Search page

Søket fant 15 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Prosent på kjøkkenet - smoothie

    Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33

  2. Sukker- og fettinnhold i forskjellige matvarer

    Elevene skal regne med prosent gjennom praktisk arbeid. Elevene skal regne ut hvor mye sukker en bestemt matvare inneholder etter først å ha funnet ut hvor mange prosent sukker varen inneholder. Eleven skal veie en oppgitt mengde fett og finne ut hvor mange prosent dette tilsvarerer i matvaren.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 16:30

  3. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  4. Planlegge et vaffelmåltid

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i matematikk og naturfag der et vaffelmåltid skal planlegges. I matematikk skal elevene arbeide med volum, forhold og prosent. I naturfag skal elevene arbeide med å finne næringsinnholdet i vaflene.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 21:26

  5. Planlegge en timelapse

    I denne undervisningsaktiviteten skal elevene arbeide med oppgaver der de planlegger kjøreplanen for en timelapse. De må da arbeide med omgjøring av tidsenheter (minutter og sekunder), beregne antall bilder de trenger, intervall mellom hver gang de tar et bilde eller hvor lenge de må ta bilder .

    Begreper:

    Timelapse: en video der tiden ser ut til å gå raskere enn normalt. Frekvensen bildene er tatt i er mindre enn frekvensen bildene vises i.

    FPS (frames per second): bilder per sekund

    Kristine Lohne - 07.03.2013 16:06

  6. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

  7. Lærerens bil - hvor mye koster det egentlig?

    Med utgangspunkt i opplysninger fra læreren skal elevene anslå hvor store kostander læreren har på bilen i løpet av ett år.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 17:40

  8. Anbudskonkurranse på produksjon av vare

    Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal få innsikt i hva en anbudskonkurranse er og utføre kostnadsberegninger for produksjon av en vare.

    Kristine Lohne - 14.01.2013 16:47

  9. Volum og massetetthet av snøfigurer

    Elevene skal beregne volum av snøfigurer og sammenligne verdien med mengde vann som er igjen når figuren har smeltet.

    Kristine Lohne - 29.01.2014 13:34

  10. Måleusikkerhet, toleranse og presisjon

    På verksted møter elevene begrepet toleranse, mens i matematikk prater vi nesten bare om måleusikkerhet. Toleransen forteller hvilke krav vi har til presisjon (nøyaktighet) til det vi lager. I dette undervisningsopplegget skal elevene arbeide med oppgaver der de må lese av måleresultat fra skyvelærer og bestemme hvilke måleinstrument de vil bruke i forhold til oppgitt toleranse.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 13:55

  11. Tannhjulsoverføring (med konkreter)

    Elevene skal arbeide med tannhjul og undersøke forholdet mellom antall omdreininger til drivende og drevne tannhjul. Målet er at elevene selv skal komme fram til formelen som viser sammenhengen mellom antall tenner på tannhjulene og omdreiningshastighetene.

    Konkretiseringsmateriale:

    Transmisjonstavle bestående av tannhjul med forskjellig antall tenner (laget av programfagslærer)

    transmisjonstavle

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 06.03.2013 15:43

  12. Støttebukk og omkretsen av en sirkel

    Elevene skal bruke omkretsen av en sirkel til å planlegge hvordan de kan lage en støttebukk med et gitt antall bein.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 15:41

  13. Sukkerinnhold i ulike drikkevarer

    Elevene skal arbeide med oppgaver om hvor mye sukker forskjellige drikkevarer inneholder. Opplegget er utarbeidet ut fra en artikkel på nettavisen.no.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 22:44

  14. Fôringsbehov for hest

    Elevene skal beregne fôringsbehovet for forskjellige hestetyper ved hjelp av formler, tabeller og informasjon i tekst.

    Kristine Lohne - 16.06.2014 10:40

  15. Konisitet og innstillingsvinkel for dreiing av kon i GeoGebra

     

    Animasjon i GeoGebra som lærer og/eller elev kan bruke for å bestemme konisiteten og instillingsvinkelen for dreiing av kon. Animasjonen kan brukes til å sammenlikne den eksakte vinkelen med vinkelen man finner ved håndformelen.

    Lenke til fil på tube.geogebra: http://tube.geogebra.org/student/miA9wXuGz

    Kristine Lohne - 18.05.2015 18:30