Search page

Søket fant 68 resultater på 0.045 sekunder.

Søkeresultater

  1. Modellbygging i matematikkfaget

    Bygge modell av leikehytte som i løpet av året skal byggast på verkstaden.

    Tal og algebra

    • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
    • tolke og bruke formlar som gjeld dagegliv og yrkesliv

    Geometri

    Stein Loftesnes - 17.09.2013 14:04

  2. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  3. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  4. Utregning av garasjeoppgave

    Elevene får en oppgave der de skal bli kjent med formler og bruk. De vil også se at det er noe de regner på i programfaget sitt, og at det er nyttig i fremtidig yrke.

    Mille - 07.11.2013 09:38

  5. BOLIGabc - Ord og uttrykk i byggesaker

    En god og detaljert ordliste over ord og begreper innenfor Bygg- og anleggsteknikk.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:24

  6. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  7. Praktisk bruk av trappeformelen

    En enkel oppgave som går på praktisk bruk av trappeformelen

    Anita - 05.02.2014 14:55

  8. Simlean

    Med spillet Simlean kan elevene være byggeleder på en byggeplass. Simlean beskriver kompleksiteten på en byggeplass. Som byggleder må eleven ta avgjørelser i forhold til bestillinger, lagerkostnader og personell. Målet med spillet er å finne den mest kostnadseffektive måten å lede byggeprosessen på.

    harbre - 14.05.2013 09:38

  9. Begreper i geometri 1

    Oppgaven går ut på å teste seg selv i å forstå og gjenkjenne begreper i geometrien.

    Rolf Liebich - 11.03.2015 11:22

  10. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  11. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  12. Lærlinglønn bygg

    Ein skal kunne rekne ut timelønn, årslønn og feriepengar.

    Geir Løland - 12.02.2013 10:48

  13. Volum av fjell og sprengstein

     Bodil Bergersen

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Elevene jobber med en modell av et fjell. Fjellet skal fjernes for å gi plass til en vei, så det skal sprenges og kjøres bort. Volumet skal beregnes både før og etter sprenging.

    Læreren (eller elevene?) lager en modell av et fjell i isopor. Målestokk oppgis.

    Hensikten med oppgaven er at elevene lærer å

    bodil-ahrens.berge - 20.03.2013 21:09

  14. Matematikk på betongverkstedet

    Elevene skal ta nødvendige mål på arbeidsstasjonene på verkstedet. Etterpå skal beregningene gjøres i matematikktimen.

    Line Johnsen - 07.11.2013 11:22

  15. Eigne forbruksval

    Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35

  16. Praktisk bruk av formler

    Elevene skal etter endt gjennomføring ha fått en større forståelse innenfor bruk av areal, volum og vekt.
    Elevene skal også få til mengdeenheter og kunne finne ut hvor mye de må bestille for at jobben skal kunne gjennomføres.

    Mille - 06.11.2013 14:56

  17. Hva er en skruppel? Tradisjonelle og nye måleneheter.

        

    Illustrasjon: Wenche Dypbukt                              Foto: Steinar Myhr, Samfoto, NTB Scanpix

     

    Wenche Dypbukt - 27.01.2015 12:24

  18. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  19. Sikting og klassifisering av jord/sand

    Utføre sikting/veiing av jord/sand og utføre de utregninger og kalkulasjoner som naturlig følger med.
    Oppgaven utføres i nært samarbeid med programfagslærer, som har ansvar for de programfaglige sidene
    ved oppgaven.

    magmor - 09.04.2014 09:41

  20. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

Pages