Search page

Søket fant 28 resultater på 0.045 sekunder.

Søkeresultater

  1. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  2. Høydemåling av store bygninger

    Høydemåling av bygninger. 2 – 3 elever samarbeider om opplegget.

    Noen elever har hatt sammenlignende oppgave med å måle trehøyde i produksjonsfaget ved hjelp av målepinne de holder i handa.

    Opplegget er i utgangspunkt beregnet for 1P elever, bestemme ukjent høyde på formlike trekanter, men denne kan også brukes for 1T elever der vi kan legge inn oppgave med å bestemme vinkel.

    jan-helge balto - 30.04.2013 12:30

  3. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  4. Fabrikktråler-regne utbytte og fortjeneste

    En god filetmaskin øker utbytte og fortjeneste noe enormt. Denne oppgaven viser hvor mye mer det blir i fortjeneste når utbyttet øker en prosent.

    Hans Olav Gjendem - 12.11.2013 14:52

  5. Matematikk for naturbruk, forberekning

    Enkel praktisk oppgåve som kan nyttast i matematikkundervisning utandørs.

    Anders Herfoss - 06.11.2013 15:07

  6. Rundballer

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal kjenne igjen geometriske former, gjøre gode målinger og deretter bruke tilhørende formler i beregninger.

    I tillegg til kompetansemål i matematikk (se under kompetansemål) dekker vi også den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i naturbruk:

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 09:15

  7. Matematikk i ei kasse med settepoteter

    (Foto: Tvedestrand og Åmli vgs.)

    Små, enkle regneoppgaver med utgangspunkt i mål og vekt på kasser med settepoter.

    Julie Bjørnstad - 12.09.2014 08:18

  8. Matte og skogbruk

    Handler om å kombinere  deler av geometriundervisningen med noen enkle målinger i skogbruk.

    jensjo@vfk.no - 04.11.2015 12:40

  9. Sommerblomster - et regneoppdrag

    Mye god matematikk når man skal planlegge vårens sommerblomster.

    Oppgaver i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 15.09.2014 08:12

  10. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  11. Landbruksspillet, bonde for en dag.

    Spillet handler om en gårdbrukerfamilies arbeid på gården. Elevene får mulighet til å drive en gård som om den var deres egen. De skal i spillet være bønder som må ta de beslutninger som er nødvendige for å drive gården. Det er et gruppearbeid som utfordrer mange ferdigheter og berører mange skolefag. Spillet gir god innsikt i hva som foregår på en gård, og passer godt inn i en rekke fag.

    jan-helge balto - 09.02.2016 10:20

  12. Hestehold og matematikk

    Foto: Unni Hofsø. Lisens CC by-sa.

    Hest som veier 500 kg trenger til vedlikehold og lett arbeid: 4,5 fòrenheter pr. dag, 1 fòrenhet rundballe gir 6 kg, 1 fòrenhet høy gir 3 kg - og endel mere regneoppgaver når du har hest.

    Se hele opplegget under ressurser under her:

    Dag Vassbotn - 13.05.2013 17:30

  13. Filetering av fisk, beregne svinn og fortjeneste

    Foto: Tom Haga / Norges sjømatråd. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Elevene skal lære seg å bruke måleredskaper, måleenheter og regne med prosenter og prosentfaktor. Samtidig er det fokus på å vurdere målenøyaktighet og målemetoder.

    Rolf Liebich - 14.05.2013 11:37

  14. Yrkesretting matte-naturbruk oppgåve

    Dette er ein konkret oppgåve knytt opp mot ein viktig prosess på hausten i forbindelse med saueproduksjon. Her bruker vi dagsaktuell tabell fra respektive slaktemottak og tal for innleverte dyr frå eiga besetning. Gjennomsnittstal etter eiga veging i fjøsen og haldvurdering gjort i fjøs i lag med programfaglærar. Så estimerer elevane kva dei kan forvente av inntekt. Denne kan utvides til å legges inn i rekneskap/økonomi og til å lage budsjett for neste sesong.

    ronjoh - 17.09.2013 14:18

  15. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  16. Fôringsbehov for hest

    Elevene skal beregne fôringsbehovet for forskjellige hestetyper ved hjelp av formler, tabeller og informasjon i tekst.

    Kristine Lohne - 16.06.2014 10:40

  17. Tetthet i merder

    Her kan du lære å beregne tetthet i merder. Oppgaven viser trinnene i utregningen, steg for steg.

    Foto: Bjørn Jørgensen, Samfoto, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Trine Merethe Paulsen - 27.10.2014 14:54

  18. Gjødselberegning

    Tverrfaglig oppgave som omhandler spredning av naturgjødsel og kunstgjødsel. Egnet for samarbeid.

    may.borset@stfk.no - 02.12.2014 15:47

  19. Fødselstall hos gris

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Mange videregående skoler med naturbruk har satt seg ulike produksjonsmål i fjøset, og i denne oppgaven skal elevene finne ut om målene er nådd i grisefjøset i forhold til en begrenset besetning.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 10:00

  20. Planting av spirea

    Foto: Jens Arne Meistad

    Utgangspunktet er at elevene skal beplante et felt utenfor skolen med spirea. Det er lurt å beregne hvor store mengder man trenger. Hvis ikke, kan det fort bli for lite av noe og for mye av noe annet. Det kan man unngå ved å lage en tegning eller hageplan med riktige mål. Oppgaven handler om å se på formen og størrelsen på bedet og tegne inn hvordan bedet kan beplantes med Bjarkøyspirea (se under ressurser). Det går selvsagt an å velge andre busker som passer.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 12:25

Pages