Search page

Søket fant 22 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  3. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  4. Prøysen i klasserommet

    Gjennomgang av både novellekjennetegn og informasjon om Alf Prøysen. Elevene jobber med elevhefte og skriver svarene i et skjema. Heftet leveres inn og kan brukes som utgangspunkt for en muntlig samtale med vurdering.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:30

  5. Miniforedrag om norsk forfatter

    Elevene trekker lapp med navnet til en norsk forfatter og skal forberede en muntlig presentasjon på fire minutter. Lærer og klassen blir enige om hva som er viktig å ha med i et slikt miniforedrag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:38

  6. Fagsamtaler om roman

    Elevene har lest en roman og fått en gjennomgang av romansjangeren. De jobber i grupper med oppgaver knyttet til romanen og har en fagsamtale med lærer i etterkant, som blir vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 11:23

  7. Arbeid med romanen "Gamer" av Røssland

    Undervisningsopplegg rundt romanlesing. Teksten er lettlest og passer godt til gutter på yrkesfag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 22.03.2012 10:16

  8. Øvelse i kreativ skriving og sjangerlæring

    Opphavsmann: Ildar Sagdejev, NTB/Scanpix, CC-by-sa

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:59

  9. Å holde tale i forbindelse med et klassejublieum

    Dette undervisningsopplegget bør ses i sammenheng med en innføring i de retoriske appellformene innenfor retorikken. Elevene skal forestille seg at klassen møtes etter ti år; et klassejubileum. I invitasjonen står det at alle skal presentere seg for de andre og fortelle litt om hvem de er i dag. De får noen stikkord: utdannelse, familie, hobbyer, karierevalg, etc. De skal bruke den kunnskapen de kan om appellformene til å utarbeide et manus til sin presentasjon.

    Hensikten med undervisningsopplegget:

    - kjennskap til appellformene

    Inger-Kristin Larsen Vie - 02.09.2013 13:21

  10. Tverrfaglig samarbeid om lyrikk og animasjon

    Dette arbeidet er et samarbeid mellom norsk og programfagene i medier og kommunikasjon. Elevene har i forkant av prosjektet jobbet noe med lyrikk. De skal selv skrive et dikt som skal være utgangspunkt for manus til en animasjonsfilm i programfagene. De skal i løpet av perioden gjennomføre en fagsamtale med norsklærer om temaene lyrikk og filmteori, som blir vurdert. I etterkant av prosjektet skriver elevene et tverrfaglig refleksjonsnotat.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 21.05.2014 10:51

  11. Muntlig språkbruk

    I forbindelse med gjennomgang av muntlig språk skal elevene skrive en tekst om sitt eget språk. Før de gjør det, leser elevene teksten "Rånerne snakker dialekt, sossen knoter" som utgangspunkt for en samtale i klasserommet om eget språk. Hensikten med opplegget er at elevene reflekterer over egen språkbruk, og at de lærer sentrale begreper om temaet.

    Foto: Øyvind Høie. CC-by-sa

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:34

  12. Lage og analysere blogger

    Elevene får velge om de vil lage en blogg selv eller sammenligne og analysere to blogger. Dette arbeidet skal presenteres og vurderes til slutt. Arbeidet inkluderer både muntlige og skriftlige ferdigheter. Bloggene kan gjerne ha et yrkesfaglig innhold.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 10.04.2013 13:23

  13. Norsk: om film for Ny Giv-elever

    Et arbeidshefte om film for faglig svake elever og oppgaver til filmen "Robin Hood"

    Inger-Kristin Larsen Vie - 07.12.2011 10:52

  14. Foredrag med PowerPoint om sosiale medier

    Lærere i programfaget kommunikasjon og service og norsklærer samarbeider om et felles undervisningsopplegg, der elevene skal utarbeide en presentasjon med bruk av PowerPoint. I programfagtimene har elevene fått en grundig innføring i bruk av PowerPoint, mens i norsktimene har de jobbet med muntlige ferdigheter. Elevene holder presentasjonen både for norsklærer og programfaglærer. Det settes to karakterer, en karakter i programfag og en i norsk.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 06.03.2013 16:14

  15. Adaptasjon av eventyr: vi lager hørespill!

    Elevene skal velge seg ut et eventyr og utarbeide et manus til et hørespill. Elevene har fått en innføring i adaptasjon og sjangeren hørespill i forkant av arbeidet. Manuset skal godkjennes av faglærer før elevene setter i gang med å ta opp hørespillet. Det ferdige resultatet blir vurdert av faglærer og elevene.

    Læringsmål:

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 14:45

  16. Muntlig presentasjon: Instruksjon på verkstedet

    Elevene skal forberede og gjennomføre en presentasjon om en maskin de har lært seg å bruke på verkstedet. Presentasjonen holdes for norsklærer ute i verkstedet.

    Læringsmål:

    • Å planlegge og gjennomføre en presentasjon
    • Å formidle fagkunnskap fra programfaget for en målgruppe

    Elevene får en vurdering av sin presentasjon etter at presentasjonen er ferdig.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 15:40

  17. Bokomslag: Illustrasjon av romaner

    Elevene har jobbet med en roman eller et annet litterært verk og har fått i oppgave å lage et bokomslag som illustrerer innholdet i boka. I forkant har romanen vært diskutert og gjennomgått, og elevene har fått en innføring i romananalyse og fagbegreper knyttet til det. I programfagstimene har elevene jobbet med bildeanalyse og bildeteori, med utgangspunkt i semiologisk analyse (Roland Barthes). Elevene skal utarbeide et bokomslag som illustrerer innholdet i boka, og dette skal presenteres i et foredrag. Foredraget blir vurdert.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:14

  18. Reklamekampanje

    Programfaglærere og norsk- og engelsklærere samarbeider om et reklameprosjekt for elever på medier og kommunikasjon. Etter en grundig gjennomgang av markedskommunikasjon i programfagtimene, skal elevene utarbeide en reklamekampanje for et fiktivt produkt. Elevene skal utarbeide en fremdriftsplan, en markedsplan, en spørreundersøkelse, "finne opp" et produkt, lage reklamekampanjen og deretter presentere produktet og kampanjen. Elevene jobber med dette både i programfagtimene og fellesfagstimene.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 17:48

  19. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18

  20. Vær varsom-plakaten!

    Dette undervisningsopplegget dreier seg om hvilke forhåndsregler man må ta når man skriver om offentlig kjente personer og det å legge ut informasjon om andre mennesker i det offentlige rom. Hensikten med opplegget er å gjøre elevene mer bevisste de uskrevne og skrevne normene og reglene som gjelder både privatpersoner og offentlige personer på nett og i andre mediekanaler.

    Foto: Corbis, NTB/Scanpix. CC-by-sa

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:39

Pages