Naturfag - Livsstil, trening og helse

Beskrivelse: 

Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

Elevene jobber i grupper på 2 og 2.

Først får elevene følgende blogginnlegg presentert:

«Hei. Jeg er en gutt på 18 år. Føler meg ofte trøtt og slapp, jeg har begynt å hoste mye, særlig om morran og jeg har blitt litt kvapsete rundt magen i det siste, men ikke så voldsomt. Skjønner ikke hva det kommer av. Lever rimelig sunt synes jeg. Spiser greit, legger meg ikke seinere enn 12, som regel da, og til og med speller jeg fotball 2 ganger i uka. Nå bor jeg på hybel og har gud skje lov ikke mutter’n til å passe på meg lenger. Det betyr at jeg slipper alt det maset om daglig inntak av fisk og grønnsaker. Dessuten kan jeg ta meg et par øl med kompiser sånn på ettermiddagene etter skoletid uten at mutter´n legger seg oppi det. Men altså, formen er ikke så god, og røyken smaker heller ikke så godt lenger. Ja, jeg røyker ikke så mye da, 8 -10 om dagen kanskje. Det kommer litt an på hvilke kompiser jeg er sammen med. Forresten bør jeg kanskje innrømme at jeg ble satt ut av fotball-laget for en måned siden. Dama hadde slått opp, og jeg blei litt deppa i en periode, så da blei det mest reservebenk på meg. Gutsen forsvant liksom. Men jeg driver med fotball fortsatt da; Football- manager, kult spill gitt, og ikke så slitsomt!

Kunne tenkt meg at noen hadde noen gode råd å gi.»

Gruppene jobber så gjennom følgende oppgaver før de skriver et svarinnlegg til innsenderen.

1. Hvilke helseplager mener dere at gutten har.

2. Undersøk hva disse helseplagene kan føre til av sykdommer og lidelser.

3. Hva mener dere gutten gjør som fører til de ulike helseplagene.

4. Hva mener dere gutten konkret kan gjøre for å få et bedre liv? Begrunn forslagene.

Gruppene skriver et svarinnlegg til den 18 år gamle gutten. Dere (elevene) begrunner svaret med ting dere har funnet ut i oppgavene ovenfor. Svarinnlegget fremføres i klassen og legges i fagrommet på its learning sammen med svarene på oppgavene 1 til 4.

Her er det flere muligheter. Elevene kan vurdere hverandres svarinnlegg. Lærer vurderer både svarinnlegg og det faglige innholdet.