Search page

Søket fant 9 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Spesialkost

    Hensikten med oppgaven er å ta utgangspunkt i oppskrifter på spesialkost (her: diabetes) og vurdere næringsinnhold i maten, både mengde og sammensetning. I matematikk blir det snakk om overslagsregning, forholdstall og omgjøringer.

    Av utstyr trenger elevene skrivesaker og kalkulator.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i RM arbeider vi med å bruke mål, vekt og volum og tilpasse oppskrifter/resepter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:52

  2. Grafisk framstilling

    Kartleggingsprøver i matematikk på Vg1 viser at mange elever ikke klarer å lese av et linjediagram. Det kan være:

    • Feiltolking av inndelingen av aksene
    • Lese av på feil plass

    Hensikten med dette opplegget er 2- delt: Først skal elevene forsøke å systematisere ustrukturert informasjon med hovedvekt på presentasjon, deretter tolke et materiale som andre har laget. I forhold til grunnleggende ferdigheter i matematikk jobber vi med å kunne lese, kunne regne og å kunne uttrykke seg både skriftlig og muntlig.

    Ressurser

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:07

  3. Forholdstall og fargelære 1

    Hensikten med oppgaven er å koble forholdstall til ulike papirformat.

    Konkrete læringsmål er begrepet forholdstall og vanlige forholdstall som kvantitetskontrast.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:30

  4. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  5. Varmekabler på bad

    Presentasjon

    Hensikten med denne oppgaven er å jobbe med målestokk, beregne areal og regning med formler. Arbeidsoppdraget vil, ut fra ei konkret arbeidstegning, gå ut på:

    1. Finne en logisk målestokk.

    2. Beregne areal og effekt på varmekabler.

    Denne oppgaven tar utgangspunkt i en plantegning av en leilighet (målestokken er 1:50, og den må skrives ut i A3-format). Denne leiligheten er ikke helt ”A4” i utformingen, og er fin å bruke til utregning av areal i forskjellige geometriske figurer.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 15:29

  6. Vannmengde i sand

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger på vannmengden i en bestemt mengde sand og finne prosentvis innhold av vann.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    1. Veie en bestemt mengde sand og måle volumet.

    2. Varme opp sanden til ca. 105 °C og la den stå til den er tørr.

    3. Veie opp sanden på nytt og beregne hvor mye vann det var i sanden. Vi skal også prøve å finne ut hvor mye volumet er minsket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i BA-faget dekker vi opp å beregne størrelser, vekt, volum og masse, samt måltaking.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 16:14

  7. Nivellering

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger, føre tabell og beregne høydeforskjeller ved hjelp av nivellering. Oppgaven kan utvides med volumberegninger av masse. Opplegget er en praktisk øvelse som også kan gjøres om vinteren med snø.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, jobber vi med utforskning og problemløsing ut fra en praktisk situasjon som stigningsforhold ved å måle, gjøre beregninger ved hjelp av formler og føre verdier inn i tabell.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 09:20

  8. Skyvelære

    I denne oppgaven skal vi lære å bruke skyvelære, samtidig som vi skal se at det er et hjelpemiddel til å sammenligne tallverdier til brøker.

    Poenget er å oppdage at det er 2 måleskalaer som kan benyttes.

    Under ressurser ligger en link til hvordan vi bruker et skyvelære til å måle både utvendige og innvendige lengder.

    Foto: Science Photo Library / NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 10:16

  9. Forholdstall og fargelære 2

    Du skal jobbe med begrepet forholdstall og et vanlig forholdstall som kvantitetskontrast. Du skal lære å uttrykke forholdstall som brøker eller som desimaltall, samt hvordan vi regner ut et forhold i prosent.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 10:12