Search page

Søket fant 13 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. BOLIGabc - Ord og uttrykk i byggesaker

    En god og detaljert ordliste over ord og begreper innenfor Bygg- og anleggsteknikk.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:24

  2. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  3. Fiskeboller - arbeid med oppskrift, antall porsjoner, samt svinn.

    Oppgavene tar utgangspunkt i en oppskrift på fiskeboller fått av programfaglærere på RM.

    Elevene må løse ulike oppgaver:

    - Beregne total vekt på fiskefarsen

    - Beregne antall fiskeboller

    - Beregne antall porsjoner oppskriften holder til

    - Beregne mengde hysefilet dersom det skal rekke til 150 porsjoner

    - Finne mengde svinn ved hjelp av matvaretabellen

    - Begrunne hva som er mest lønnsomt å kjøpe: Rundfisk og fietere selv, eller ferdig filetert fisk.

    (Prisene i oppgave 2b må fylles ut selv, evt be elevene undersøke)

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 09:13

  4. Lapskaus - mengdeberegning, svinn, råvarepris

    Oppgavene tar utgangspunkt i en oppskrift på lapskaus fått av programfaglærere på RM.

    Elevene må løse ulike oppgaver:

    - Mengdeberegning når antall porsjoner øker

    - Bruke matvaretabellen og finne svinnet for de ulike råvarene

    - Beregninger knyttet til svinn

    - Beregne råvarepris

    Oppgavene som omhandler svinn kan være noe vanskelig med tanke på prosentregningen.

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 09:27

  5. Geometriprosjekt på Bygg- og anleggsteknikk

    Undervisningsopplegget ble gjennomført som et større prosjekt på seks uker (2 dobbeløkter med matematikk per uke) hvor elevene fikk oppgaver i form av Læringsoppdrag. Det inneholder 3 læringsoppdrag som dekker alle kompetansemålene innenfor geometri, og hvor samtlige har forholdsvis lav inngangsterskel. Det er selvfølgelig fint mulig å bruke bare ett eller deler av et læringsoppdrag.

    I prosjektperioden arbeidet vi på verkstedet, samt arbeidsplassene tilknyttet dette.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:55

  6. "Pølseveske" - Geometri og kostnadsberegning på DH

    Elevene på DH lager ulike produkter når de arbeider med søm. Et av produktene som noen av elevene lager er en såkalt "pølseveske" (sylinderformet veske). Denne oppgaven tar utgangspunkt i en slik veske, men elevene trenger ikke nødvendigvis ha produsert den.

    Oppgaven tar for seg enkelte geometriske begreper, samt kostnadsberegning. Det er også mange muligheter for å bygge videre på denne.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 12:50

  7. Bordkledning

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her kle en endevegg med stående kledning, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne avstand mellom underliggerne på kledningen.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:20

  8. Mur av teglstein

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her mure den ene langveggen av teglstein, og må løse ulike oppgaver knyttet til dette:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:37

  9. Grunnmuren

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevne skal løse lærinsgoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til denne "boden", da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her støpe grunnmuren til boden, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Beregne antall kubikkmeter med betong (inkluderer omgjøring mellom enheter).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:29

  10. Fliselegging

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfaglærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs.

    Elevene skal her fliselegge et gulv, og må i den forbindelse løse ulike oppgaver:

    - Tegne en skisse i gitt målestokk.

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:45

  11. Stakittgjerde

    Oppgaven er en av flere matematikkoppgaver som er laget i en samarbeidsgruppe mellom to programfagslærere og en matematikklærer. Oppgaven tar utgangspunkt i en "bod" som elevene skal løse læringsoppdrag til i samtlige moduler på Bygg- og Anleggsteknikk. Oppgaven kan selvfølgelig løses uten at elevene nødvendigvis har kjennskap til boden, da oppgaven inneholder alle opplysningene som trengs. Elevene skal her sette opp et stakittgjerde rundt en gitt tomt, og må løse ulike oppgaver i forbindelse med dette:

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 12:58

  12. Møbelmontering

    Denne oppgaven er knyttet til elevenes produksjon av et skap med glassplate i døren, og består av fire små deloppgaver.

    Inneholder også arbeidstegning av skapdøren.

    Laget av Maria Therese Kirkerud (matematikklærer) og Asbjørn Lura (programfaglærer).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 13:11

  13. Volangskjørt - arbeid med begreper knyttet til sirkelen

    Oppgaven omhandler begreper og formler knyttet til sirkelen. Oppgaven egner seg trolig best som samtale/diskusjon, eventuelt som en samarbeidsoppgave.

    Oppgaven egner seg for elever på DH når de har fått noe kjennskap til begreper innenfor tekstilfaget. Det kan være nødvendig å definere hva et volangskjørt er sammen med elevene.

    Det er selvfølgelig mange muligheter for å bygge videre på denne oppgaven.

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 08:34