Search page

Søket fant 18 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Plantegning av kulturhus

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for et kulturhus. Bygget skal inneholde følgende:

    • en stor og en liten kinosal
    • et galleri
    • et kafé-område

    Oppgaven kan gjennomføres alene eller i grupper. Husk å vise alle utregninger!

    Plantegningen skal bestå av minst 3 ulike geometriske figurer, og dere skal selv sette på ytre mål for veggene.

    Aina Fardal - 14.05.2013 10:09

  2. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  3. Dan Meyer: Math class needs a makeover | Video on TED.com

    "I teach high school math. I sell a product to a market that doesn't want it but is forced by law to buy it." - Dan Meyer

    Noen som kjenner seg igjen i det?

    Aina Fardal - 13.05.2013 23:44

  4. Additiv og subtraktiv form

    De første oppgavene er matematikkoppgaver der elevene skal regne areal av sammensatte geometriske figurer.

    Den siste oppgaven er tverrfaglig der elevene skal jobbe med grunnformer i kartong for å trene på å bruke formbegreper i praktisk arbeid.

    Læringsmål:

    Aina Fardal - 21.03.2014 20:55

  5. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  6. Tredimensjonalt rom

    Hensikten med oppgaven er å bruke målestokk og arealberegninger når man går fra arbeidstegning til ferdig produkt. Elevene skal lage en tredimensjonal modell av sitt eget klasserom i arkitektisopor.

    Elevene samarbeider om å måle rommet, men lager hver sin arbeidstegning og modell. Oppgaven må tilpasses det klasserommet du skal lage modell av.

    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-sa

    Aina Fardal - 22.11.2012 00:50

  7. Geometriske former

    Oppgaven er en introduksjon til temaet om geometriske former i Design- og håndverksfaget og en introduksjon til volum i matematikkfaget.

    Klassen blir delt i 4 grupper. Hver gruppe skal beregne, utføre og dokumentere læringsoppdrag med ulike geometriske figurer som utgangspunkt. Gruppene lager former i 2D og 3D. Oppgaven tar utgangspunkt i former med rette sideflater. Sylinder, kjegle og kule er utelatt, og kan dermed være en mulig utvidelse av oppgaven.

    Aina Fardal - 30.01.2013 15:48

  8. Markedsundersøkelse

    Dette undervisningsopplegget er et ledd i elevenes forretningsplan på service og samferdsel.

    Forretningsideen er utgangspunktet for å vurdere hvilken informasjon man ønsker å innhente i markedsundersøkelsen. Målet med markedsundersøkelsen er å innhente relevant informasjon fra markedet til situasjonsanalysen og markedsplanen. Programfaglærer planlegger felles framdrift og bruk av IKT-verktøy med matematikklærer.

    IKT-hjelpemidler: Word, it's-learning, TI-Nspire (alt. NSDstat) og PowerPoint.

    Aina Fardal - 01.02.2013 10:16

  9. Mitt drømmehus

    Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.

    Foto: Nora Østern, 2012

    Aina Fardal - 21.02.2013 22:00

  10. Stoloppgave: Størrelsesforhold og formlikhet

    Hensikten med oppgaven er å lage en modell av en stol i arkitektisopor. Det er viktig at størrelsene på modellen er i samsvar med bruken av stolen i virkeligheten. Derfor er størrelsesforhold og formlikhet viktige begreper underveis i arbeidet med å lage modellen

    Foto: Nora Østern, 2012

    Ressurser

    Arkitektisopor, måleutstyr, kniv, Internett

    Aina Fardal - 21.02.2013 13:01

  11. Pizzalaging

    Hensikten med oppgaven er å lære budsjett og regnskap i forbindelse med planlegging av og handling til måltider. Elevene skal lage et budsjett over hva de trenger av ingredienser, handle og deretter føre regnskap over hva de har brukt.

    I tillegg legger oppgaven vekt på omgjøring av enheter i forbindelse med baking av pizza på kjøkkenet.

    Foto: Molly Hunter Bon Apetit/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Aina Fardal - 24.02.2013 18:34

  12. Planlegging av menyer

    Oppgaven er en tverrfaglig arbeidsdag i matematikk, norsk og naturfag på programområdet Restaurant – og matfag.

    Opplegget er todelt, der første del går ut på å lage en tenkt meny som skal dekke dagens energibehov på ca. 2000 kJ. Andre del går i tillegg ut på å beregne innkjøp av varer til middag ved tre forskjellige tilstelninger.

    Dagens gjøremål:

    1. 08.00-09.30

    Introdusere oppgaven i fagene matematikk og naturfag

    Aina Fardal - 13.05.2013 16:52

  13. Situasjonsplan

    Målet for denne oppgaven er å bruke målestokk og pytagoras til å stikke ut et hus på anvist plass.

    Planet er skissert på tegningen under.

    Illustrasjon: Per Halvor Sjulstad

    Aina Fardal - 14.05.2013 01:14

  14. Ittens fargesirkel og geometri

    Ittens fargesirkel kan være et fint utgangspunkt for å regne areal av sammensatte figurer samtidig som elevene lærer viktige begreper i fargelære. Geogebra blir brukt i denne oppgaven til å finne lengdene på de ulike geometriske figurene i fargesirkelen. Dersom det er ønskelig at elevene ikke skal utføre disse målingene digitalt, kan man i stedet printe ut bildet av fargesirkelen.

    Fokus på grunnleggende ferdigheter i oppgaven:

    Aina Fardal - 14.05.2013 12:41

  15. Plantegning av barnehage

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for en barnehage. Bygget skal inneholde følgende:

    • 2 aldersbestemte avdelinger ( inkl.kjøkken, toaletter, stellerom etc.)
    • Fellesarealer
    • Møterom og kontorer
    • Utearealer

    Plantegningen skal bestå av minst 4 geometriske figurer, og du/dere skal selv bestemme mål oppgitt i meter.

    Aina Fardal - 15.05.2013 23:09

  16. Plantegning av restaurant

    Du/dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for en restaurant. Bygget skal inneholde følgende:

    • Restaurant med anretning
    • Uteservering
    • Bar
    • Kjøkken
    • Kjøl/Frys/Tørrvarelager
    • Toaletter

    Plantegningen skal bestå av minst 4 ulike geometriske figurer, og du/dere skal selv bestemme mål oppgitt i meter.

    Aina Fardal - 15.05.2013 23:21

  17. Møbelprodusent av paller

    Du er interiørkonsulent og får i oppdrag å lage møbler av paller. Du skal bestemme hva og hvor mye som skal lages.

    Lag en plan for kostnadene, hvor mange paller du trenger til hvert møbel og eventuelt andre ting som stoff og maling.

     

         

    Foto: (Pedersen, Bente)                                                 Foto (Pedersen, Bente)

     

    Aina Fardal - 27.11.2014 15:49

  18. Design en pute

    Oppgaven består i å designe en pute som skal selges i en interiørbutikk i byen. For at puten skal være salgbar, må hensyn til trend og målgruppe spille inn i designprosessen fra ide til ferdig produkt. I tillegg skal oppgaven lære hensiktsmessig materialforbruk og økonomiske rammer for arbeidet. Matematikkoppgavene kan brukes uavhengig den praktiske gjennomføringen i Design og håndverk. 

    Aina Fardal - 11.03.2015 10:59