Search page

Søket fant 32 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Geometriske former

    Oppgaven er en introduksjon til temaet om geometriske former i Design- og håndverksfaget og en introduksjon til volum i matematikkfaget.

    Klassen blir delt i 4 grupper. Hver gruppe skal beregne, utføre og dokumentere læringsoppdrag med ulike geometriske figurer som utgangspunkt. Gruppene lager former i 2D og 3D. Oppgaven tar utgangspunkt i former med rette sideflater. Sylinder, kjegle og kule er utelatt, og kan dermed være en mulig utvidelse av oppgaven.

    Aina Fardal - 30.01.2013 15:48

  2. "Pølseveske" - Geomtri og kostnadsberegning på DH

    Elevene på DH lager ulike produkter når de arbeider med søm. Et av produktene som noen av elevene lager er en såkalt "pølseveske" (sylinderformet veske). Denne oppgaven tar utgangspunkt i en slik veske, men elevene trenger ikke nødvendigvis ha produsert den.

    Oppgaven tar for seg enkelte geometriske begreper, samt kostnadsberegning. Det er også mange muligheter for å bygge videre på denne.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 12:50

  3. Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd

    Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.

    Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56

  4. Volangskjørt - arbeid med begreper knyttet til sirkelen

    Oppgaven omhandler begreper og formler knyttet til sirkelen. Oppgaven egner seg trolig best som samtale/diskusjon, eventuelt som en samarbeidsoppgave.

    Oppgaven egner seg for elever på DH når de har fått noe kjennskap til begreper innenfor tekstilfaget. Det kan være nødvendig å definere hva et volangskjørt er sammen med elevene.

    Det er selvfølgelig mange muligheter for å bygge videre på denne oppgaven.

    Maria Therese Kirkerud - 11.06.2014 08:34

  5. Budsjett og regnskap - "Sy luhkka"

    Innenfor programfaget produksjon, skal elevene lage enkle håndverksprodukter relatert til ulike kulturer, håndverkshistorie og trender. Skolen vår ligger i et område med relativt nær tilknytning til det samiske, både historisk og i dag. Vi har derfor valgt at elevene skal sy seg hver sin Luhkka (en samisk «poncho»).

    I tilknytning til dette prosjektet skal elevene også konkretisere og begrunne eget produkt i forhold til blant annet økonomiske rammer, altså lage budsjett. Dette er også et av målene i matematikk.

    jorjo200579 - 18.06.2014 11:48

  6. Additiv og subtraktiv form

    De første oppgavene er matematikkoppgaver der elevene skal regne areal av sammensatte geometriske figurer.

    Den siste oppgaven er tverrfaglig der elevene skal jobbe med grunnformer i kartong for å trene på å bruke formbegreper i praktisk arbeid.

    Læringsmål:

    Aina Fardal - 21.03.2014 20:55

  7. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  8. Blandingsforhold med fargesirkel(NCS)

    Introduksjon av blandingsforhold med NCS. Elevene skal ved hjelp av bestemte farger og fargekoder finne blandingsforhold. Gjennom å lage forskjellige farger i forskjellige mengder kan får elevene se blandingsforhold både som farger og som tall.

     

    Undervisningsopplegget inneholder:

    • Lærerveiledning
    • Oppgaver
    • Generelle oppgaver om blandingsforhold
    • PDF av smartboardfil

     

    Håkon Tveit - 09.02.2015 16:26

  9. Ettpunktsperspektiv i GeoGebra

    Flytt forsvinningspunktet og se hva som skjer med figuren.

     http://www.geogebratube.org/student/m63524# 

    Elisabet Romedal - 14.05.2013 07:53

  10. Ittens fargesirkel og geometri

    Ittens fargesirkel kan være et fint utgangspunkt for å regne areal av sammensatte figurer samtidig som elevene lærer viktige begreper i fargelære. Geogebra blir brukt i denne oppgaven til å finne lengdene på de ulike geometriske figurene i fargesirkelen. Dersom det er ønskelig at elevene ikke skal utføre disse målingene digitalt, kan man i stedet printe ut bildet av fargesirkelen.

    Fokus på grunnleggende ferdigheter i oppgaven:

    Aina Fardal - 14.05.2013 12:41

  11. Positiv og negativ form - areal av sammensatte figurer

    POSITIV OG NEGATIV FORM
    VI ADDERER OG SUBTRAHERER FORMER

     

    Et undervisningsopplegg der elevene skal regne ut sammensatte arealer ved å addere og subtrahere former.

    Foto: Wenche Dypbukt (elevarbeid ved Charlottenlund vgs.)

     

    Wenche Dypbukt - 20.01.2015 12:29

  12. Forhold: Det gylne snitt og menneskekroppen

    Dette er en praktisk øvelse hvor elevene måler avstanden fra gulv til navle, fra navle til isse osv. Siden skal de regne ut forholdet mellom de ulike størrelsene for så å oppdage at det gylne snitt går igjen i menneskekroppen. Det er en rekke andre gylne snitt i menneskekroppen; f.eks. bredden på munnen dividert med bredden på nesen eller bredden på de to fortennene dividert på høyden på tennene. Det gylne snitt definerer ofte det vi i vår kultur oppfatter som et pent ansikt og en velproporsjonert kropp. Dette kan elevene utforske videre på egenhånd

    Anders Fløtra - 23.10.2013 11:00

  13. Blandinger og forhold, NCS

    Vi tar utgangspunkt i det naturlige fargesystemet NCS. Elevene henter selv fargekort hos fargehandleren. Definisjon av fargekoden repeteres og vi regner med de praktiske følgene når vi skal blande farger.

    Anders Fløtra - 23.10.2013 13:23

  14. Ny garderobe

    Innhold:

    Redesign og omsøm av egen garderobe, der en vurdering av eget forbruksmønster inngår. I tillegg skal elevene sette opp budsjett, føre regnskap og utføre budsjettkontroll i Excel.

    Læringsmål:

    Vurdere eget forbruksmønster, beskrive prosessen fra idemyldring til ferdig produkt og gjøre kostnadsberegninger.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Kunne gjøre beregninger og uttrykke seg skriftlig og muntlig.

    Sluttprodukt:

    Nytt antrekk og skriftlig innlevering i naturfag og matematikk.

    2810mjka - 23.10.2013 13:38

  15. Designing a comfortable chair - Design, Arts and Crafts

    Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i et tekstutdrag fra Designing a Comfortable Chair og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområdet gjennom å løse skriftlige oppgaver. Elevene skal også tegne sin egen drømmestol, beskrive denne og tenke seg til hvordan de kan selge ideen sin til en fremtidig produsent.

    Med opplegget følger en tekst for lesing med vokabularliste, arbeidsark til elevene (tasks 1-4) og forslag til websider som kan brukes som en inspirasjon.

    Svein Anders Kvellestad - 25.01.2013 11:28

  16. Mitt drømmehus

    Hensikten med oppgaven er å lage arbeidstegninger i en egnet målestokk som skal være grunnlaget for malene til et pepperkakehus. Oppgaven ble gjennomført i forbindelse med byens julemarkedutstilling.

    Foto: Nora Østern, 2012

    Aina Fardal - 21.02.2013 22:00

  17. Stoloppgave: Størrelsesforhold og formlikhet

    Hensikten med oppgaven er å lage en modell av en stol i arkitektisopor. Det er viktig at størrelsene på modellen er i samsvar med bruken av stolen i virkeligheten. Derfor er størrelsesforhold og formlikhet viktige begreper underveis i arbeidet med å lage modellen

    Foto: Nora Østern, 2012

    Ressurser

    Arkitektisopor, måleutstyr, kniv, Internett

    Aina Fardal - 21.02.2013 13:01

  18. Litt matematikk i fargehjulet

    Vi benytter fargehjulet til å tegne kvadrat, rektangel osv. Elevene finner ut av areal og omkrets o.a.

    Mange av D&H elevene har et noe anstrengt forhold til matematikk. I dette opplegget (som meget lett kan utvides til å omfatte pytagoras, formlikhet osv.), skal elevene tegne, måle og fargelegge. Litt aktivitet letter innlæringen er grunntanken her.

    Anders Fløtra - 08.04.2013 13:27

  19. Frisørsalongen

    Et undervisningsopplegg der elevene skal trene på å beregne blandingsforhold i ulike fargebehandlinger og regne på inntekter og utgifter i en frisørsalong.

    Undervisningsopplegget er organisert som et case, der elevene i grupper på fire veksler på å være kunde og frisør.

    I tillegg til å dekke flere kompetansemål innenfor emnet økonomi fokuseres det på grunnleggende ferdigheter i regning innenfor frisørfaget.

    Sluttproduktet er en innlevering som inneholder begrunnelser for fargevalg og beregninger, og som vurderes med karakter etter vurderingskriteriene i oppgaven.

    2810mjka - 17.02.2014 12:50

  20. Forenkling av former - overslagsregning

    Alle foto: Wenche Dypbukt

     

    Å kjenne igjen former og forenkle dem (stilisering) er viktig i designprosessen. Stilisering er en bevist forenkling av en form der hovedtrekkene beholdes. Vi prøver å se forbi detaljene og lar de mest karakteristiske trekkene står i fokus. I matematikk gjør vi noe av det samme når vi driver med overslagsregning.

     

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 13:59

Pages