Search page

Søket fant 95 resultater på 0.075 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  3. Skriftlig rapport fra utplassering

    (Opplegget lages av norsklærer og barne- og ungdomsarbeiderlærer i fellesskap)

    Dette er et opplegg som fokuserer på den grunnleggende ferdigheten skriving i både norsk og barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det jobbes individuelt og i samarbeid med lærer på skolen, samt praktisk i utplasseringa.

    Kort oversikt over innholdet i opplegget:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 08.09.2012 13:20

  4. "Få meg på, for faen" – ungdom og seksualitet i eit lite lokalsamfunn

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er filmen «Få meg på, for faen» som fokuserer på ungdom og seksualitet. Opplegget passar på barne-og ungdomsarbeidarfaget der eit av måla er å drøfte sammenhengen mellom identitet, seksualitet og sjølvkjensle. Deler av opplegget er basert på eit gruppearbeid med munnleg bruk av språket. Sluttproduktet er mellom anna ein reportasje og eit personleg brev.

    Målgruppe

    Norsk på programfag for barne-og ungdomsarbeidarar, men undervisningsopplegget kan òg brukast på andre programfag.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 15:17

  5. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  6. Bawke - tilværelsen som flyktning i Norge

    Utgangspunktet er filmen Bawke, og arbeid med blant annet symboler og menneskelige møter. Bawke er en film som kan vekke reaksjoner hos elevene, og disse reaksjonene skal være med på å sette i gang en skriveprosess hos dem. Sluttproduktet er delvis yrkesrettet ved at elevene blant annet skal utarbeide en tiltaksplan for flyktninger i norsk skole.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid norsk og barne- og ungdomsarbeider Vg2

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.12.2012 10:37

  7. Kulturmøte - tverrfaglig artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og programfaget kommunikasjon og samhandling, vg2.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på å skrive artikkel, og å se ulike fag i sammenheng med hverandre.

    Presentasjon:

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og kommunikasjon og samhandling (helseservice)

    I alle de involverte fagene får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, blant annet om hva en kultur er, hvilke utfordringer flerkulturelle samfunn kan ha, hva flerspråklighet er.

    asemo - 13.05.2013 15:13

  8. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  9. Fagtekst om helsefremmende arbeid

    Tverrfaglig skriveoppgave i norsk og helsefremmende arbeid. De programfaglige temaene er ernæring, kosthold og næringsstoffer.

    Elevene skal skrive en individuell oppgave der de velger mellom sjangrene artikkel og essay. Sjangerkrav og tekstoppbygging /struktur gjennomgås i norsktimene. Lærer kan her modellere artikkel eller essay før skrivingen tar til.

    Siden elevene skriver artikkel eller essay knyttet til programfaget, er det et krav at de bruker fagterminologi i tekstene. Bevisstgjøring av form, fokus og formål med teksten(-e) (skrivetrekant)

    bjorgk - 13.05.2013 16:59

  10. Enkel retorikk til muntlig fremføring

    Elevene skal lære seg retoriske grunnregler til bruk når de forbereder og gjennomfører muntlige fremlegg som foredrag og tale. Læringsmål: Elevene skal lære seg å snakke fritt, ikke lese opp. De skal også lære seg å ta i bruk det de har lært, ikke gjenfortelle.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:57

  11. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  12. Konflikthåndtering

    Elevene skal dramatisere ulike typer konflikter og modeller for å håndtere konfliktene. Dette kan gjøres enten i form av et rollespill/dramatisering eller at elevene lager en liten film hvor de viser ulike former for konflikter og måter å løse dem på. Undervisningsopplegget avsluttes med en fagtekst hvor elevene presenterer den konflikten de har valgt og hvordan denne ble løst og reflekterer over ulike konflikthåndteringsmodeller.

    Tomas Bjørnstad - 06.03.2013 15:56

  13. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  14. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  15. "Grisen" av Saabye Christensen

    GRISEN AV LARS SAABYE CHRISTENSEN

    Fokus på:

    • spenningskurve

    • høydepunkt

    • konsentrasjon

    • systematisering av ytre handling

    • konflikter i det flerkulturelle samfunn

    • helsefag: håndtering av kulturkonflikter på arbeidsplassen

    inghja - 30.04.2013 12:41

  16. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  17. Reklamefilm. Helsefremmede og norsk

    Dette er en oppgave hvor elevene skal reflektere over kostholdsinformasjon, reklame og markedsføringsmetoder ved selv å lage en reklame, samt et refleksjonsnotat. Elevene fikk bruke helsefagtimene og norsktimene én uke til å forberede seg.

    Michael Nyland - 06.11.2013 23:09

  18. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  19. Eksempelrapport for Helse- og oppvekstfag

    Elevane treng gode døme, slik at dei veit korleis ein rapport skal setjast opp og korleis ein skal byggje opp innhaldet.

    Dette er eit døme på ein rapport der eleven har jobba med mål om personleg hygiene. Den syner avgrensing av mål og grunngjevingar.

    Dei ulike delane av rapporten er markert med ulike fargar, for å vise kva som er rapporthovud, innleiing, hovuddel og avslutting.

    Siv Reidun - 13.03.2014 12:23

  20. Eksempelrapport - større rapport i Prosjekt til fordjuping - Helse- og oppvekstfag

    Mange elevar spør etter ein rapport som er ferdig skriven, for å sjå kva me lærarar ynskjer skal stå i rapporten. Me gir gjerne elevane ein mal, men for mange kan det vere vanskeleg å vite kva ein skal skrive, korleis ein skal skrive det og formulere seg.

    Siv Reidun - 14.03.2014 16:22

Pages