Search page

Søket fant 26 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Omregning mellom arealenheter

    HENSIKT MED OPPLEGGET

    • velge fornuftige arealenheter
    • regne om mellom ulike arealenheter
    • gjøre overslag og vurdere om svarene virker rimelige

    Hensikten med opplegget er å lage oppgaver som får elevene til å regne om mellom arealenheter, reflektere over hvilke arealenheter de bør bruke og vurdere om svarene virker rimelige.

    Gjør om til samme enhet og regn ut svaret: 0,125 m2+6,25 m2+3125,5 cm2

    Wenche Dypbukt - 23.10.2013 14:13

  2. Positiv og negativ form - areal av sammensatte figurer

    POSITIV OG NEGATIV FORM
    VI ADDERER OG SUBTRAHERER FORMER

     

    Et undervisningsopplegg der elevene skal regne ut sammensatte arealer ved å addere og subtrahere former.

    Foto: Wenche Dypbukt (elevarbeid ved Charlottenlund vgs.)

     

    Wenche Dypbukt - 20.01.2015 12:29

  3. Sylinderen i en forbrenningsmotor

    VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på:

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46

  4. Hva er en skruppel? Tradisjonelle og nye måleneheter.

        

    Illustrasjon: Wenche Dypbukt                              Foto: Steinar Myhr, Samfoto, NTB Scanpix

     

    Wenche Dypbukt - 27.01.2015 12:24

  5. Rundballer

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal kjenne igjen geometriske former, gjøre gode målinger og deretter bruke tilhørende formler i beregninger.

    I tillegg til kompetansemål i matematikk (se under kompetansemål) dekker vi også den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i naturbruk:

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 09:15

  6. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  7. Ramme og luke (produksjon TIP)

    Produksjon TIP - ramme og luke

    Alle foto og illustrasjoner: Wenche Dypbukt.

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er å vise et eksempel på hvordan vi kan lage oppgaver omkring det elevene produserer på verkstedet.

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 17:19

  8. Kuleoppgave

    Gjennom denne oppgaven skal elevene lære å bruke ulike måleredskaper for å beregne volum og tetthet til kuler og vurdere om svarene virker rimelige.

    KULeOPPGAVE

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 14:33

  9. Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Omdreiningstall og skjærehastiget (TIP)

    Hensikten med dette opplegget:

    I programfaget vektlegges det å

    • lære om hvordan vi bruker nomogram
    • bli kjent med formlene for å beregne omdreiningstall og skjærhastighet

    I matematikkfaget vektlegges det å

    Wenche Dypbukt - 17.02.2013 21:12

  10. Blanding av betong

    BLANDINGSFORHOLD OG SEKTORDIAGRAMMER

    Illustrasjon hentet fra http://ndla.no/nb/node/123478?fag=16381
    Laget av Wenche Dypbukt

     

    Beskrivelse/Presentasjon

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 18:52

  11. Proporsjonale sammenhenger

    PROPORSJONALE STØRRELSER

    Ved dette opplegget ønsker vi at elevene skal lære

    • å avgjøre om to størrelser er proporsjonale
    • å regne med proporsjonale størrelser
    • å finne proporsjonalitetskonstanten
    • om grafen til proporsjonale størrelser

    Vi bruker Ohms lov til å illustrere proporsjonale sammenhenger. Vi ser på sammenheng mellom spenning og strøm over en motstand med fast verdi.

    U=R·I

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 21:26

  12. Lage formler og løse likninger

     

    LAGE FORMLER OG LØSE LIKNINGER

    KOMPETANSEMÅL I MATEMATIKK

    • Tolke og bruke formler knyttet til dagligliv, yrkesliv og programområde

    Alle foto: Wenche Dypbukt

    Wenche Dypbukt - 19.02.2013 14:02

  13. Trappebygging fra AtB

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Klassen organiseres i grupper. 

    Gruppene skal bruke trappeformelen og «bygge» ei trapp fra A til B.

    Oppdraget starter med å merke av to punkt (A og B) på gulvet eller veggen.  Hver gruppe skal ved hjelp av maskeringstape markere ei trapp som forbinder disse to punktene. Trappa må "bygges" i henhold til trappeformelen.

    Wenche Dypbukt - 06.01.2015 09:41

  14. Beregn steglengden

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Diskuter om det er store forskjeller på steglengden til folk? Hvordan påvirkes steglengden når dere går sakte eller fort, når dere løper, går i motbakke eller unnabakke? Har skotøy noe å si? Hva med kjønn, alder og kroppslengde? 

    Undersøk hvordan steglengden påvirkes av noen av faktorene ovenfor.

    Hva slags beregninger kan dere bruke steglengden til?

    Lag formler, tabeller og grafiske framstillinger der steglengde inngår som en variabel.

    Wenche Dypbukt - 05.01.2015 16:30

  15. Fødselstall hos gris

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Mange videregående skoler med naturbruk har satt seg ulike produksjonsmål i fjøset, og i denne oppgaven skal elevene finne ut om målene er nådd i grisefjøset i forhold til en begrenset besetning.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 10:00

  16. Planting av spirea

    Foto: Jens Arne Meistad

    Utgangspunktet er at elevene skal beplante et felt utenfor skolen med spirea. Det er lurt å beregne hvor store mengder man trenger. Hvis ikke, kan det fort bli for lite av noe og for mye av noe annet. Det kan man unngå ved å lage en tegning eller hageplan med riktige mål. Oppgaven handler om å se på formen og størrelsen på bedet og tegne inn hvordan bedet kan beplantes med Bjarkøyspirea (se under ressurser). Det går selvsagt an å velge andre busker som passer.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 12:25

  17. Blanding av kjølevæske

    Oppgaven går ut på å lage en tabell og graf som viser hvordan blandingsforholdet mellom vann og glykol påvirker frysepunktet til en frostvæske.  Videre kan elevene finne prisen på glykol og regne på fortjeneste og salgspris på ulike frostvæskeblandinger.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 10:50

  18. Temperatur - tabeller, grafer og formler

    Bilde: Wenche Dypbukt

    Elevene skal bruke opplysninger om kjølevæskeblandinger og temperatur til å bruke og å lage tabeller, grafiske presentasjoner og formler for å se at et tallmateriale kan presenteres på mange måter. Hvilken presentasjonsform vi velger kan være med på å påvirke forståelsen for sammenhengene mellom variabler.

    Legg vekt på muntlig aktivitet/diskusjon.  Noen oppgaver kan med fordel løses muntlig i fellesskap.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 13:00

  19. Lagringstemperatur for såkorn

    Foto: Karsten Schnack, NTB Sxanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    I denne oppgaven skal elevene forsøke å tolke et diagram som viser hvordan faktorer som vanninnhold og temperatur påvirker lagringsforholdene for såkorn. I naturfag eller i programfagene kan det være interessant å ta opp hva som skaper varmeutvikling i fuktig og varmt såkorn og hvilke prosesser som kan oppstå i en kornsilo.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 13:16

  20. Vekt på hest

    FOTO: Jens Arne Meistad

    I denne oppgaven skal elevene forsøke å gjøre et overslag over hvor mange kilo hesten er uten å veie den.

    Det blir litt algebra med formelregning, for det fins en formel som tar utgangspunkt i brystmålet til hesten for å angi cirka vekt. Formelen avhenger av hvilken type hest elevene har; lett edel rase, tung rase eller ponni.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 14:02

Pages