Search page

Søket fant 28 resultater på 0.048 sekunder.

Søkeresultater

  1. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  2. Høydemåling av store bygninger

    Høydemåling av bygninger. 2 – 3 elever samarbeider om opplegget.

    Noen elever har hatt sammenlignende oppgave med å måle trehøyde i produksjonsfaget ved hjelp av målepinne de holder i handa.

    Opplegget er i utgangspunkt beregnet for 1P elever, bestemme ukjent høyde på formlike trekanter, men denne kan også brukes for 1T elever der vi kan legge inn oppgave med å bestemme vinkel.

    jan-helge balto - 30.04.2013 12:30

  3. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  4. Fabrikktråler-regne utbytte og fortjeneste

    En god filetmaskin øker utbytte og fortjeneste noe enormt. Denne oppgaven viser hvor mye mer det blir i fortjeneste når utbyttet øker en prosent.

    Hans Olav Gjendem - 12.11.2013 14:52

  5. Matematikk for naturbruk, forberekning

    Enkel praktisk oppgåve som kan nyttast i matematikkundervisning utandørs.

    Anders Herfoss - 06.11.2013 15:07

  6. Rundballer

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal kjenne igjen geometriske former, gjøre gode målinger og deretter bruke tilhørende formler i beregninger.

    I tillegg til kompetansemål i matematikk (se under kompetansemål) dekker vi også den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i naturbruk:

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 09:15

  7. Matematikk i ei kasse med settepoteter

    (Foto: Tvedestrand og Åmli vgs.)

    Små, enkle regneoppgaver med utgangspunkt i mål og vekt på kasser med settepoter.

    Julie Bjørnstad - 12.09.2014 08:18

  8. Matte og skogbruk

    Handler om å kombinere  deler av geometriundervisningen med noen enkle målinger i skogbruk.

    jensjo@vfk.no - 04.11.2015 12:40

  9. Sommerblomster - et regneoppdrag

    Mye god matematikk når man skal planlegge vårens sommerblomster.

    Oppgaver i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 15.09.2014 08:12

  10. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  11. Beregning av rundballer

    Matematikk (regning) i forbindelse med rundballer.

    Elevene skal avgjøre hvilken geometrisk figur en rundballe skal sammenlignes med, deretter ta de nødvendige målene og regne ut oppgavene som beskrevet.

    Det kan være behov for at rundballen skal kunne løftes med silotaljer, og her må elevene ha kunnskap til utførelse og sikkerhetskravene som gjelder for dette.

    Beskrivelsen av programfaget Naturbasert produksjon er i stor grad dekkende for kompetansemålene.

    jan-helge balto - 04.12.2015 11:10

  12. Landbruksspillet, bonde for en dag.

    Spillet handler om en gårdbrukerfamilies arbeid på gården. Elevene får mulighet til å drive en gård som om den var deres egen. De skal i spillet være bønder som må ta de beslutninger som er nødvendige for å drive gården. Det er et gruppearbeid som utfordrer mange ferdigheter og berører mange skolefag. Spillet gir god innsikt i hva som foregår på en gård, og passer godt inn i en rekke fag.

    jan-helge balto - 09.02.2016 10:20

  13. Hestehold og matematikk

    Foto: Unni Hofsø. Lisens CC by-sa.

    Hest som veier 500 kg trenger til vedlikehold og lett arbeid: 4,5 fòrenheter pr. dag, 1 fòrenhet rundballe gir 6 kg, 1 fòrenhet høy gir 3 kg - og endel mere regneoppgaver når du har hest.

    Se hele opplegget under ressurser under her:

    Dag Vassbotn - 13.05.2013 17:30

  14. Filetering av fisk, beregne svinn og fortjeneste

    Foto: Tom Haga / Norges sjømatråd. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Elevene skal lære seg å bruke måleredskaper, måleenheter og regne med prosenter og prosentfaktor. Samtidig er det fokus på å vurdere målenøyaktighet og målemetoder.

    Rolf Liebich - 14.05.2013 11:37

  15. Yrkesretting matte-naturbruk oppgåve

    Dette er ein konkret oppgåve knytt opp mot ein viktig prosess på hausten i forbindelse med saueproduksjon. Her bruker vi dagsaktuell tabell fra respektive slaktemottak og tal for innleverte dyr frå eiga besetning. Gjennomsnittstal etter eiga veging i fjøsen og haldvurdering gjort i fjøs i lag med programfaglærar. Så estimerer elevane kva dei kan forvente av inntekt. Denne kan utvides til å legges inn i rekneskap/økonomi og til å lage budsjett for neste sesong.

    ronjoh - 17.09.2013 14:18

  16. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  17. Fruktsalat og prosentregning

    Elevene får utdelt frukt og lager fruktsalat. Vi regner ut avskjær/svinn, andeler og prosentandeler. Til slutt spiser elevene fruktsalaten.

    Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Thorleif Westby - 07.11.2013 10:08

  18. Fôringsbehov for hest

    Elevene skal beregne fôringsbehovet for forskjellige hestetyper ved hjelp av formler, tabeller og informasjon i tekst.

    Kristine Lohne - 16.06.2014 10:40

  19. Tetthet i merder

    Her kan du lære å beregne tetthet i merder. Oppgaven viser trinnene i utregningen, steg for steg.

    Foto: Bjørn Jørgensen, Samfoto, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Trine Merethe Paulsen - 27.10.2014 14:54

  20. Gjødselberegning

    Tverrfaglig oppgave som omhandler spredning av naturgjødsel og kunstgjødsel. Egnet for samarbeid.

    may.borset@stfk.no - 02.12.2014 15:47

Pages