Search page

Søket fant 11 resultater på 0.04 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kulturmøte - tverrfaglig artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og programfaget kommunikasjon og samhandling, vg2.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på å skrive artikkel, og å se ulike fag i sammenheng med hverandre.

    Presentasjon:

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og kommunikasjon og samhandling (helseservice)

    I alle de involverte fagene får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, blant annet om hva en kultur er, hvilke utfordringer flerkulturelle samfunn kan ha, hva flerspråklighet er.

    asemo - 13.05.2013 15:13

  2. Fortelling om ei arbeidsulykke - Norsk og hms på tip

    Fag:

    Norsk og industriell produksjon

    Grunnleggende ferdigheter:

    I dette undervisningsopplegget skal eleven trene på lesing av novelle og skriving av en fortelling. Sluttproduktet er en fortelling.

    Kort presentasjon av undervisningsopplegget:

    Programfaget går gjennom temaet HMS i sine timer. I norskfaget skal elevene gjøre førskrivingsoppgaver, lese ei novelle om en arbeidsulykke og skrive en fortelling

    Sluttprodukt:

    asemo - 13.05.2013 16:08

  3. Å automatisere, positivt eller negativt? Skriv en artikkel.

    Fagområde:

    Norsk og automasjon (elektrofag vg2)

    De grunnleggende ferdighetene:

    Eleven skal trene på skriving av fagtekst. Å finne gode kilder og å bruke dem på en god måte, er også et mål i dette undervisningsopplegget.

    Presentasjon:

    I norskfaget jobbes det med artikkelskriving og kildebruk. Opplegget krever kunnskap fra programfaget automasjon.

    Sluttprodukt:

    Skriv en artikkel der du drøfter fordeler og ulemper ved at arbeidsoppgaver automatiseres. Avslutt med din egen vurdering av saken.

    asemo - 13.05.2013 18:05

  4. Fornybar energi - fagartikkel på elenergi

    Fagområde:

    Norsk og elenergi (elektrofag, vg2)

    De grunnleggende ferdighetene:

    Eleven skal trene på skriving av fagtekst. Å finne gode kilder og å bruke dem på en god måte, er også et mål i dette undervisningsopplegget.

    Presentasjon:

    I norskfaget jobbes det med artikkelskriving og kildebruk. Opplegget krever kunnskap fra programfaget elenergi (og fra elektrofag fra vg1).

    Sluttprodukt:

    Velg deg en fornybar energikilde du vil skrive om, og drøft fordeler og ulemper ved den. Avslutt med din egen vurdering av saken.

    Skriv ca 600 ord.

    asemo - 14.05.2013 08:55

  5. Ordbok på TIP - NDLA

    På TIP brukes det en del sammensatte ord, og disse deler ofte elevene slik at det blir særskriving. Av erfaring er det vanskelig å få elevene til å bruke ordbøker, og mange av de sammensatte ordene sliter elevene med å finne. For å gi elevene en hjelp, kan de bruke lista med ord som ligger vedlagt i "Ordbok på TIP - NDLA". I tillegg kan de føye til egne ord i løpet av året.

    asemo - 06.06.2014 11:43

  6. Søken etter det gode liv

    Tema: Kulturmøte

    Tverrfaglig samarbeid mellom samfunnsfag og norsk på vg2 yrkesfag på alle programfag.

    Grunnleggende ferdigheter: Eleven skal trene på å utvikle muntlig ferdighet gjennom samtale, intervju og presentasjon. I tillegg skal de øve på skriftlig ferdighet gjennom skriftlig refleksjonslogg.

    Produkt:

    • Intervju

    • Refleksjonslogg der du reflekterer over eget arbeid og egen læring

    Presentasjon

    asemo - 06.06.2014 13:47

  7. Artikkel om samferdsel

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på service og samferdsel, vg1.

    I denne oppgaven skal elevene skrive en resonnerende tekst, artikkel, om samferdsel.

     

    Oppgaven:

    «All varetransport i Norge bør foregå på jernbane.»

     Skriv en artikkel der du reflekterer over denne påstanden. Drøft fordeler og ulemper ved varetransport på jernbane med hensyn til samfunnsøkonomi, miljø og bedriftsøkonomi. 

     Anbefalt disposisjon:

    Overskrift (informativ eller fengende)

    Innledning

    asemo - 25.02.2015 12:49

  8. Muntlig framlegg om realismen - samarbeid mellom norsk og formgivingsfag - vg3

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og formgivingsfag (Studiespesialiserende med formgivingsfag).

    Presentasjon:

    I både formgivingsfaget og norskfaget gjennomgås realismen. Norskfaget legger rammer for den muntlige presentasjonen.

    Sluttprodukt:

    Lag en photostory/collage/Powerpoint/andre visuelle uttrykk med utgangspunkt i et/flere kunstverk/kunstnere eller et tema fra den realistiske perioden. Bruk både lyd (stemme, musikk og andre lydeffekter), bilder/illustrasjoner og tekst.

    asemo - 13.05.2013 15:48

  9. Foredrag om håndhygiene

    Dette opplegget kan både brukes i norsfaget alene eller sammen med et fag på HO.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på muntlige ferdigheter gjennom å holde et foredrag eller en tale om hvor viktig det er med god håndhygiene.

    Presentasjon

    Yrkesretta opplegg i norsk eller i samarbeid med HO

    I norskfaget må man gå gjennom retorikk og retoriske virkemidler

    I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap

    Oppgave/sluttprodukt:

    asemo - 06.06.2014 13:04

  10. Arbeid med romanen "Snatch" av Røssland

    Undervisningsopplegg rundt romanlesing. Teksten er lettlest og passer godt til gutter på yrkesfag.

    (Dette undervisningsopplegget er bygd opp på samme måte som et annet her på ndla: http://fyr.ndla.no/nb/artikkel/802)

    asemo - 22.05.2015 14:19

  11. Reiseliv

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk, rettet mot service og samferdsel, vg1 (kan også brukes av programfagslærerne på service og samferdsel).

     Grunnleggende ferdigheter:

    • Elevene skal jobbe med begrepslæring og tekstforståelse (lærestrategier)

    Presentasjon:

    asemo - 21.04.2015 15:47