Search page

Søket fant 51 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Parallellkobling av resistanser, formelregning

    Elevene skal parallellkoble resistanser, beregne total resistans, og måle om de har regnet riktig.

    Oppgaver med parallellkobling.

    Gro Esekielsen - 14.05.2013 10:07

  2. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  3. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  4. Utveksling

    Ved å se på et reimdriftopplegg, evt et kjededriftoppsett,i verkstedet, får elevene en introduksjon til utveksling og etter hvert formelen for dette.

    Anders Fløtra - 23.10.2013 14:02

  5. Lærlinglønn

    Elevene skal rekne ut lærlinglønna i læreperioden. Lønna aukar kvart halvår. Sjå vedlagte fil.

    Geir Løland - 30.01.2013 15:30

  6. Seriekobling, enkel formelregning

    Foto: Gro Esekielsen

    Elevene skal måle resistanser, og gjennom måleresultatene komme frem til formelen for seriekobling av resistanser.

    Oppgaver med seriekobling av resistanser.

    Gro Esekielsen - 13.05.2013 16:42

  7. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  8. Tannhjulsoverføring (med konkreter)

    Elevene skal arbeide med tannhjul og undersøke forholdet mellom antall omdreininger til drivende og drevne tannhjul. Målet er at elevene selv skal komme fram til formelen som viser sammenhengen mellom antall tenner på tannhjulene og omdreiningshastighetene.

    Konkretiseringsmateriale:

    Transmisjonstavle bestående av tannhjul med forskjellig antall tenner (laget av programfagslærer)

    transmisjonstavle

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 06.03.2013 15:43

  9. Sveiseoppgave

    Sveiseoppgave

    Bruk tabellen som grunnlag for egne sveiseoppgaver til elevene

    Stål og sveis

    Materiale

    Pris og kommentar

    Stål

    30 kr per kg

    Vinkelstål

    45 kr per kg

    Elektroder

    Arvid Feldhusen - 06.03.2013 16:37

  10. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  11. Terningkast 6 (Benedicte H Lilleng og Inger-Lise Fagerli)

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet, tekniske tjenester og produksjon

    Hver elev skal produsere en aluminiumsterning utfra en arbeidstegning. Eleven skal finne egnet materialtype, regne ut hvor mye material som trengs, hvilken tykkelse materialet skal ha og kutte material og sveise det sammen. De må også i arbeidsprosessen regne ut strømstyrke, gassmengde under sveising og trådtykkelse. Når de har sveiset, skal elevene regne ut vekt på hver side av terningen for å få likevekt.

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 13:05

  12. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  13. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  14. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  15. Støttebukk og omkretsen av en sirkel

    Elevene skal bruke omkretsen av en sirkel til å planlegge hvordan de kan lage en støttebukk med et gitt antall bein.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 15:41

  16. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

  17. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  18. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  19. Dreieøvelse 1

    Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!

    Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:

    • tegning, dokumentasjon
    • matematikk
    • produksjon

    roabe - 27.03.2014 11:55

  20. Aktiv effekt

    Regne ut aktiv effekt ved hjelp av pythagoras.

    Sigurd-Per Steffensen - 23.04.2014 13:32

Pages