Search page

Søket fant 31 resultater på 0.053 sekunder.

Søkeresultater

  1. Bilvoks

    Oppskrift på bilvoks.

    Nina Mari Wagner - 17.09.2013 20:26

  2. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  3. Utvidelse av metaller ved varmepåvirkning

    Dette er et opplegg med en teoridel og en forsøksdel som utføres både i naturfagsrommet og på verkstedet hvor eleven skal måle temperaturutvidelse i forskjellige metalltyper brukt i industriell produksjon. Til dette må elevene velge riktig måleverktøy, kalibrere verktøy, variere variabler som temperatur (romtemp. og 100 gr. celsius) og materialtype (stål og aluminium), bestemme måleusikkerhet, vurdere/eliminere mulige feilkilder. Sluttproduktet vil bli en forsøksrapport.

    1202ulst - 31.10.2013 13:29

  4. Rustforsøk TIP og BAT

    Forsøket går ut på å illustrere korrosjon i praksis. Dette gjøres ved å koble det opp mot yrkesgrupper som rørlegger, bilopprettere og betongfaget.

    12117001 - 07.11.2013 10:13

  5. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  6. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  7. Avfallshåndtering - et eksempel på bærekraftig utvikling

    Dette undervisningsopplegget inneholder en powerpoint med bilder fra et bilopphuggeri fra Notodden. Gamle biler blir demontert og deler blir brukt om igjen. Metall, plast, gummi, glass og væsker blir gjenvunnet. Her er det grunnlag for å drøfte forbruksvalg og miljømessig tankegang. I starten av framsyninga er det en bildequiz fra Notodden. Denne kan brukere fra andre steder hoppe over eller bytte ut med egne bilder fra eget hjemsted. Bildene i dette opplegget er tatt av Anund Helgesen og kan brukes ikke kommersielt av hvem som helst, delt på samme vilkår. Kildehenvisning.

    Anund Helgesen - 28.11.2013 13:45

  8. Biodrivstoff – noe for framtida? - Naturfag - NDLA

    Arbeidsoppdrag, Oppgave: Fornybare energikilder vil være en viktig del av framtidas energiforsyning. Hovedutfordringen er å bytte ut bruk av fossile energikilder med fornybar energi. I transportsektoren har fossile brensler vært så å si enerådende fram til nå. Det finnes imidlertid alternativer. Biodrivstoff er i dag tilgjengelig i form av biodiesel og biobensin.

    Berit Reitan - 05.12.2013 13:54

  9. Varmepumpas funksjon og montering - Naturfag - NDLA

    Arbeidsoppdrag, Oppgave: Fornybare energikilder vil være en viktig del av framtidens energiforsyning. Hovedutfordringen i årene som kommer, vil være å bytte ut fossile energikilder med fornybar energi. Ikke minst er det viktig å finne fram til energismarte måter å varme opp hus og bygninger på. Varmepumpe er en slik smart måte å utnytte fornybar energi på. I denne oppgaven skal vi

    Berit Reitan - 05.12.2013 14:26

  10. Tema bioenergi

    Tema bioenergi

    jocsc - 27.03.2014 13:11

  11. Naturfag og TIP = Verdien av frokost

    Vi skal se på hvordan kosthold påvirker arbeidsdagen i forholdt til effektivitet og utholdenhet. Vi ønsker å bevisstgjøre elevene på hvordan maten de putter i seg, eventuelt IKKE putter i seg, påvirker deres arbeidsdag, samt bevistgjøre viktigheten av en solid frokost. Dette forsøket kan også utvides ved å trekke inn elementer av ergometri i forhold til arbeidsstilling og utholdenhet. 

     Kompetansemål

    Produksjonsfag: 

    • Forklare sammenhengen mellom ergonomi, helse og effektivitet

    Naturfag:                           

    hedda.johannesen@aas.vgs.no - 10.11.2014 14:29

  12. Varmepumpe – måling av varmefaktor

    Ved å klikke på denne lenka finner du en enkel demonstrasjonsmodell for målinger på liten varmepumpe med tilhørende oppgaver.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.07.2013 09:16

  13. Knallgass

    Eg har her laga ei enkel oppskrift på korleis du som lærar kan lage knallgass som eit demonstrasjonsforsøk i naturfag. Dette passar til alle studieretningar - men eg brukar det mest på TIP, elektro og byggfag.

    oddsol - 29.08.2013 13:26

  14. Tema solceller

    Tema solceller

    jocsc - 27.03.2014 13:15

  15. Tema solfanger

    Tema solfanger

    jocsc - 27.03.2014 13:19

  16. FYR TIP Sveisegass

    Passer i liten lærerstyrt gruppe.

    Lage etyn, sette det i sammenheng med energityper, energikjeder og stoffgrupper/hydrokarboner.

    elloed - 27.03.2014 13:45

  17. Valg av vinterdekk

    Elevoppgave der elevene skal innhente informasjon om vinterdekkk og ta et standpunkt for hvilke kriterier som bør være oppfylt for et godt vinterdekk.

    trine.johnsen@stfk.no - 13.04.2015 13:25

  18. Solcelle

    I dette undervisningsopplegget finnes verktøy for å oppsummere tema solceller (boksskjema), utføre forsøk for å demonstrere oppbygning og bruk av solceller (solcelleblomst) og mulighet for å repetere pensum gjennom spill (a la Alias) og/eller lage plakat.

    Verktøyene i dette undervisningsopplegget kan brukes til alle tema i naturfag.

    Opplegget fokuserer mye på alle grunnleggende ferdigheter.

    livstr - 24.10.2013 12:54

  19. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  20. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

Pages