Search page

Søket fant 8 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Issmelting og havnivå

    Issmeltingen som pågår i Arktis og Antarktis vil øke havnivået i flere hundre år fremover. Ikke all issmelting gir direkte opphav til økt havnivå. Denne øvelsen demonstrerer to typer issmelting: Issmelting som gir opphav til økt havnivå og issmelting som gir ikke gir opphav til økt havnivå.

    fape2605 - 28.01.2014 20:00

  2. Fordøyelsessystemet

    Denne øvelsen passer godt for en gruppe på 3-6 elever. Her får elevene øvelse i å samarbeid om et felles produkt, fordøyelsessystemet, i forholdet 1:1. I tillegg skal de ulike fordøyelsesprosessene tas med. Et av målene ved øvelsen er å gjøre eleven(e) i stand til å vurdere størrelsesforhold i fordøyelsessystem hos mennesker. I tillegg er dette en øvelse som kan brukes til repetisjon av fordøyelsessystemet.

    Resultatet kan hentes frem senere i for bindelse med celleånding, regulering av blodsukker ol.

    fape2605 - 28.01.2014 19:34

  3. Produksjon og markedsføring av kosmetiske produkter

    Dette er et tverrfaglig prosjekt i naturfag og programfag på service og samferdsel.

    Lærer har gjennomgått læreplanmålene i Ernæring og helse med fokus på kosmetikk og hovedbestandeler i kosmetiske produkter.

    Klassen deles inn i grupper på 3-5 elever.

    En såpe eller hudkrem produseres i naturfag på naturfagrommet (siden det lett kan bli litt søl mm). Produksjonsprosessen må planlegges med tanke på form, farge, konsistens, lukt, bruksområde, markedsføring og målgruppe:

    fape2605 - 29.01.2014 23:02

  4. Global oppvarming - gruppeoppgave i bærekraftig utvikling

    Lærer har gjennomgått hva som menes med global oppvarming. Begreper som bærekraftig utvikling, før-var-prinsippet osv. er gjennomgått. Lærer skisserer planen og gjennomgår hva som skal skje under arbeidet med gruppeoppgaven. Lærer finner frem de nødvendige artikler og kronikker som reflekterer forskjellig syn knyttet til global oppvarming. Det er viktig at nivået på disse ikke blir komplekst og vanskelig.

    fape2605 - 29.01.2014 22:37

  5. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

  6. Sot og issmelting

    Sot og klimaendringer får stadig økende oppmerksomhet. Reduksjon i utslippene av sot kan være en måte å bremse den globale oppvarmingen på. Sot på snø og is gjør at snøen og isen smelter raskere. Sot eller “black carbon” som det kalles på fagspråket, er små partikler som oppstår ved ufullstendig forbrenning av fossilt brensel eller biomasse. Slike svarte sotpartikler absorberer sollyset.

    I denne øvelsen skal elevene sammenligne smelting av is med og uten sot og avgjøre om sot gir raskere smelting av is.

    fape2605 - 28.01.2014 18:55

  7. Næringsstoffinnholdet i noen matvarer

    Læringsmål før undervisningsopplegget:

    • Eleven skal kunne de ulike hovedgruppene næringsstoffer
    • Eleven skal kunne bruke varedeklarasjonen til å si noe om innholdet i ulike matvarer
    • Eleven skal ha innsikt i næringsstoffinnholdet i utvalgte matvarer
    • Eleven skal vite at det finnes ernæringsråd fra staten og kunne bruke tabeller til å finne ernæringsrådene for deres aldergruppe/kjønn

    fape2605 - 28.01.2014 19:14

  8. Enkel simulering av drivhuseffekten

    Det at atmosfæren vår begrenser ernergiutsrålingen fra jorda kalles drivhuseffekten. Denne effekten er et bilde på at atmosfæren, i likhet med drivhus, holder energien innfanget. I media skiller man mellom naturlig og menneskeskapt drivhuseffekt. Den totale drivhuseffekten er en kombinasjon av disse to. Drivhuseffekten er altså kort sagt atmosfærens evne til å slippe gjennom sollys og samtidig holde på mesteparten av varmen som sola gir oss.

    fape2605 - 29.01.2014 21:03