Search page

Søket fant 16 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  2. Miniforedrag om norsk forfatter

    Elevene trekker lapp med navnet til en norsk forfatter og skal forberede en muntlig presentasjon på fire minutter. Lærer og klassen blir enige om hva som er viktig å ha med i et slikt miniforedrag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:38

  3. Fagsamtaler om roman

    Elevene har lest en roman og fått en gjennomgang av romansjangeren. De jobber i grupper med oppgaver knyttet til romanen og har en fagsamtale med lærer i etterkant, som blir vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 11:23

  4. Muntlig presentasjon av selvvalgt tema

    Dette opplegget kan brukes på alle programområder.

    marram - 27.03.2014 11:40

  5. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  6. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  7. Kommunikasjon på bilverkstedet

    Video som handler om kommunikasjon mellom ansatte på bilverksted og kunde.

    Monica Nordeng - 11.09.2011 20:54

  8. Å holde tale i forbindelse med et klassejublieum

    Dette undervisningsopplegget bør ses i sammenheng med en innføring i de retoriske appellformene innenfor retorikken. Elevene skal forestille seg at klassen møtes etter ti år; et klassejubileum. I invitasjonen står det at alle skal presentere seg for de andre og fortelle litt om hvem de er i dag. De får noen stikkord: utdannelse, familie, hobbyer, karierevalg, etc. De skal bruke den kunnskapen de kan om appellformene til å utarbeide et manus til sin presentasjon.

    Hensikten med undervisningsopplegget:

    - kjennskap til appellformene

    Inger-Kristin Larsen Vie - 02.09.2013 13:21

  9. Jobbintervju i virkeligheten

    Formål: Forberede elevene på reelt jobbintervju når de skal søke om lærekontrakt.

    Innhold: Det forutsettes at elevene allerede har skrevet jobbsøknad og cv.

    1. Læreren gjennomgår ulike sider ved jobbintervjusituasjonen (adferd, klær, spørsmål mm). 2 undervisningstimer.

    2. Elevene gjennomfører jobbintervju med programfag- og norsklærer. Ca 25 min. pr. elev

    3. Elevene blir innkalt til jobbintervju hos en mulig arbeidsgiver som skal ansette lærlinger. Skolen gjør avtaler med ulike arbeidplasser.

    Helga-Marit Bolstad - 05.02.2014 15:13

  10. Forsvarlig med kvinner bak rattet? Retoriske appellformer i leserinnlegg

    Dette opplegget er ment å trene elever i å kjenne igjen de retoriske appellformene. Med utgangspunkt i et gammelt leserinnlegg skal elevene jobbe med oppgaver (se vedlagt fil) som går på å finne og vurdere etos, patos og logos i teksten.

    Leserinnlegget er artig å jobbe med, og leserinnleggets innhold vekker stort engasjement i klassen. Det er også fint å bruke dersom man skal jobbe med argumentasjon i tekster.

    Opplegget forutsetter at elevene har fått undervising i de retoriske appellformene. Nå skal de selv prøve å gjennkjenne disse i tekster.

    Ingunn Hinna Thomassen - 20.11.2013 13:53

  11. Samansett tekst - reklamefilm for elevbedrift. Høver for alle utdanningsprogram.

    I norskfaget jobbar elevane med samansett tekst og reklame. Kunnskapen dei får kan dei nytte til å lage reklamefilm for elevbedrift.

    I undervisinga bør ein sjå på nokre reklamefilmar og sjå på kva verkemiddel som er nytta for at elevane skal ha føresetnader til å kunne lage sin eigen. 

    Elevane må jobbe med å lage ei dreiebok som viser kva dei har planlagt og om dei får til eit prosjekt som let seg realisere. Det er meint at dette skal vere "lavterskel" og at elevane kan bruke mobiltelefonane sine til å filme med, og at dei nyttar gratis redigeringsprogram til redigeringa.

    brinor - 09.01.2015 13:45

  12. RETORIKK I YRKET DITT

    Elevene hadde vært på Bygg reis deg i programfaget og skulle prestentere et produkt derfra. Powerpointpresentasjonen ble vurdert av fellesfaglærer og programfagslærer i fellesskap.Det ble lagt vekt på troverdighet som retorisk virkemiddel.

    karber7 - 27.03.2014 12:00

  13. Anbudskonkurranse - oppussing av skolekjøkken (bygg, maler eller klima/energi)

    Tverrfaglig matematikk, norsk og programfag. Elevene fikk i oppdrag å pusse opp skolekjøkkenet på ungdomsskolen. De skulle gå på befaring og beregne mengde og velge kvalitet på materialer. De ble vurdert av norsklærer og programfagslærer.

    karber7 - 27.03.2014 13:58

  14. Samansett tekst - opplegg for minoritetsspråklege

    Arbeid med reklame og verkemiddel i reklamefilmar. Etos, logos og patos er også omgrep ein skal innom. Gjennom arbeidet kjem ein innom dei norske folkeeventyra og også "det norske" slik det er representert i dag, med vekt på reality-tv. Til slutt skal ein kunne bruke kunnskap om kultur til å lage sin eigen reklame,

    brinor - 02.06.2015 13:20

  15. Prosjekt i norsk og naturfag om argumentasjon

    Tidsramme/gjennomføring:

    2 norsktimer: Klassen deles inn i 3-4 grupper (yrkesfag). Hver gruppe får utdelt rollekort, rollene skal være hemmelig for de andre gruppene. Hver gruppe velger en elev som skal representere gruppa i paneldebatten. Gruppa jobber med å finne argumenter til debatten. Argumentene kan eventuelt systematiseres i forhold til Etos, Patos og Logos.

    2 naturfagstimer: Bakgrunnskunnskap fornybar energi – fokus på vindmøller.

    gunnar.skjerpan@nfk.no - 09.03.2016 11:23

  16. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13