Search page

Søket fant 75 resultater på 0.047 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vurdering av muntlige tekster

    Skjema for vurdering av muntlig framlegg.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:07

  2. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  3. Vurderingskriterier- muntlig framføring

    Reklame

    Skjema med vurderingskriterier til muntlig presentasjon og analyse av reklame.

    Linn Økland - 14.05.2013 12:50

  4. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  5. Lag din egen tegnefilm

    Dette er et tegnefilmprogram hvor elevene selv kan lage tegnefilmer på norsk og engelsk.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:22

  6. Creaza

    Et tegneserieprogram som kan brukes til masse i undervisningssammenheng. Programmet er gratis, og lett å lære.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 14:42

  7. Muntlig eksamen i norsk - et eksempel på yrkesretting

    Dette er ikke et undervisningsopplegg, men et eksempel på hvorden en del av muntlig eksamen i norsk kan yrkesrettes. Denne eksamen ble gjennomført på VG 2, Byggteknikk.

    Yrkesretting av både skriftlig og muntlig eksamen i fellesfagene er et hett tema om dagen, og jeg skulle selv gjerne sett flere eksempler på hvordan særlig muntlig eksamen kan yrkesrettes.

    Kom gjerne med innspill på eksempelet jeg legger ut her.

    Se fila som ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.10.2013 09:31

  8. Brotsmannskvad - elevarbeid i nynorsk

    Video som viser elevarbeid fra Elvebakken vgs i Oslo. Viser hvordan musikk og digitale verktøy kan brukes i nynorskundervisning.

    Monica Nordeng - 23.03.2013 12:59

  9. Juleevangeliet på ungdomsk

    Dette opplegget er ment som introduksjon til temaene muntlig språk, slang, språk og identitet. Opplegget tar utgangspunkt i en tekst som florerer på Facebook (Juleevangeliet på ungdomsk) og juleevangeliet. De grunnleggende ferdighetene det jobbes med i dette opplegget er lesing, samt å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.09.2012 13:01

  10. Prosjekt utplassering

    Presentasjon

    Prosjekt til fordypning på Vg1 skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene. Elevene skal gjennom dette prosjektet få erfaring med ett yrke.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk, salg- og service, matematikk og engelsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 14:09

  11. Intervju: En fagarbeiders hverdag

    Elevene skal intervjue en av montørene/fagarbeiderne når de er ute i praksis.

    ansk9 - 11.02.2013 07:53

  12. Muntlig norsk: Analysere og tolke en novelle

    Elevene arbeider i par, og forbereder et foredrag i norsk for klassen. De skal forberede et foredrag på ca 5 minutter etter at de har trukket en lapp med tittelen på novellen. De får to timer til forberedelse, og to timer settes av til foredragene.

    bjørg alise hansen - 30.04.2013 12:01

  13. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  14. Ikkje tarv eg det skvipet | Stefan Andreas Sture - Academia.edu

    Dette er et forslag til et undervisningsopplegg rundt dikteren Olav H. Hauge og hans dikt "Til Kvase den vise". Opplegget er tenkt brukt i norskundervisningen på yrkesfag, men kan tilpasses bruk i andre sammenhenger også. Opprinnelig fra 2009.

    Stefan Andreas Sture - 11.11.2013 13:42

  15. Fagspråk

    Arbeid med fagspråk fra eget programfag

    Muntlig og skriftlig bruk av språket.

    Rollespill som viser hvordan fagspråket kan virke ekskluderende.

    Sluttproduktet kan være å skrive en tekst der eleven reflekterer over fagspråket innenfor programfaget.

    johhus - 14.11.2013 13:59

  16. ”SKAL LÆRE NORDMENN Å LUKTE”

    Tverrfaglig samarbeid mellom norskfaget og de ulike programfaga på alle programområder.

    Grunnleggende ferdigheter: Lese, skrive, uttrykke seg muntlig

    Opplegget tar utgangspunkt i reportasjen ”Han luktet hvor gammel jeg var” (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8289880). Man kan velge blant en del førlesingsaktiviteter og videre arbeid. Grad av yrkesretting kan variere. Må avtales.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:37

  17. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  18. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  19. SØKNAD og JOBBINTERVJU

    Elevene forberedes på å søke lærlingeplass. Dette opplegges kjøres i februar, samtidig som emnet er reelt for elevene.

    Det er et mål at eleven skal mestre å skrive et søknadsbrev og en CV med korrekt form og innhold.

    Eleven skal også bli forberedt på et eventuelt intervju i forbindelse med lærlingeplass eller jobb.

    johhus - 13.03.2014 11:20

  20. Muntlig presentasjon av utdanningsprogram

    Muntlig presentasjon av utdanningsprogram.

    Elevene skal lage en muntlig presentasjon hvor de skal presentere sitt eget utdanningsprogram fra vg1 til bestått fagbrev. I tillegg skal de formidle yrkesmuligheter og hvilke muligheter de har når det gjelder høyere utdanning innen sitt fagfelt. Avslutningsvis skal de presentere et arbeid de har gjort på verksted inneværende skoleår.

    Målgruppe er ungdomsskoleelever og presentasjonen skal vare i 10-12 minutt.

    Linn Økland - 09.01.2014 09:53

Pages