Search page

Søket fant 34 resultater på 0.047 sekunder.

Søkeresultater

  1. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  2. Avfallshåndtering byggfag - naturfag - norsk yrkesretting

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag og norsk mot bransjelære i bygg- og anleggsteknikk vg1. Undervisningsopplegg om avfallshåndtering, kildesortering og resirkulering.

    heer - 31.10.2013 12:35

  3. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  4. Rørleggerfaget i historiske rammer

    Foto: Hartmut Schwarzerbach. NTB/Scanpix. Lisens: CC- by-nc-sa

    Elevene skal holde en presentasjon om historien til rørleggerfaget. Elevene kan jobbe to og to, om de ønsker det. De må få med hele utviklingen fra oldtiden til i dag.

    Roy-Olav T. Øien - 10.03.2014 14:02

  5. NRK TV - Dagsrevyen 21

    Innslag om prosjekt i norsk og Vg2 byggteknikk: produksjon og bransjelære (7:42)

    08066701 - 21.01.2014 22:13

  6. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  7. Muntlig instruksjon

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre muntlig instruksjon på verksted. På forhånd er det nødvendig at norsklærer går gjennom sjangeren instruksjon.

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å instruere hvordan arbeidsredskaper, metoder og utstyr fungerer. Det er viktig at de er mottakerbevisste. Instruksjonen kan gjennomfører individuelt eller i par.

    Kompetansemålene som er vedlagt gjelder for norsk, byggfag og elektro. Men opplegget er overførbart til andre utdanningsprogram.

    Vurdering i norsk og programfag.

    Laget av:

    Linn Økland - 14.01.2014 11:34

  8. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  9. Samtale om en vegg

    Hensikten med dette undervisningsopplegget er å skape en samtalesituasjon der elevene anvender fagspråk og øver seg på å møte en kunde. Kunden ønsker en fagmann som skal bygge en vegg og har bedt om et møte på forhånd for å få sakkyndig informasjon, diskutere framgangsmåte og materialbruk. Presist språk, evne til å gi gode forklaringer (ikke velge den korteste) og møte kunder er viktig.

    Opplegget involverer faglærer i norsk og programfag. Dette er et lite opplegg med fokus på muntlige ferdigheter.

    rora0708 - 21.01.2014 11:29

  10. Rørleggerfagets historie

    Dette opplegget er ment å kunne dekke ett kompetansemål i bransjelære fullstendig, samt gi en supplerende dekning av tre kompetansemål fra læreplanen i norskfaget.

    Målet er å skape interesse for faget, og skape bevissthet rundt hvordan dette oppsto og hvordan det har utviklet seg underveis.

    Et annet mål er å koble dette inn mot norskfaget siden elevene skaper et skriftlig dokument og en muntlig fremføring som kan vurderes ut fra kompetansemålene i norskfaget.

    Meningen er også at opplegget kan øke elevenes motivasjon i norskfaget såvel som bransjelærefaget.

    dahl.eirik@gmail.com - 10.12.2014 18:09

  11. Lær norsklæraren flislegging

    Fotograf: Sebastian Gonzalez

    Dette undervisningsopplegget er eit tverrfagleg prosjekt mellom norsk og produksjon i byggteknikk vg2. Elevane skal i programfaget legge membran og vegg- og golvflisar. Arbeidet skal dokumenterast. Sluttproduktet er ein instruksjonsvideo publisert på You tube der ein skisserer arbeidsmetode, forklarar verkty og går nærare inn på materiale. Det skal også leggast ved ei dreiebok som dokumenterer arbeidsprosessen fram til sluttproduktet. Modelltekst er vedlagt.

    Roy-Olav T. Øien - 27.01.2015 10:46

  12. HMS; ergonomi og trening for å forebygge belastningsskader

    Tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk vg1, norsk og kroppsøving

    MÅL: Elevene skal lære seg korrekte arbeidstillinger på verksted/byggeplass, og lære styrke og bevegelsesøvinger som skal ivareta egen helse.

    Korrekte arbeidsstillinger og øvelser skal dokumenteres med bilder/film (digital fortelling), og elevene skal holde en muntlig presentasjon for medelever og lærere. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 10:16

  13. Skriving i yrkesfag: Bygg

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:45

  14. Rørlegger 2 - NDLA

    Kan du tenke deg å bli rørlegger? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en rørleggers hverdag og hans arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan rørleggeren bruker disse ferdighetene når han utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:10

  15. Rørlegger - NDLA

    Kan du tenke deg å bli rørlegger? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en rørleggers hverdag og hans arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan rørleggeren bruker disse ferdighetene når han utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:01

  16. Yrkesretting på Rosthaug vgs i Buskerud

    Dette klippet fra Distriktsnyheter Østafjells viser hvordan lærerne yrkesretter norskfaget for elever på byggfag ved Rosthaug videregående skole.

    NRK TV - Distriktsnyheter Østafjells - 20.01.2014, tid:7:43

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.02.2014 09:59

  17. HMS - Snekkermaskiner. Undervisningsopplegg i norsk og produksjon

    Produksjon: Gjennomføre HMS-kurs på maskinene i snekkerverkstedet.

    Norsk: Undervisning i retorikk og retoriske regler for fremføring; etos, logos og patos.

    Dokumentasjon:

    Produksjon: Gjennom bilder av de ulike maskinene og tekst som forklarer de ulike HMS-funksjonene skal elevene dokumentere HMS-kurset på snekkerverkstedet. Elevene skal videre gjøre rede for arbeidsoppgaver man kan utføre på de fem hovedmaskinene på verkstedet. Dette skal presenteres ved hjelp av et power pointdokument.

    Vibeke Solvang - 06.11.2013 16:34

  18. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  19. Byggeinstruksjon for mora til norsklæreren

    Dette ble etablert som et ikke veldig planlagt tverrfaglig prosjekt mellom norsk og programfag innen Vg2 Byggteknikk på Rosthaug vgs. høsten 2013.

    Lærere:

    Produksjon: Nils-Anders Tangen

    Bransjelære: Bjørn-Erik Buøen

    Norsk: Rune Sørensen

    Elevene i Vg2 Byggteknikk fikk denne oppgaven:

    Skriv en logg fra arbeidet med å sette opp en garasje. Når hele eller deler av garasjen er satt opp, skal du lage en instruksjon for oppsetting av garasje som selv mora til norsklæreren kan forstå.

    Mal:

    Tittel

    08066701 - 21.01.2014 21:24

  20. Firmaet. Å orientere seg mot arbeidslivet

    • Elevene skal orientere seg mot en framtidig arbeidsplass. Opplegget er vesentlig ment for norskfaget, men krever også en del kunnskap om arbeidslivet.
    • Elevene bør kjenne normer for samtaler i arbeidslivet.
    • Elevene bør forstå sentrale begreper i utlysningstekster.
    • Elevene bør kjenne sentrale sjangre knyttet til søknadsprosessen.

    Opplegget gjennomføres i norskfaget, og involverer ikke andre fag direkte.

    rora0708 - 21.01.2014 12:33

Pages