Search page

Søket fant 95 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  3. Skriftlig rapport fra utplassering

    (Opplegget lages av norsklærer og barne- og ungdomsarbeiderlærer i fellesskap)

    Dette er et opplegg som fokuserer på den grunnleggende ferdigheten skriving i både norsk og barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det jobbes individuelt og i samarbeid med lærer på skolen, samt praktisk i utplasseringa.

    Kort oversikt over innholdet i opplegget:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 08.09.2012 13:20

  4. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  5. Kulturmøte - tverrfaglig artikkel

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og programfaget kommunikasjon og samhandling, vg2.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på å skrive artikkel, og å se ulike fag i sammenheng med hverandre.

    Presentasjon:

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, samfunnsfag og kommunikasjon og samhandling (helseservice)

    I alle de involverte fagene får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, blant annet om hva en kultur er, hvilke utfordringer flerkulturelle samfunn kan ha, hva flerspråklighet er.

    asemo - 13.05.2013 15:13

  6. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  7. Fagtekst om helsefremmende arbeid

    Tverrfaglig skriveoppgave i norsk og helsefremmende arbeid. De programfaglige temaene er ernæring, kosthold og næringsstoffer.

    Elevene skal skrive en individuell oppgave der de velger mellom sjangrene artikkel og essay. Sjangerkrav og tekstoppbygging /struktur gjennomgås i norsktimene. Lærer kan her modellere artikkel eller essay før skrivingen tar til.

    Siden elevene skriver artikkel eller essay knyttet til programfaget, er det et krav at de bruker fagterminologi i tekstene. Bevisstgjøring av form, fokus og formål med teksten(-e) (skrivetrekant)

    bjorgk - 13.05.2013 16:59

  8. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  9. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  10. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  11. "Grisen" av Saabye Christensen

    GRISEN AV LARS SAABYE CHRISTENSEN

    Fokus på:

    • spenningskurve

    • høydepunkt

    • konsentrasjon

    • systematisering av ytre handling

    • konflikter i det flerkulturelle samfunn

    • helsefag: håndtering av kulturkonflikter på arbeidsplassen

    inghja - 30.04.2013 12:41

  12. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  13. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  14. Eksempelrapport for Helse- og oppvekstfag

    Elevane treng gode døme, slik at dei veit korleis ein rapport skal setjast opp og korleis ein skal byggje opp innhaldet.

    Dette er eit døme på ein rapport der eleven har jobba med mål om personleg hygiene. Den syner avgrensing av mål og grunngjevingar.

    Dei ulike delane av rapporten er markert med ulike fargar, for å vise kva som er rapporthovud, innleiing, hovuddel og avslutting.

    Siv Reidun - 13.03.2014 12:23

  15. Eksempelrapport - større rapport i Prosjekt til fordjuping - Helse- og oppvekstfag

    Mange elevar spør etter ein rapport som er ferdig skriven, for å sjå kva me lærarar ynskjer skal stå i rapporten. Me gir gjerne elevane ein mal, men for mange kan det vere vanskeleg å vite kva ein skal skrive, korleis ein skal skrive det og formulere seg.

    Siv Reidun - 14.03.2014 16:22

  16. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  17. Kommuneprosjekt: Helse- og sosialtjenesten

    Elevene skal "konstruere" en kommune som inneholder bygninger knyttet til oppvekst, kommunehelsetjeneste, fylkeskommunal helsetjeneste, statlig helsetjeneste og NAV. Elevene skal lage en forenklet plantegning av barnehage. Elevene skal presentere kommunen/bygningene i en muntlig presentasjon.

    Læringsmål

    Få kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert i:

    • Kommunen
    • Fylket
    • Stat

    Få kunnskap om lovverk som regulerer helse - og oppvekstsektoren

    rora0708 - 04.02.2014 09:25

  18. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  19. Reklameoppgave

    Dette undervisningsopplegget er todelt:

    1. Elevene lager en reklame for et produkt eller en idé knyttet til eget programfag, hudpleierfaget.

    2. Elevene analyserer en fritt valgt hudpleierelatert reklame.

    Se vedlagt fil for metode, sluttprodukt og vurdering.

    marram - 27.03.2014 11:30

  20. Bok til alle (Leser søker bok)

    Undervisningsopplegget er inspirert av arbeidet til foreningen "Leser søker bok" (se nettressurs).

    Dette er et gruppearbeid som kan passe for elever på VG1 helse og oppvekst, VG2 barn og ungdom og VG2 helsefagarbeider. Resultatet skal bli en dramatisering/presentasjon, med hovedvekt på muntlig aktivitet.

    Elevene reflekterer rundt litteratur, tilgangen på dette, og hvilken betydning høytlesning kan ha for mennesker i ulike situasjoner. De skal også lære seg å se dette i sammenheng med deres egen posisjon som yrkesutøvere.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 12:02

Pages