Search page

Søket fant 37 resultater på 0.049 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Festfrisyre og norsk

    • Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag i design og håndverk
    • I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, både teori og praksis når det gjelder design av festfrisyre til brud og gjester. Norskfaget legger rammer i forhold til teksttyper (tale, presentasjon, rapport)

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:16

  3. Profilering av eget produkt

    I dette undervisningsopplegget øver elevene både på det å skrive i form av tenkeskriving og det å presentere noe muntlig, og elevene jobber med digitale ferdigheter ved at de lager en reklamefilm.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene på Design og håndverk jobber med profilering og produktdesign. I norskfaget skal elevene lage en reklame hvor de presenterer sitt produkt på en mest mulig overbevisende måte.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 12:55

  4. Et yrke innen "Design og håndverk"

    Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster.

    PRESENTASJON:

    Lage en presentasjon av et yrke som design og håndverklinja legger grunnlaget for: Hva går yrket ut på, og hvor kan man jobbe? Hva trenger man av utdanning? Hvordan er det med jobbmuligheter, arbeidstider og lønn innenfor dette yrket?

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 13:29

  5. Teater og teaterkostymer

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en tekst fra norskfaget, fortrinnsvis et drama eller en annen tekst som kan dramatiseres. Elevene jobber med dramaet som sjanger i norskfaget. I programfaget design og håndverk lager elevene kostymer. Det kan være bare en detalj til en tenkt dramatisering, eller det kan være kostymer som skal brukes i en oppsetning.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk og norsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 15:17

  6. Skriv deg inn i inspirasjonen!

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er prøvelapper av et eller flere stoff som deles ut til elevene slik at elevene kan arbeide med dem. I arbeid med materialet skal elevene bruke sansene og få kunnskap om språk i norskfaget. De skal gjennom en prosess hvor de lærer å utvilke design og en produktidé. Elevene kan lage et ferdig produkt. Begge fag kan hente ut et sluttprodukt fra samarbeidet.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom design og håndverk (produksjon) og norsk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.11.2012 08:10

  7. Fire hjørner med lyrikk

    • Lyrikk og illustrasjoner, tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og design og håndverk.
    • Lærer henger opp fire dikt, ett i hvert hjørne. Elevene går rundt i rommet og må lese alle diktene før de kan velge det diktet de liker best.
    • Når alle elevene har valgt dikt, forteller de som står i samme hjørne hverandre hvorfor de har valgt det diktet. Etterpå forteller hver gruppe resten av elevene hvorfor de valgte det diktet.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 15:08

  8. FAGTEKST SOM DOKUMENTASJON FOR PROSJEKT TIL FORDYPNING

    Skriveprosess som ender opp i en fagtekst der elevene beskriver en eller flere oppgaver de har gjort gjennom Prosjekt til fordypning.

    Elevene starter med å press/tenkeskrive i 3 minutter der de skriver alt de tenker om og husker av den bestemte oppgaven de skal dokumentere skriftlig, dette for å friske opp minnet og sette i gang refleksjonen rundt arbeidet de gjorde.

    Eva Beate Dahle - 07.03.2013 12:45

  9. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  10. Kundekommunikasjon

    En oppgave som gjør elevene bevisst på sin måte å kommunisere på med kunder og kollegaer.

    Den kan også gjøres på engelsk.

    1807abbe - 31.10.2013 13:17

  11. Norsk og design og håndverk

    Dette er et opplegg om totemdyr. Det er utarbeidet av design og håndverkslærere på Røyken vgs. og norsklærer (Tor Hemma og Thorbjørn Carlsen).

    Thorbjørn Heen Carlsen - 06.11.2013 14:15

  12. Redesign

    På forhånd er det nødvendig at programfaglærer har gjennomgått emnet redesign og naturfaglærer har drøftet problemstillinger rundt temaet.

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å informere og drøfte temaet redesign.

    Sluttproduktet er en artikkel som (kan) vurderes med karakter.

    Laget av Linn Økland(norsklærer), Heidrun Framnes(programfaglærer), Ingunn Abrahamsen(programfaglærer), Bjarne Sørensen( naturfaglærer) og Eivind Rygh (naturfaglærer).

    Linn Økland - 03.12.2013 12:57

  13. Fra norsk kultur til moderne uttrykk

    • Undervisningsopplegget forutsetter at elevene har gått gjennom begrepet "Fra norsk kultur til moderne uttrykk" i programfaget sitt på forhånd. De må skjønne hva norsk kultur og moderne uttrykk er.
    • Norsklærer går på forhånd gjennom hva som er viktig i en presentasjon og hvordan en PowerPoint bør lages/ utformes.

    Grunnleggende ferdigheter:

    • Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å lage en PowerPoint presentasjon hvor de også viser sine digitale ferdigheter.
    • Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å holde en presentasjon.

    Linn Økland - 10.12.2013 12:39

  14. Fra skogen til havet eller Fra skogen til huset

    Elevene skal lage en PowerPoint-presentasjon om kjøkken- eller trebåtbygging. Presentasjonen skal blant annet inneholde valg av modell, materialvalg, oversikt over nødvendig utstyr og kostnadskalkyle.

    Læringsmål:

    rora0708 - 21.01.2014 13:28

  15. BryllupsfestenDH

    Øving på de grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på å uttrykke seg muntlig og skriftlig om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer videre bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner. Elevene skal trene på å innhente informasjon, eksperimentere med form, farge og komposisjon, utvikle og produsere håndverksprodukter og tjenester.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:29

  16. Frisør - NDLA

    Kan du tenke deg å bli frisør? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en frisørs hverdag og hennes arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan frisøren bruker disse ferdighetene når hun utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:16

  17. Tverrfaglig om fordøyelsessystemet DH

    Eksempel tverrfaglig oppgave hvor oppgavene er spesifisert under hvert fag.

    lisema@vfk.no - 27.11.2014 15:15

  18. IKM Godalen ressurshjelp

    Googlenettsiten til Godalen videregående skole med inspirasjon og veiledning for å bruke digitale verktøy i klasserommet.

    Torleif Sleveland - 11.02.2015 10:39

  19. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18

  20. Moten i bybildet - Fagartikkel om trender

    Tverrfaglig samarbeid norsk og vg1 Design og Håndverk.

    I programfag lager elevene et moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver for et valgt yrkesområde.

    I norsk lager elevene en fagtekst om motebilde for det valgte yrkesområdet.

    Elevene trener på å skrive notater under markedsundersøkelser og å strukturere denne kildeinnhentingen. De kan også øve på å finne relevant informasjon på Internett, bli kjent med fagsider og fagbegreper.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 11:17

Pages