Search page

Søket fant 9 resultater på 0.07 sekunder.

Søkeresultater

  1. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  2. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  3. Tørkeprosessen i treverk

    Snekkertørt virke er trelast som er tørket til omlag 10-15 %. I dette forsøket skal vi følge tørkeprosessen i treverk gjennom å måle og presentere noen ulike variabler. 

    (Fint å gjøre i etterkant av opplegget "Mangfold i skogen". Men kan også gjennomføres som et uavhengig opplegg.)

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:13

  4. Aktivitet: Din bit av jorden

    I denne aktiviteten kan elevene regne ut sitt eget forbruk og sammenligne dette med den økologiske kvoten for noen sentrale forbruksområder som f.eks. mat (kjøtt), klær (bomull og ull) og reiser (fossilt brensel). Med andre ord, analysere forbruket i forhold til det som hadde vært bærekraftig dersom alle mennesker skulle forbruke like mye.

    Aktiviteten har tre deler som kan gjøres uavhengig av hverandre. For hver del skal det beregnes et gjennomsnittlig forbruk for de elevene som deltar.

    Berit Reitan - 20.05.2014 08:29

  5. Naturfag.no: Dyrking av levende fôrorganismer

     

    I dette prosjektet skal elevene finne de optimale dyrkningsforholdene for rotatorier (hjuldyr) ved å oppnå størst mulig biomasse innen oppgitt tidsrom (1-2 uker). De skal sammenligne kulturer som er produsert ved ulike betingelser, gjennom variasjon i temperatur (kan variere fra 10 - 0 °C), fôrmengde, fôrtype (gjær, mikroalger) og tettheter av dyr (10 - 500 dyr/ml).

    Berit Reitan - 20.05.2014 08:42

  6. Mangfold i skogen

    Gjennom en organisert aktivitetsdag i skogen får du innblikk i skogen som økosystem og mangfoldet der. Du kan studere de treslagene som finnes der, og du kan se på hvordan miljøet påvirker trær og andre planter.

    Fotograf: Kim Unstad. Lisens: CC-by-sa

    Julie Bjørnstad - 14.10.2014 14:17

  7. Hva er bærekraftig utvikling?

    En kort og enkel innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål. Filmen er en del av undervisningsopplegget som du finner på http://www.fn.no/Skole/Undervisningsopplegg/Tverrfaglig/Baerekraft . Mer info finner du også på http://www.norad.no/om-bistand/barekraftsmalene/

    Hildegunn Moland - 29.03.2016 15:43

  8. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  9. Rollespill - debatt om interessekonflikter

    Dette undervisningsopplegget er organisert som et rollespill der mange aktører legger fram sine argumenter i et folkemøte. Opplegget er brukt på Vg1 naturfag med elever fra naturbruk, men kan tilpasses til andre trinn og fag.

    Organisering

    Velg tema som dere har et forhold til, som er aktuelle i media og gjerne tema som skaper debatt lokalt. Forbered debatten ved å lese og samle avisutklipp og nettartikler som kan belyse sakene og rollene.

    Julie Bjørnstad - 05.09.2016 18:33