Search page

Søket fant 16 resultater på 0.047 sekunder.

Søkeresultater

  1. Co-operative learning & in-depth projects

    Aim: For the pupils to learn through teaching others. The pupils should be able to teach a small group of pupils about the in-depth project (ptf) they are currently working on, with the end result being that pupils not working on this project should have gained a basic understanding, and be able to answer questions on each of the other projects.

    Julia Day - 14.05.2013 10:06

  2. A cooperative electrician

    Elever jobber med et intervju og andre deler av en tekst om elektrikeryrket. Det brukes en "cooperative learning"-struktur som heter "role reading", deretter jobber elevene parvis. Opplegg resulterer enten i en kort brosjyre, eller en muntlig fremføring som kan vises til elever fra 10. trinn som er på besøk og kunne tenke seg å søke plass på VG1 elektrofag.

    "Image courtesy of imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net"

    Julia Day - 15.10.2013 14:16

  3. Car parts

    I dette undervisningsopplegget fokuseres det på skriftlige ferdigheter.

    Sluttprodukt: en kort tekst og en tegning av bilens drivlinje med engelske ord/begreper.

    By OSX (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

    Julia Day - 13.05.2013 15:07

  4. When will smartphone batteries get smart?

    Elever svarer på spørsmål om smarttelefonteknologi basert på nyhet fra BBC, og skriver om egen erfaring med smarttelefoner.

    Mål: Elevene skal forstå hovedinnhold og detaljer i en engelsk tekst om smarttelfonbatterier, og skal kunne formidle kunnskapen videre til data- og elektronikklærer.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese og å kunne skrive.

    Julia Day - 18.03.2014 13:07

  5. An Electric Interview

    (gratis fra Dreamstime) © Cristian Nitu | Dreamstime Stock Photos

    Opplegget handler om å intervjue en annen elev på norsk eller engelsk om arbeid med et system fra programfag. Elevene jobber videre med intervjuet ved å skrive det ned og oversette til engelsk, og så brukes det til å skrive brukerveiledning eller sammendrag om systemet. Intervjuet kan også gjennomføres på engelsk.

    Julia Day - 30.01.2014 19:14

  6. What's in the bag?

    Image is public domain, from http://www.clker.com/.

    Mål med oppgaven:

    Du skal lære deg engelske navn på verktøy og sikkerhetsutstyr du bruker mye. Du skal presentere et eller flere verktøy for lærerne dine. Presentere betyr:

    1. Si hva det heter på engelsk

    2. Hva du bruker det til

    3. Hvordan du tar godt vare på verktøyet

    Julia Day - 20.03.2014 13:02

  7. Restoring a car

    Restoring a car can be fun, but it is also hard work. You need to search for new or old parts. Some of the parts you need may be expensive. You may start up with an old wreck and end up with a beautiful car. Some parts need to be changed, and some only need a good cleaning.

    Julia Day - 14.05.2013 11:58

  8. Kitchen safety

    I dette opplegget skal elevene beskrive farer som kan true på kjøkkenet. Opplegget er tilrettelagt for svake elever på VG1 nivå.

    Elevene skal kunne bruke ordbøker for å kunne beskrive hva som forårsaker farene som vises i bilde opplegget er basert på.

    Elevene skal bli bevisst på vanlig faremomenter i kjøkkenet. De skal videre utvide ordforrådet sitt ved å kunne beskrive hva slags utstyr/situasjoner som er farlige, og samtidig øve seg i å uttrykke seg i fullstendige setninger.

    Julia Day - 18.05.2013 13:45

  9. We're all going on a UK holiday

    Elevene får en oppgave hvor de skal planlegge en ferie i UK. De kan selv velge destinasjon. Elevene skal presentere sitt «produkt» for klassen og får muntlig vurdering.

    Læringsmål:

    Julia Day - 13.05.2013 15:58

  10. You CAN tell a book by its cover!

    Eleven skal designe et bokomslag og skrive første avsnitt til denne fiktive boka.

    Fra http://www.scanpix.no / http://ndla.no/en/node/67108

    Julia Day - 13.05.2013 17:49

  11. Fishy business

    Engelsklærere jobber sammen med Restaurant- og Matfag-elever (evt. programfaglærere) og gjennomfører praktisk arbeid i kjøkken med forberedelse av fiskeretter.

    Elever skal i engelsktimene lære om råvaren fisk som finnes blant annet på et kjøkken.

    Grunnleggende ferdigheter er å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig.

    fish, packed in ice, supermarket Tesco-Lotus, Udonthani, Thailand

    Julia Day - 13.05.2013 14:24

  12. The words I need - with Quizlet

    Elever trenes i å bruke nettsiden Quizlet til å lære seg ordforråd som hvert individ mener han / hun har bruk for. Nettsiden forklares og vurderes i et brev til en medelev.

    Læringsmål: Elever lærer seg en metode som kan brukes til å lære ordforråd, fakta, begrep osv.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne bruke digitale verktøy.

    Julia Day - 29.04.2014 12:57

  13. Extreme building - USA

    Innøvelse av gloser og faguttrykk for å kunne bruke disse i presentasjon av arbeid utført i verksted. Relaterer språklæringen til yrkesfag.

    Julia Day - 13.05.2013 17:13

  14. The hand tools a mechanic needs

    Grunnleggende ferdigheter: I dette undervisningsopplegget fokuseres det på ordforråd som grunnlag for muntlig arbeid og skriftlige tekster.

    By M338 (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

    Julia Day - 14.05.2013 10:58

  15. Practical pairs

    In pairs, pupils observe pairs of pupils in a practical class. The observing pair make notes on the work being done and work together to produce a report. In the following class, the pairs swap roles.

    Focus areas are for the pupils to use their own notes to create a report, to work in collaboration to produce a written report, and to use the appropriate technical vocabulary. There is also an element of peer assessment, as the pair writing the report will be asked to read what their partner has written and work on any linguistics errors they spot before submitting the report.

    Julia Day - 12.09.2014 10:14

  16. Dementia-wiki

    Elever skal lage en wiki om demens i engelsktimene. Den skal inneholde informasjon om ulike former for demens og behandling av personer med demens, knyttet til arbeid i programfagtimer og erfaring fra utplassering.

     Foto: Science Photo Library, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Julia Day - 14.05.2014 13:00