Search page

Søket fant 107 resultater på 0.05 sekunder.

Søkeresultater

  1. Planlegge et vaffelmåltid

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i matematikk og naturfag der et vaffelmåltid skal planlegges. I matematikk skal elevene arbeide med volum, forhold og prosent. I naturfag skal elevene arbeide med å finne næringsinnholdet i vaflene.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 21:26

  2. Fett - undervisningopplegg

    Elevark, lærerark og PP for et undervisningsopplegg om fett.

    Tove Wiig - 23.10.2013 14:08

  3. Vurdering for læring i naturfag (Eks. fra økologi)

    Innhold:

    Dette opplegget er utabeidet for å hjelpe elevene til å forstå hva ulike oppgavetyper i en testsituasjon krever av dem. Til hver oppgavetype er det reelle eksempler på elevsvar fra elever jeg har hatt. (Disse har gitt meg tillatelse til å benytte svarene deres fritt.) Ideen er her at elevene, gjennom dialog i smågrupper samt felles diskusjoner i klassen, får muligheter til å speile ulike elevsvar.

    Læringsmål:

    besy2210 - 23.10.2013 14:31

  4. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  5. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  6. Varmepumpe

    Opplegget består av fleire deler der elevane skal læra om varmepumpe ved at dei får prøve ut og kjenne på kva som skjer i dei ulike delane av ei varmepumpe.

    I tillegg får dei repetert deler av det som skal vera med i ein rapport til eit forsøk.

    Foto: Solveig M Bergo Nielsen. Lisens: CC-by-sa

    Solveig M Bergo Nielsen - 01.11.2013 12:35

  7. Næringsstoffer, puslespill

    I vedlegget ligger en oversikt over grupper, grunnstoff, funksjon osv. som passer for de ulike næringsstoffene.

    På forhånd klipper man ut tabellen, bortsett fra første kolonne og første rad.

    Det deles ut en mal med begreper, næringsstoffer, grupper, grunnstoff, funksjon, eksempel...i øverste rad - og proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer... i venstre kolonne (se malen).

    Elever skal jobbe i grupper på 2-4, de får utdelt små lapper med enkelte ord / begreper på (se malen).

    leskry - 01.11.2013 12:44

  8. NRK TV - Newton - 13.10.2013

    Hva skjer med kroppen hvis du bare spiser sjokolade? Vi tar en tidagers sjokoladekur for å finne svaret! Programleder: Line Jansrud.

    Tove Gustafsson - 05.11.2013 14:51

  9. The amazing story of William Kamkwamba and his windmill (Malawian genius)

    4 years ago a young African from a small village (Mastala) in Malawi did a remarkable thing. William Kamkwamba couldn't afford to go to school, but after deciding to read books on windmills and educate himself. At the age of 14 he made a wind mill to generate electricity in a village that desperately needed it. You can do anything if you only try.

    10077101 - 06.11.2013 14:47

  10. Naturfag - Livsstil, trening og helse

    Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene jobber i grupper på 2 og 2.

    Først får elevene følgende blogginnlegg presentert:

    Øystein Kirkerud - 07.11.2013 10:02

  11. Helikopter

    Dette undervisningsopplegget er ment som en induktiv og motiverende introduksjon til forskerspiren. Om ønskelig kan man dra opplegget videre over flere økter. Elevene kan utvikle hypoteser, endre variabler, teste nye helikoptre og levere rapporter.

    Elevene skal gruppevis produsere et helikopter ved hjelp av sugerør, binders, A4-ark, saks og teip. De må samarbeide om å utvikle et produkt som skal fly så sakte og stabilt som mulig. Produktet skal konkurere mot de andre helikopterne. Man avrunder med grupperefleksjon over hva som avgjorde at vinnerhelikopteret vant.

    26097802 - 07.11.2013 10:19

  12. Bioenergi. Besøk på et Fjernvarmeanlegg

    I arbeidet med bioenergi og bærekraftig utvikling besøker vi et lokalt fjernvarmeanlegg . Elevere lager en fotostory der de presenterer prosessen fra flis til varme i huset.

    Tillatelse til bilde gitt av Hønefoss Fjernvarme (hentet fra deres nettside).

    Gerd Jørgensen - 07.11.2013 11:08

  13. Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    livstr - 07.11.2013 14:08

  14. Pant.no - Flåklypa - Resirkulasjon Totale

    Reodor Felgen forteller deg hvorfor du bør pante alt - alltid.

    Tove Gustafsson - 08.11.2013 12:37

  15. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  16. Enzymer bryter ned proteiner

    Forskerspiren og ernæring og helse for naturfag YF

    Mona Tau - 18.02.2014 20:34

  17. Dronning Denas hemmelighet

    Dette er en dramatisert historie om proteinsyntesen som elevene går inn i. Dette som en hjelp til å lære seg hovedtrekkene i proteinsyntesen.

    Øystein Kirkerud - 17.03.2014 12:47

  18. Marienlyst nærvarmenett-varmepumpe

    Besøk på Marienlyst nærvarnenett i Drammen.

    Kompetansemål : Varmepumpe

    GF: Muntlig framføring. Bruk av IKT

    Sluttprodukt: Eleven skal ha en muntlig framføing hvor de skal gjøre rede for:

    1. Hvilke komponenter varmepumpe består av
    2. Prinsippet for en varmepumpe
    3. Overføre teori om varmepumpe til eksemplet fra Marienlyst nærvarmenett

    12117001 - 17.03.2014 12:54

  19. Varmepumpemodell som gir godt resultat

    Varmepumpemodell som gir godt resultat

    oddsol - 18.03.2014 10:37

  20. Innføring til forskerspiren og rapportskriving

    Veldig enkelt og raskt forsøk, passer godt som introduksjon til forskerspiren og rapportskriving.

    leskry - 30.01.2014 21:41

Pages