Search page

Søket fant 51 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vehicle for Sale!

    Elever på TIP bruker mye tid på å studere annonser på finn.no. Nå skal de selv lage en annonse på engelsk, der de skal fremstille en bil/motorsykkel/moped til salgs. Annonsen lages som en sammensatt tekst, med faguttrykk om kjøretøy i teksten. Hvordan skal du best appellere til en potensiell kjøper, hvilke tekniske finesser skal fremheves ved ditt kjøretøy?

    Elevene skal så parvis svare telefonisk på hverandres annonser. Her får de praktisert 'telephone English'.

    karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no - 14.05.2013 12:07

  2. Theme Travel in the UK - Service and transport

    Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å lage og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Office-pakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.11.2012 12:15

  3. Skjema for å lære faguttrykk - Technical and Industrial Production

    Et undervisningsopplegg for TIP, som bl.a. inneholder en metode for å lære faguttrykk, for eksempel navn på forskjellig mekanisk håndverktøy. Med utgangspunkt i et selvlagd skjema kan elevene arbeide med ordinnlæring både i verksted og klasserom. I opplegget inngår opplysninger om en nettside for quiz-øvinger der elevene også kan lytte til ordene.

    Opplegget kan brukes for å øve både muntlige og skriftlige ferdigheter.

    Foto: Torleif Sleveland

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:21

  4. Stereotyping – us and they?

    A teaching design that empowers the individual through cooperative learning and prevents labeling and stereotyping of groups of individuals through an understanding of covert discrimination in digital media and face to face. The lessons will mainly strengthen the pupils' ability to express themselves orally.The end product of the lessons will be a poster produced by each group to be shared among the rest of the class.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:49

  5. Formal and informal language

    Dette opplegget fokuserer på språklæring og skriftlige ferdigheter. Elevene skal identifisere eksempler på uformelt språk gjennom en brainstorm og vurdere språkbruk i forskjellige situasjoner. Videre skal de omskrive en veldig uformell jobbsøknad til passende språk. Neste oppgave innebærer at de skal lese en artikkel og en blogg om rapperen 50 cent og skal jobbe med å identifisere forskjellene i språklige uttrykksmåter og forklare effekten av disse forskjellene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 12:26

  6. Pimp the Customer's Car! Technical and Industrial Production

    Et skriveopplegg som trigger interessen og fantasien til svært mange TIP/INT-elever, nemlig bilstyling. Her kan elevene, uten tanke på kostnader, style en hvilken som helst bil. Opplegget fokuserer på ordinnlæring og skriftlige ferdigheter, men kan også følges opp med en presentasjon som øver muntlige og digitale ferdigheter.

    Med opplegget følger et elevarbeidsark med skriveoppgaven "Pimp the Customer's Car" og et vurderingsark til bruk for læreren. Bilde kjøpt fra Dreamstime

    Svein Anders Kvellestad - 06.05.2013 15:36

  7. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  8. The Revenge - et hørespill uten ord!

    Hørespill uten ord!

    Andrew Sachs (jfr. Manuel i «Hotell i særklasse») fikk i 1978 BBC til å kringkaste sitt berømte hørespill (ca 25 min.) uten ord – bare med lydeffekter - kalt The Revenge. Det kan være vanskelig å få lasta ned, men en mulighet er her, hvor du også finner et 4 minutters intervju med Sachs først:

    Svein Anders Kvellestad - 23.05.2013 13:49

  9. Let them grow! Healthcare, childhood and youth development

    Opplegget er tilpasset elever med individuelle opplæringsplaner og som er i grupper med redusert elevtall (maks. 8). Opplegget fokuserer på leseforståelse av relevant tekst om hvordan barn utvikler seg det første leveåret. Opplegget øver arbeid med ord og begreper innenfor emnet og hvordan disse defineres.

    Bilde: FlickrCC

    Svein Anders Kvellestad - 22.05.2013 09:45

  10. Tiling and grouting - Building and Construction

    I dette opplegget øves elevenes evne til å ta imot muntlig instruksjon og å presentere en arbeidsprosess. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap og individuelt og ved øving hjemme.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 08:31

  11. To welcome a foreign employee - Building and Construction

    Dette opplegget har fokus på muntlige og kommunikative ferdigheter og kan brukes som etterarbeid til første utplassering i bedrift.

    Elevene skal forberede seg på og gjennomføre et rollespill (parvis) om hvordan han/hun ble mottatt på arbeidsplassen: hvordan medarbeidere, fasiliteter, sikkerhet og arbeidsoppgaver ble introdusert.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 09:06

  12. Felting - Design, Arts and Craft

    Elevene skal lage en presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid de har gjort i "Prosjekt til fordypning". I dette tilfellet har elevene lært om toving, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 12:25

  13. World Famous Designers - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen. Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 10:21

  14. Confidentiality as an Ethical Problem - Healthcare, Childhood and Youth Development

    Et tverrfaglig opplegg (engelsk, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøving) for helse og oppvekstfag om etikk med taushetsplikt som utgangspunkt. Elevene skal lære å diskutere et etisk problem på en systematisk måte der de anvender et metodeskjema. Opplegget øver muntlige og kommunikative ferdigheter. Elevene jobber i grupper og skal presentere resultatet for klassen. Medelevene deltar i evalueringen av presentasjonen. Metodikken i dette opplegget er overførbar til andre aktuelle etiske problemstillinger på helse- og oppvekstfag.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 14:36

  15. First Aid for Electricians - Electricity and Electronics

    Elever jobber med teori og praksis om førstehjelpstiltak med spesielt fokus på mulige skader en kan få under arbeid med elektriske innstallasjoner. Hovedfokus er på muntlig kommunikasjon, men involverer også lesing og noe skriving.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 13:25

  16. First Aid - Healthcare, Childhood and Youth Development

    In this teaching project the pupils choose a first aid case as a starting point for their work. They work in groups of three and have to make a list of words that they will need in order to describe and act out their case. The main focus is on oral competence, but they will also make a detailed desription in writing of how to treat an injured person.

    Ideas for peer assessment and follow-up activities are included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 16:38

  17. Jamie vs. Nuggets - Restaurant and Food Processing

    Fokus i dette opplegget er å lære om kylling som råvare, korleis handtere denne og kva som er sunn mat. Målet er at elevane skal vere aktive, i diskusjonar og oppgåveløysing, og undervisningsopplegget fokuserer på ordinnlæring og både skriftlege og muntlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 14:08

  18. The Horse Dentist is Coming! - Programme for Agriculture, Fishing and Forestry

    Bakgrunn for oppgaven var en virkelighetsnær kommunikasjonssituasjon: et besøk av den engelske hestetannlegen. Tanken var å forberede elevene for dette besøket ved å gi dem faglig spesifikt ordforråd før møtet med hestetannlegen, slik at opplegget i første rekke øver ordinnlæring. Det følger med lenker til fagplansjer og en egen liste over "hestevokabular".

    Det gis også forslag til oppgaver elevene kan gjøre etter at besøket er over.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 17:07

  19. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  20. Endurance Riding – Endurance GB. - Agriculture, Fishing and Forestry

    I dette opplegget øves elevenes evne til å lytte for å forstå informasjon om et faglig emne på engelsk. En informasjonsfilm om Endurance Riding(utholdenhetsriding) er utgangspunktet for læringsaktivitetene. Elevene skal arbeide med oppgaver i et vedlagt arbeidsark. Opplegget øver også muntlig produksjon, og i noen grad, også skriftlige ferdigheter.

    Det gis forslag til hvordan opplegget kan inngå i en større sammenheng, f. eks. som forberedelse til lesing av en litterær tekst.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 17:21

Pages