Search page

Søket fant 52 resultater på 0.049 sekunder.

Søkeresultater

  1. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  2. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  3. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  4. Sveiseoppgave

    Sveiseoppgave

    Bruk tabellen som grunnlag for egne sveiseoppgaver til elevene

    Stål og sveis

    Materiale

    Pris og kommentar

    Stål

    30 kr per kg

    Vinkelstål

    45 kr per kg

    Elektroder

    Arvid Feldhusen - 06.03.2013 16:37

  5. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  6. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  7. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  8. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  9. Støttebukk og omkretsen av en sirkel

    Elevene skal bruke omkretsen av en sirkel til å planlegge hvordan de kan lage en støttebukk med et gitt antall bein.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 15:41

  10. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

  11. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  12. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  13. Dreieøvelse 1

    Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!

    Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:

    • tegning, dokumentasjon
    • matematikk
    • produksjon

    roabe - 27.03.2014 11:55

  14. Aktiv effekt

    Regne ut aktiv effekt ved hjelp av pythagoras.

    Sigurd-Per Steffensen - 23.04.2014 13:32

  15. Beregninger for reimoverføringer.

    Denne oppgaven er ment for å kunne beregne utvekslinger og hastigheter på maskiner med reimoverføringer. Elevene skal også kunne finne lengde på reimer ved bruk av oppmålinger og matematiske utregninger.

    Opplegget tar utgangspunkt i reimoverføringen på dreiebenken i verkstedet, og kapittelet om reimoverføring side 67 i læreboken Tekniske Tjenester.

    De grunnleggende ferdighetene det skal jobbes med i denne oppgaven er: lesing, skriving, regning og muntlig fremføring.

    bernta13@student.uia.no - 10.12.2014 18:58

  16. Konisitet og innstillingsvinkel for dreiing av kon i GeoGebra

     

    Animasjon i GeoGebra som lærer og/eller elev kan bruke for å bestemme konisiteten og instillingsvinkelen for dreiing av kon. Animasjonen kan brukes til å sammenlikne den eksakte vinkelen med vinkelen man finner ved håndformelen.

    Lenke til fil på tube.geogebra: http://tube.geogebra.org/student/miA9wXuGz

    Kristine Lohne - 18.05.2015 18:30

  17. Beregn vekt (masse) av planskive (sveisebord)

    Beregninger av masse på planskive i verkstedet. Elevene bør jobbe i grupper på 2-3 elever hvor de kan drøfte funn og samarbeide om beregninger.

    Oppgaven er å beregne vekta av bordet ved hjelp av måling, beregning av volum og beregning av masse ved bruk av tabell fra verkstedshåndboka. Her får de gjennomgått formler for volum av sylinder og prisme, og finne tetthet i verkstedshåndboka for å beregne masse.

    Planskive

    harbre - 30.01.2013 15:08

  18. Sylinderen i en forbrenningsmotor

    VI REGNER PÅ MOTORSTØRRELSE

    HENSIKTEN MED OPPLEGGET

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal gjøre målinger og lære seg å bruke ulike formler som brukes til å gjøre beregninger på motorer.

    Arbeidsoppdraget vil gå ut på:

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 11:46

  19. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  20. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

Pages