Search page

Søket fant 34 resultater på 0.046 sekunder.

Søkeresultater

  1. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  2. Arbeidsoppdrag i verksted

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidsoppdrag elevene har utført på verkstedet eller i en bedrift. Elevene skal dokumentere arbeidsoppdraget med bilder og/eller film. Sluttproduktet er en individuell PowerPoint som inkluderer denne dokumentasjonen, og som skal framføres muntlig. Elevene skal også vurdere sin egen læring i etterkant av dette undervisningsopplegget.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 21.11.2012 11:42

  3. BETONG – en digital fortelling

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er en arbeidsprosess der det jobbes med betong som materiale. Elevene skal dokumentere prosessen med bilder/film. Ulike typer arbeidsoppgaver; VØL-skjema, ord- og begrepsavklaring, boksskjema, fagtekst med skriveoppgaver og loggskriving. Sluttproduktet er en digital fortelling om teorien rundt og arbeidet med betong.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk, vg1

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 10:20

  4. Verktøy og sikkerhet - PowerPoint etter HMS-kurs

    I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap om sikkerhetsutstyr og bruk av verktøy (HMS-kurs). I norskfaget skal elevene formidle kunnskap de har fått om sikkerhetsutstyr og bruk av verktøy. Sluttproduktet er en PowerPoint. Denne kan vurderes for seg eller brukes i sammenheng med en muntlig presentasjon.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid norsk og programfag Vg1 bygg og anleggsteknikk. Gjennomføres like i etterkant av HMS-kurs.

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 11:52

  5. Søke jobb

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er at elevene skal være jobbsøkere og gjennomføre et jobbintervju i form av et rollespill. Elevene skal lære å skrive jobbsøknad og CV som en del av læreprosessen. Norsklærer gjennomgår sjangerkrav for søknad, CV og jobbintervju. Programfaget gir eleven bakgrunn for å velge den rette stillingen han/hun vil søke på (annonser aviser, NAV, Finn.no etc.) Programfaglærer er med på intervjuet og bidrar med faglige kommentarer og spørsmål.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 13:50

  6. Avfallshåndtering byggfag - naturfag - norsk yrkesretting

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag og norsk mot bransjelære i bygg- og anleggsteknikk vg1. Undervisningsopplegg om avfallshåndtering, kildesortering og resirkulering.

    heer - 31.10.2013 12:35

  7. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  8. Rørleggerfaget i historiske rammer

    Foto: Hartmut Schwarzerbach. NTB/Scanpix. Lisens: CC- by-nc-sa

    Elevene skal holde en presentasjon om historien til rørleggerfaget. Elevene kan jobbe to og to, om de ønsker det. De må få med hele utviklingen fra oldtiden til i dag.

    Roy-Olav T. Øien - 10.03.2014 14:02

  9. NRK TV - Dagsrevyen 21

    Innslag om prosjekt i norsk og Vg2 byggteknikk: produksjon og bransjelære (7:42)

    08066701 - 21.01.2014 22:13

  10. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  11. Muntlig instruksjon

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre muntlig instruksjon på verksted. På forhånd er det nødvendig at norsklærer går gjennom sjangeren instruksjon.

    Elevene skal uttrykke seg muntlig ved å instruere hvordan arbeidsredskaper, metoder og utstyr fungerer. Det er viktig at de er mottakerbevisste. Instruksjonen kan gjennomfører individuelt eller i par.

    Kompetansemålene som er vedlagt gjelder for norsk, byggfag og elektro. Men opplegget er overførbart til andre utdanningsprogram.

    Vurdering i norsk og programfag.

    Laget av:

    Linn Økland - 14.01.2014 11:34

  12. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  13. Samtale om en vegg

    Hensikten med dette undervisningsopplegget er å skape en samtalesituasjon der elevene anvender fagspråk og øver seg på å møte en kunde. Kunden ønsker en fagmann som skal bygge en vegg og har bedt om et møte på forhånd for å få sakkyndig informasjon, diskutere framgangsmåte og materialbruk. Presist språk, evne til å gi gode forklaringer (ikke velge den korteste) og møte kunder er viktig.

    Opplegget involverer faglærer i norsk og programfag. Dette er et lite opplegg med fokus på muntlige ferdigheter.

    rora0708 - 21.01.2014 11:29

  14. Rørleggerfagets historie

    Dette opplegget er ment å kunne dekke ett kompetansemål i bransjelære fullstendig, samt gi en supplerende dekning av tre kompetansemål fra læreplanen i norskfaget.

    Målet er å skape interesse for faget, og skape bevissthet rundt hvordan dette oppsto og hvordan det har utviklet seg underveis.

    Et annet mål er å koble dette inn mot norskfaget siden elevene skaper et skriftlig dokument og en muntlig fremføring som kan vurderes ut fra kompetansemålene i norskfaget.

    Meningen er også at opplegget kan øke elevenes motivasjon i norskfaget såvel som bransjelærefaget.

    dahl.eirik@gmail.com - 10.12.2014 18:09

  15. Lær norsklæraren flislegging

    Fotograf: Sebastian Gonzalez

    Dette undervisningsopplegget er eit tverrfagleg prosjekt mellom norsk og produksjon i byggteknikk vg2. Elevane skal i programfaget legge membran og vegg- og golvflisar. Arbeidet skal dokumenterast. Sluttproduktet er ein instruksjonsvideo publisert på You tube der ein skisserer arbeidsmetode, forklarar verkty og går nærare inn på materiale. Det skal også leggast ved ei dreiebok som dokumenterer arbeidsprosessen fram til sluttproduktet. Modelltekst er vedlagt.

    Roy-Olav T. Øien - 27.01.2015 10:46

  16. HMS; ergonomi og trening for å forebygge belastningsskader

    Tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk vg1, norsk og kroppsøving

    MÅL: Elevene skal lære seg korrekte arbeidstillinger på verksted/byggeplass, og lære styrke og bevegelsesøvinger som skal ivareta egen helse.

    Korrekte arbeidsstillinger og øvelser skal dokumenteres med bilder/film (digital fortelling), og elevene skal holde en muntlig presentasjon for medelever og lærere. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 10:16

  17. Skriving i yrkesfag: Bygg

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:45

  18. Presentasjon

    Presentasjon/instruksjon har jeg brukt både i klasserommet og på verkstedet. Det passer godt til første muntlige oppgave.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:00

  19. Rørlegger 2 - NDLA

    Kan du tenke deg å bli rørlegger? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en rørleggers hverdag og hans arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan rørleggeren bruker disse ferdighetene når han utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:10

  20. Rørlegger - NDLA

    Kan du tenke deg å bli rørlegger? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en rørleggers hverdag og hans arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan rørleggeren bruker disse ferdighetene når han utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 08:01

Pages