Search page

Søket fant 68 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Norske tekstordnere

    Nyttige ord i grunnleggende skriveopplæring, gjerne sammen med skrivetrappa til Margunn Mossige

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:07

  2. Rapport fra utplassering i bedrift

    Rapportmal

    Et forslag til hvordan en rapport kan settes opp med forklaring til de enkelt innholdsdelene. Den kan brukes i alle programområder, og kan fungere som stillas til alle elever.

    Delt av Heidi Henriksen, Godalen videregående skole, Rogaland

    Linn Økland - 14.05.2013 11:20

  3. Arbeidsulykker

    Arbeidsulykker

    Dette undervisningsopplegget er lagt opp til selvstendig arbeid.

    På forhånd er det en fordel at programfaglærer har gjennomgått HMS med elevene på verksted eller lignende, og satt elevene inn i emnet. Det vil gjøre elevene bedre rustet til å jobbe med oppgavene.

    Norsklærer bør på forhånd ha gjennomgått sjangeren fortelling.

    Undervisningsopplegget inneholder flere ulike oppgavetyper

    Linn Økland - 14.05.2013 12:19

  4. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  5. Jobbsøknad og jobbintervju

    Lenke til ressurs som er knyttet til jobbsøknad og jobbintervju i reklamebransjen, men som også gir generelle råd og tips til hva man bør tenke på når man utformer en jobbsøknad og opptrer på jobbintervju.

    Monica Nordeng - 07.11.2011 10:43

  6. Prosjekt utplassering

    Presentasjon

    Prosjekt til fordypning på Vg1 skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene. Elevene skal gjennom dette prosjektet få erfaring med ett yrke.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk, salg- og service, matematikk og engelsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 14:09

  7. Egenvalg av samtidslitteratur

    Mål:

    • Finne fram til samtidslitteratur som omhandler tema elevene selv er interessert i ut fra egen studieretning.
    • Finne fram på biblioteket. Spørre bibliotekar.

    Grunnlag for refleksjon, diskusjon og tekstskriving som er knytta til egen studieretning. Kan brukes på alle studieretninger.

    inghja - 13.05.2013 17:00

  8. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  9. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  10. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  11. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  12. SØKNAD og JOBBINTERVJU

    Elevene forberedes på å søke lærlingeplass. Dette opplegges kjøres i februar, samtidig som emnet er reelt for elevene.

    Det er et mål at eleven skal mestre å skrive et søknadsbrev og en CV med korrekt form og innhold.

    Eleven skal også bli forberedt på et eventuelt intervju i forbindelse med lærlingeplass eller jobb.

    johhus - 13.03.2014 11:20

  13. Debattartikkel om skoleuniform

    Elevene skal bruke ulike kilder for å vise kunnskap om tema skoleuniform, og se hvordan andre argumenterer rundt tema. Teksten elevene skriver skal vurderes med karakter, og de skal bruke skjemaet Skriverammer for debattartikkel fra Skrivesenteret.

    Selve skriveoppgaven har følgende instruksjon: Skriv et tekst hvor du argumenterer for eller imot skoleuniform.

    Teksten skal være på ca 800 ord,

    1901hebe - 05.02.2014 14:22

  14. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  15. Prosjekt "Min bedrift"

    Mål med undervisningsopplegget er at elevene skal skrive nyttetekster, holde muntlige presentasjoner og delta i gruppesamtaler.

    Elevene arbeider i grupper, og alle gruppene skal lage sin egen bedrift. Hver bedrift skriver en stillingsannonse, og alle elevene i klassen skal søke på en stilling. Den beste stillingsannonsen får flest søkere. Videre gjennomfører bedriftene jobbintervju av søkere, her velger de ut de som har de beste jobbsøknadene.

    Ingunn Hinna Thomassen - 16.06.2014 11:01

  16. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  17. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  18. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  19. Film fra Skrivesenteret om skrivestrategier

    Filmen viser et helhetlig undervisningsopplegg som gir lærere kunnskap og ideer til hvordan de kan arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen. (www.skrivesenteret.no)

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:32

  20. Bruk av skriverammer

    Å gi rammer for skriving handler om å gi støtte til elevene på en slik måte at de kan se for seg tekstene de skal skrive. På denne sida har Skrivesenteret lagt ut skriverammer for debattartikkel både med og uten forslag til tekstbindere. Skriverammene er lagt ut både på bokmål og nynorsk.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:48

Pages