Search page

Søket fant 51 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Massetetthet i forskjellige metaller

    Foto H. Breilid

    Hensikten er at elevene skal gjøre volumberegninger ved hjelp av forskjellige måleredskap. De skal måle prismene og observere at de har forskjellig tetthet. Ved hjelp av formel for tetthet kan de beregne tettheten til forskjellige metaller. Dette kan så kontrolleres med oppgitte verdier i verkstedshåndboka eller vedlagt tabell.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet dekker vi opp å beregne størrelser, volum og tetthet.

    harbre - 14.05.2013 10:02

  2. Parallellkobling av resistanser, formelregning

    Elevene skal parallellkoble resistanser, beregne total resistans, og måle om de har regnet riktig.

    Oppgaver med parallellkobling.

    Gro Esekielsen - 14.05.2013 10:07

  3. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  4. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  5. Utveksling

    Ved å se på et reimdriftopplegg, evt et kjededriftoppsett,i verkstedet, får elevene en introduksjon til utveksling og etter hvert formelen for dette.

    Anders Fløtra - 23.10.2013 14:02

  6. Mikrokraftverk

    Beregne og planlegge bygging og drift av et mikrokraftverk i lokalmiljøet. Måling av parametre inngår, samt slutteffekt av produksjon og verkets økonomi.

    Ta utgangspunkt i ei lokal elv/bekk – og berekn tilsvarande som eksempel området under viser:

    Dag Vassbotn - 06.11.2012 10:50

  7. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  8. Skyvelære

    I denne oppgaven skal vi lære å bruke skyvelære, samtidig som vi skal se at det er et hjelpemiddel til å sammenligne tallverdier til brøker.

    Poenget er å oppdage at det er 2 måleskalaer som kan benyttes.

    Under ressurser ligger en link til hvordan vi bruker et skyvelære til å måle både utvendige og innvendige lengder.

    Foto: © Ole Åsheim / Samfoto. Spesial CC

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 10:16

  9. Lærlinglønn

    Elevene skal rekne ut lærlinglønna i læreperioden. Lønna aukar kvart halvår. Sjå vedlagte fil.

    Geir Løland - 30.01.2013 15:30

  10. Seriekobling, enkel formelregning

    Foto: Gro Esekielsen

    Elevene skal måle resistanser, og gjennom måleresultatene komme frem til formelen for seriekobling av resistanser.

    Oppgaver med seriekobling av resistanser.

    Gro Esekielsen - 13.05.2013 16:42

  11. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  12. Tannhjulsoverføring (med konkreter)

    Elevene skal arbeide med tannhjul og undersøke forholdet mellom antall omdreininger til drivende og drevne tannhjul. Målet er at elevene selv skal komme fram til formelen som viser sammenhengen mellom antall tenner på tannhjulene og omdreiningshastighetene.

    Konkretiseringsmateriale:

    Transmisjonstavle bestående av tannhjul med forskjellig antall tenner (laget av programfagslærer)

    transmisjonstavle

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 06.03.2013 15:43

  13. Sveiseoppgave

    Sveiseoppgave

    Bruk tabellen som grunnlag for egne sveiseoppgaver til elevene

    Stål og sveis

    Materiale

    Pris og kommentar

    Stål

    30 kr per kg

    Vinkelstål

    45 kr per kg

    Elektroder

    Arvid Feldhusen - 06.03.2013 16:37

  14. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  15. Terningkast 6 (Benedicte H Lilleng og Inger-Lise Fagerli)

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet, tekniske tjenester og produksjon

    Hver elev skal produsere en aluminiumsterning utfra en arbeidstegning. Eleven skal finne egnet materialtype, regne ut hvor mye material som trengs, hvilken tykkelse materialet skal ha og kutte material og sveise det sammen. De må også i arbeidsprosessen regne ut strømstyrke, gassmengde under sveising og trådtykkelse. Når de har sveiset, skal elevene regne ut vekt på hver side av terningen for å få likevekt.

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 13:05

  16. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  17. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  18. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  19. Støttebukk og omkretsen av en sirkel

    Elevene skal bruke omkretsen av en sirkel til å planlegge hvordan de kan lage en støttebukk med et gitt antall bein.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 15:41

  20. Lærerens bil - omkretsen av en sirkel

    Elevene skal regne ut hvor mange ganger hjulet til lærerens bil må gå rundt for at bilen (evt. sykkelen, mopeden) skal bevege seg en gitt avstand. Bilen bør også dyttes den gitte avstanden, slik at elevene kan se at utregningen stemmer overens med virkeligheten.

    Elevene skal deretter arbeide med noen oppgaver der de ser på sammenhengen mellom bilens hastighet, hjulets omdreiningshastighet og dekkets diameter. Opplegget kan knyttes opp mot formelen for skjærehastighet.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 16:36

Pages