Search page

Søket fant 15 resultater på 0.044 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  2. The Hunger Games - eventyr, myter og fortellerstruktur

    Mål: Elevene skal øves i filmforståelse, lesing, skriving, skildring, refleksjon og sjangerforståelse.

    Opplegget tar utgangspunkt i filmen The Hunger Games, basert på Suzanne Collins’ roman med samme tittel. (Bokens trilogi heter på norsk Dødslekene, Opp i flammer og Fugl Føniks.) Filmen blir i dette opplegget knytta til eventyr- og mytesjangeren, og opplegget forutsetter at elevene er kjent med sjangrene fra før av.

    Sluttproduktet er en skriftlig besvarelse på oppgaver til filmen. Denne vurderes med karakter. Karakterkriterier ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.05.2013 14:28

  3. Muntlig eksamen i norsk - et eksempel på yrkesretting

    Dette er ikke et undervisningsopplegg, men et eksempel på hvorden en del av muntlig eksamen i norsk kan yrkesrettes. Denne eksamen ble gjennomført på VG 2, Byggteknikk.

    Yrkesretting av både skriftlig og muntlig eksamen i fellesfagene er et hett tema om dagen, og jeg skulle selv gjerne sett flere eksempler på hvordan særlig muntlig eksamen kan yrkesrettes.

    Kom gjerne med innspill på eksempelet jeg legger ut her.

    Se fila som ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.10.2013 09:31

  4. Juleevangeliet på ungdomsk

    Dette opplegget er ment som introduksjon til temaene muntlig språk, slang, språk og identitet. Opplegget tar utgangspunkt i en tekst som florerer på Facebook (Juleevangeliet på ungdomsk) og juleevangeliet. De grunnleggende ferdighetene det jobbes med i dette opplegget er lesing, samt å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.09.2012 13:01

  5. Prosjekt "Min bedrift"

    Mål med undervisningsopplegget er at elevene skal skrive nyttetekster, holde muntlige presentasjoner og delta i gruppesamtaler.

    Elevene arbeider i grupper, og alle gruppene skal lage sin egen bedrift. Hver bedrift skriver en stillingsannonse, og alle elevene i klassen skal søke på en stilling. Den beste stillingsannonsen får flest søkere. Videre gjennomfører bedriftene jobbintervju av søkere, her velger de ut de som har de beste jobbsøknadene.

    Ingunn Hinna Thomassen - 16.06.2014 11:01

  6. "Språkterminatoren"

    Dette klippet fra Typisk norsk er flott å bruke som en starter til en samtale om hva som kan skje når språk møtes. Diskusjonen om det norske språks framtid engasjerer mange elever, og jeg bruker denne diskusjonen som en innfallsvinkel til temaet flerspråklighet.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.09.2014 11:08

  7. Kamelåså

    Morsomt klipp.  

     

    Jeg bruker dette klippet i forbindelse med nabospråksundervisning.  Fokus i læreplanen er jo på det grammatiske, men jeg pleier også å trekke inn andre ting.  Blant annet avstanden mellom skriftspråket og talemålet og hvorfor det kan være vanskeligere for danske barn å lære å lese enn det det er for norske barn.

    Denne videoen er mest for moro skyld, men den fungerer fint som en starter til emnet, og elevene klarer å reflektere rundt klippet.

    Ingunn Hinna Thomassen - 16.01.2015 13:29

  8. Den gode forteller

    - Opplegget tar sikte på å gi elevene trening på å formidle noe muntlig foran en forsamling. Elevene skal bli gode fortellere og bli trygge på å uttrykke seg i plenum.

    - Opplegget er knyttet til fagstoffet folkediktning, og kan også brukes som en introduksjon til folkediktning.

    - Grunnleggende ferdigheter: Elevene vil primært øve på å uttrykke seg muntlig.

    - Underveisvurdering

    Ingunn Hinna Thomassen - 14.11.2012 12:27

  9. Forsvarlig med kvinner bak rattet? Retoriske appellformer i leserinnlegg

    Dette opplegget er ment å trene elever i å kjenne igjen de retoriske appellformene. Med utgangspunkt i et gammelt leserinnlegg skal elevene jobbe med oppgaver (se vedlagt fil) som går på å finne og vurdere etos, patos og logos i teksten.

    Leserinnlegget er artig å jobbe med, og leserinnleggets innhold vekker stort engasjement i klassen. Det er også fint å bruke dersom man skal jobbe med argumentasjon i tekster.

    Opplegget forutsetter at elevene har fått undervising i de retoriske appellformene. Nå skal de selv prøve å gjennkjenne disse i tekster.

    Ingunn Hinna Thomassen - 20.11.2013 13:53

  10. Skriveglede!

    Dette opplegget er morsomt, har høy gjennomførbarhet og elevene elsker det!

    Målet med opplegget er å få alle i klassen, også de med skrivevegring, til å produsere en tekst. Fokuset vil ligge på den grunnleggende ferdigheten "å uttrykke seg skriftlig" samtidig som elevene faktisk morer seg mens de skriver.

    Ingunn Hinna Thomassen - 13.02.2014 12:54

  11. Refleksjonsskriving med utgangspunkt i et eventyr

    Målet med undervisningsopplegget er å øve elevene i å reflektere via skriving over emner som fattigdom, ensomhet, det å være annerledes.

    Teksten elevene skal ta utgangspunkt i er "Piken med svovelstikkene" (Hentet fra H.C Andersen: Nye eventyr (1848)).

    Elevene skal skrive en tekst der de reflekterer over fortellingens overføringsverdi med utgangspunkt i fortellingens tematikk.  Det er derfor en fordel at elevene har jobbet med novellesjangeren og kjenner til hva tematikk er.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.12.2014 11:43

  12. Lyrikk og digital fortelling

    Målet med dette opplegget er at elevene skal bli mer bevisst på hvordan man kan tolke dikt, samtidig som de utvikler sine digitale ferdigheter.

    Opplegget krever at elevene bruker mange grunnleggende ferdigheter, men hovedfokuset vil være på å uttrykke seg muntlig og å bruke digitale verktøy.

    Den digitale fortellingen vurderes med karakter.

    Ingunn Hinna Thomassen - 17.09.2014 19:01

  13. Hva er kultur? Et tverrfaglig opplegg

    Lys og mørk 

    Foto: P. Deliss / DPA NTB Scanpix
    Lisens: CC by-nc-sa

    Hensikten med dette opplegget er å jobbe med elevenes begrepsforståelse med utgangspunkt i temaet kultur. Fagteksten er hentet fra Helse og oppvekstfag VG1 på NDLA, og lenken finner du lenger nede. Dette er et tema som favner de tre fagene norsk, samfunnsfag og kommunikasjon og samhandling (VG1, HO).  

    Ingunn Hinna Thomassen - 21.04.2015 15:19

  14. Gruppearbeid om myter

    Elevene skal arbeide med myter gjennom et gruppearbeid. Hver gruppe får tildelt en skapelsesmyte, og skal finne ut av hvordan denne mytologien forklarer hvordan verden og menneskene ble skapt (link til mytene ligger vedlagt). Dette presenteres muntlig for klassen, og vurderes med karakter.

     

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig, å lese, å bruke digitale verktøy

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 12:30

  15. Å arbeide med novelle

    Dette opplegget krever at lærer har gjennomgått novellen som sjanger.

    Elevene blir nærmere kjent med sjangeren ved å jobbe med oppgaver til kortfilmen Black & Decker og novellen "Black & Decker".

    Opplegget dekker primært den grunnleggende ferdigheten å uttrykke seg skriftlig, samtidig som de lærer mer om novellesjangeren og utvider begrepsapparatet.

    Det er ikke lagt opp til formell vurdering med karakter her, men dette kan være en fin tilnærming til å lære elevene hvordan de skal skrive en novelle.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.08.2013 12:47