Search page

Søket fant 108 resultater på 0.046 sekunder.

Søkeresultater

  1. Plantegning av kulturhus

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for et kulturhus. Bygget skal inneholde følgende:

    • en stor og en liten kinosal
    • et galleri
    • et kafé-område

    Oppgaven kan gjennomføres alene eller i grupper. Husk å vise alle utregninger!

    Plantegningen skal bestå av minst 3 ulike geometriske figurer, og dere skal selv sette på ytre mål for veggene.

    Aina Fardal - 14.05.2013 10:09

  2. Pytagoras' læresetning

    Bruke Pytagoras' læresetning til beregninger og i praktisk arbeid

    GAbelsen - 14.05.2013 12:08

  3. Tannhjul

    I dette undervisningsopplegget skal elevene komme frem til en sammenheng mellom antall omdreininger og antall tenner på to tannhjul.

    Elevene bør ha tilgang til tannhjul som de kan bruke til å prøve seg frem med. Vi brukte tannhjul i papp, festet til pappkartong.

    Anette Frigstad - 19.06.2013 09:59

  4. Prosentrekning med clementiner

    Føremål

    Bestemme vekta til ein clementin samt kor mykje skalet utgjer i prosent.

    aopsal - 17.09.2013 14:00

  5. Planlegge et vaffelmåltid

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i matematikk og naturfag der et vaffelmåltid skal planlegges. I matematikk skal elevene arbeide med volum, forhold og prosent. I naturfag skal elevene arbeide med å finne næringsinnholdet i vaflene.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 21:26

  6. Omregning mellom arealenheter

    HENSIKT MED OPPLEGGET

    • velge fornuftige arealenheter
    • regne om mellom ulike arealenheter
    • gjøre overslag og vurdere om svarene virker rimelige

    Hensikten med opplegget er å lage oppgaver som får elevene til å regne om mellom arealenheter, reflektere over hvilke arealenheter de bør bruke og vurdere om svarene virker rimelige.

    Gjør om til samme enhet og regn ut svaret: 0,125 m2+6,25 m2+3125,5 cm2

    Wenche Dypbukt - 23.10.2013 14:13

  7. Hoderegning

    Lenke til en ressurs som viser forskjellige metoder å regne i hodet på

    TMK Twitter - 13.09.2011 14:17

  8. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  9. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  10. Elbilsalget øker

    Informativ fagstoffartikkel om økning i elbilsalget i Norge og verden forøvrig med mange faktaopplysninger. Artikkelen inneholder også matematikkoppgaver knyttet til fagteksten.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.10.2012 16:38

  11. Med blanke ark

    Elevene bruker blanke A4-ark som grunnlag for ulike målinger.

    Arvid Feldhusen - 13.05.2013 16:59

  12. ‪Hvordan tegne med topunktsperspektiv

    Mer videoer: http://gekos.no/workshop/video.html Video om tegning av 2-punktsperspektiv. Videoen er på engelsk.

    Fin å bruke som innledning til perspektivtegning. Passer for alle programområder.

    Line Johnsen - 13.05.2013 17:16

  13. Å regne ut virkelig areal ut i fra arbeidstegning

    Bruke målestokk til beregninger

    Framstille arbeidstegninger

    Regne med forhold

    GAbelsen - 13.05.2013 17:55

  14. Dan Meyer: Math class needs a makeover | Video on TED.com

    "I teach high school math. I sell a product to a market that doesn't want it but is forced by law to buy it." - Dan Meyer

    Noen som kjenner seg igjen i det?

    Aina Fardal - 13.05.2013 23:44

  15. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  16. Definisjon av sinus og cosinus

    Vedlagte geogebra-fil viser sammenhengen mellom grafene til sinus og cosinus, og definisjonen av disse; se bildet under. Elevene skal benytte geogebra, variere vinkelen v, studere sammenhengen og forsøke å forklare denne for hverandre.

    Jan Sandbakken - 07.11.2013 09:15

  17. Momentan og gjennomsnittelig vekstfart

    Vedlagte geogebra-fil illustrerer gjennomsnittlig vekstfart og momentan vekstfart, og hvordan førstnevnte tilnærmer sistnevnte stadig bedre med avtakende verdi på Δx.; se bilde.

    Jan Sandbakken - 07.11.2013 09:31

  18. Leteaksjon

    Forarbeid: Finn et kart (gjerne et kart over nærområdet til elevene) med målestokk 1 : 50 000. Merk av sykehjemmet på stedet. Hver elev/gruppe har behov for en kopi.

    Espen Sudbø - 14.11.2013 14:53

  19. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  20. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

Pages