Moten i bybildet - Fagartikkel om trender

Beskrivelse: 

Tverrfaglig samarbeid norsk og vg1 Design og Håndverk.

I programfag lager elevene et moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver for et valgt yrkesområde.

I norsk lager elevene en fagtekst om motebilde for det valgte yrkesområdet.

Elevene trener på å skrive notater under markedsundersøkelser og å strukturere denne kildeinnhentingen. De kan også øve på å finne relevant informasjon på Internett, bli kjent med fagsider og fagbegreper.

Programfagstimer:

Elevene starter med å bli kjent med fagstoff om markedskunnskap – hva er markedet, hva er dokumentasjonskildene, hvordan dokumentere disse. Så velger de hvilket område de vil undersøke (klær, møbler, hår, smykker, blomster..).

Deretter kan de ta de en bytur – registrere, notere, ta bilder, lage skisser, få brosjyrer/fargeprøver/materialprøver, snakke med butikkansatte – og/eller lete på Internett, i blader, musikkvideoer/TV o.a. etter informasjon.

På skolen sorterer elevene sin informasjon og lager en visuell presentasjon (f.eks. moodboard).

Norsktimer:

Elevene bruker dokumentasjonskildene fra innsamlingen ovenfor. De skal lage en fagtekst, beskrive dokumentasjonen (trendene) systematisk – hva er i motebildet nå. Fagartikkelen skal inneholde følgende momenter:

  • Hvordan er form på produktene – enkle/sammensatte, buede/rette linjer og kanter (organisk/ geometrisk)
  • Hvilke farger brukes – fargesterke / -svake, pasteller, jordfarger.., aktiv/passiv, en farge eller flere på samme produkt, kontraster, farger som forklarer bruk
  • Dekor eller ikke, type mønster/hva er inspirasjonen, på deler eller over hele
  • Hvilke materialer er brukt – hva er produktene laget i, stoff, strikking, hekling, tre (lyst/mørkt), plast, type metall, glass m.m, samme på hele/forskjellig, hardt/mykt utseende, hvordan er overflater behandlet – maling, lakk – blank/matt, økologisk laget, gjenvinnbart/recycle
  • Hvordan er funksjonaliteten – god å bruke, holdbarhet, lett å rengjøre/vedlikeholde, sikker i bruk

Vi forutsetter her at elevene har lært om artikkelsjanger på forhånd.

En oppgave etter dette kan være å lage en fagartikkel/moteside for et tidsskrift i Word eller Adobe Illustrator.

SLUTTPRODUKT

Programfag: Moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver.

Norsk: Fagtekst om motebilde for valgt område.

Ev. fagartikkel/moteside i et tidsskrift.

VURDERING:

I norsk vurderes skriftlig norsk.

I programfag vurderes faginnholdet mot faget Kvalitet og dokumentasjon.