Search page

Søket fant 11 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Et yrke innen "Design og håndverk"

    Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster.

    PRESENTASJON:

    Lage en presentasjon av et yrke som design og håndverklinja legger grunnlaget for: Hva går yrket ut på, og hvor kan man jobbe? Hva trenger man av utdanning? Hvordan er det med jobbmuligheter, arbeidstider og lønn innenfor dette yrket?

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 13:29

  2. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  3. Moten i bybildet - Fagartikkel om trender

    Tverrfaglig samarbeid norsk og vg1 Design og Håndverk.

    I programfag lager elevene et moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver for et valgt yrkesområde.

    I norsk lager elevene en fagtekst om motebilde for det valgte yrkesområdet.

    Elevene trener på å skrive notater under markedsundersøkelser og å strukturere denne kildeinnhentingen. De kan også øve på å finne relevant informasjon på Internett, bli kjent med fagsider og fagbegreper.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 11:17

  4. Artikkel om stueplanter

    Skriv en artikkel om et tema i stueplanter.

    Artikkelen skal inneholde:

    • en innledning om temaet
    • plantenavn
    • bilder
    • fagstoff som er relevant for temaet som du velger (f.eks plantehistorie, symbolikk, hvor stammer plantene fra…)
    • plantepleie
    • nyttig informasjon til forbruker

    Du kan velge hva du vil skrive om. Velg selv tittel på artikkelen.

    Her er noen forslag:

    Tomas Bjørnstad - 03.03.2014 13:51

  5. Sammenligning og tolkning av to sangtekster

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i visene «Jørgen Hattemaker» (Alf Prøysen) og «De skulle begrave en konge stor» (Jan Eggum).

    Tomas Bjørnstad - 12.11.2013 19:18

  6. Skrei og lesing

    Elevene skal lese en faktatekst om skrei fra godfisk.no, og de skal bruke varierte læringsstrategier med fokus på lesing.

    Foto: Bjørn Rørslett / Samfoto NTB Scanpix.

    Lisens: CC by-nc-sa

    Tomas Bjørnstad - 21.04.2015 14:29

  7. Konflikthåndtering

    Elevene skal dramatisere ulike typer konflikter og modeller for å håndtere konfliktene. Dette kan gjøres enten i form av et rollespill/dramatisering eller at elevene lager en liten film hvor de viser ulike former for konflikter og måter å løse dem på. Undervisningsopplegget avsluttes med en fagtekst hvor elevene presenterer den konflikten de har valgt og hvordan denne ble løst og reflekterer over ulike konflikthåndteringsmodeller.

    Tomas Bjørnstad - 06.03.2013 15:56

  8. HMS-blad og farepiktogram

    Elevene skal finne fram til, lese og trekke ut sentral informasjon fra ulike HMS–blad. Som en føraktivitet skal elevene bli kjent med ulike farepiktogrammer, og jobbe med begrepsforståelse for å lettere trekke ut informasjon fra databladene. Elevene skal trekke ut informasjon fra en video, ta en quiss, jobbe med piktogrammer og tilslutt skrive korte tekster om ulike farlige produkter på bakgrunn av informasjon fra datablader

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:44

  9. Håndbok i måleverktøy/instrument

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Elevene velger et måleverktøy/instrument. Det er ønskelig at alle de nedenfor nevnte måleverktøyene/instrumentene er valgt, så elevene kan lære av hverandre. Elevene kan f.eks. ta bilde av valgte instrument og skrive en kort tekst om hva dette instrumentet brukes til. Teksten brukes som forberedelsesark til en muntlig presentasjon for de andre i klassen.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:56

  10. Profilering av eget produkt

    I dette undervisningsopplegget øver elevene både på det å skrive i form av tenkeskriving og det å presentere noe muntlig, og elevene jobber med digitale ferdigheter ved at de lager en reklamefilm.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene på Design og håndverk jobber med profilering og produktdesign. I norskfaget skal elevene lage en reklame hvor de presenterer sitt produkt på en mest mulig overbevisende måte.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 12:55

  11. Internasjonal matkultur

    Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster

    PRESENTASJON:

    • Elevene skal holde et foredrag om internasjonal matkultur i norsk vg1.
    • I vg1 restaurant- og matfag lager de eksempler på retter fra den kulturen de har valgt å presentere.
    • Rettene kan deretter presenteres i form av en «digital bildelogg» fra den dagen da maten ble laget og spist på kjøkkenet/restauranten.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 13:49