Search page

Søket fant 17 resultater på 0.045 sekunder.

Søkeresultater

  1. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  2. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  3. Sakprosatekst med lesestrategiar

    ·

    Fotograf: Disdero Lisens: CC-by-sa

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 12:38

  4. Debattartikkel om skoleuniform

    Elevene skal bruke ulike kilder for å vise kunnskap om tema skoleuniform, og se hvordan andre argumenterer rundt tema. Teksten elevene skriver skal vurderes med karakter, og de skal bruke skjemaet Skriverammer for debattartikkel fra Skrivesenteret.

    Selve skriveoppgaven har følgende instruksjon: Skriv et tekst hvor du argumenterer for eller imot skoleuniform.

    Teksten skal være på ca 800 ord,

    1901hebe - 05.02.2014 14:22

  5. Film fra Skrivesenteret om skrivestrategier

    Filmen viser et helhetlig undervisningsopplegg som gir lærere kunnskap og ideer til hvordan de kan arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen. (www.skrivesenteret.no)

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:32

  6. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  7. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  8. Nynorskstilens sjekkliste

    Dette er ei lita sjekkliste der elevane blir minna om enkle ting dei kan gjere for å betre språket i nynorskteksten sin. Lista bør delast ut saman med skriveoppgåva og levertast inn i etterkant.

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 13:18

  9. Norskstilens sjekkliste

    Dette er ei lita sjekkliste der elevane blir minna om enkle ting dei kan gjere for å betre språket i teksten sin. Lista bør delast ut saman med skriveoppgåva og levertast inn i etterkant.

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 12:57

  10. Rapport etter utplassering i bedrift

    Etter at elevene har vært utplassert i bedrift i 4 uker, ble de bedt om å skrive rapport om utplasseringen. Elevene fikk bruke loggføringen fra utplasseringsperioden som «bakteppe» for rapporten. I tillegg kunne de bruke hjemmesiden til bedriftene. Flere av elevene hadde vært utplassert ved samme bedrift og kunne bruke hverandre til en viss grad.

    johhus - 06.03.2014 06:12

  11. Kreativ jobbsøknad til Norges slappeste sommerjobb

    Oppgaven er å skrive en kreativ jobbsøknad. Eleven får da øvd på korrekt oppsett på søknad, samt å skrive kreativt om seg selv. 

    Læringsmål Yrkesfag VG2 Norsk

    • Tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv
    • Vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
    • Skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler

     

    OPPGAVE

    mariol - 19.06.2015 12:44

  12. Å skrive fagtekster

    Norsklærer tar utgangspunkt i tema som er gjennomgått i programfagene. Eleven skal skrive fagtekst i norsk og bli veiledet i språk og struktur. Gjennom arbeidet oppnår elevene økt forståelse av tekst og av egen tankeprosess. De skal videre lære hvordan de bygger et avsnitt, tematisk og strukturelt, og de skal lære bruk av kilder.

    Foto: Kerstin Mertens, Samfoto, NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:11

  13. HMS - programfag og norsk

    Elevene skal lage fem problemstillinger rundt emnet «Helse, miljø og sikkerhet». De faglige målene i programfaget står sentralt, og i tillegg skal eleven lære å lage problemstilling og deretter resonnere rundt denne.  Et faglig mål i norsk er å øve opp evnen til å lese og skrive fagtekst, lære å sortere og bruke kilder, samt gi tilbakemelding på andres fagtekst. 

    Illustrasjon: Kjell Rosland / Lisens: CC by-sa

    Klassen leser teori om HMS innenfor eget fagområde.

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:05

  14. Å jobbe med fagbegreper - for minoritetsspråklige elever

    Prosjektet har til hensikt å arbeide systematisk med fagbegrep for å lette innlæringen for minoritetsspråklige elever. Ved å sette seg inn i - og repetere -det faglige begrepssystemet i helse- og oppvekstfag, kan elevene øke sin forståelse av fagkunnskapen.

    Foto: Cornelius Poppe, Gorm Kallestad, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:33

  15. Fagarbeideren

    Klassen skal fordype seg i en tverrfaglig oppgave om temaet «fagarbeider».  Oppgaven skal forankres i tradisjoner, kunnskap, arbeidsmiljø, yrkesfagets status, lærekontrakter og behov i næringslivet. Formålet er å få innsikt i fagarbeiderens situasjon i skole og arbeidsliv. 

    Foto: David Moir, NTB Scanpix, Reuters / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:09

  16. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13

  17. Kreativ skriving

     

    Grunnleggende ferdigheter: Elevene skal skrive, lese og samtale om egen tekst. De skal også bruke digitale verktøy til å bearbeide og produsere en kreativ tekst.

     

    I dette opplegget brukes ulike føraktiviteter til å få elevene til å reflektere over egen bruk av beskrivelser i kreative tekster. Man går også gjennom deler av novellesjangeren, og får en ny innfallsvinkel til hvordan man skriver en novelle eller en kreativ tekst. Dette opplegget kan tilpasses slik at man har «kreativ tekst» som sluttprodukt også. Det er også fokus på forteller og synsvinkel.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:39