Search page

Søket fant 41 resultater på 0.047 sekunder.

Søkeresultater

  1. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  2. Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og restaurant og matfag

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og restaurant og matfag

    • Programfaget legger rammer i forhold til hva en skal satse på i forhold til forberedelse til bryllupsfest
    • I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap, både teori og praksis når det gjelder festmaten
    • Norskfaget legger rammer i forhold til teksttyper (logg, presentasjon, tale, rapport)

    Norsklæreren kommer inn på kjøkkenet den uken

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 12:38

  3. Internasjonal matkultur

    Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster

    PRESENTASJON:

    • Elevene skal holde et foredrag om internasjonal matkultur i norsk vg1.
    • I vg1 restaurant- og matfag lager de eksempler på retter fra den kulturen de har valgt å presentere.
    • Rettene kan deretter presenteres i form av en «digital bildelogg» fra den dagen da maten ble laget og spist på kjøkkenet/restauranten.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 13:49

  4. Kokk-servitør vg2. Restaurantbesøk - vudering av mat og service

    Besøk på restaurant der elevane vurderer produktet, dvs. meny, mat, sørvis, miljø og pris. Vilkåret er at det finst ein restaurant på staden og at ein kan avtale ein overkomleg pris på førehand. Ein kan sjølvsagt søke skulen om tilskot for å dekke utgifter.

    På førehand les elevane restaurantmeldingar/vurderingar, noko som det finst rikleg av i alle større aviser. Dermed lærer dei kva som skal leggast vekt på i ein slik situasjon. Dette bør også avtalast på førehand. Ein bør også lære elevane kva som er vanleg "folkeskikk" ved slike høve.

    runvan - 17.09.2013 14:02

  5. Formelle tekster på yrkesfag

    Grunnleggende ferdigheter (eksempler):

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:08

  6. Instruksjon på kjøkkenet

    Skriftlig og muntlig instruksjon. Muntlig instruksjon på kjøkkenet: 10 minutter. Skriftlig instruksjon leveres samme dag.

    Oppgave til elevene:

    Ta for deg en grønnsak, en kjøkkenmaskin eller et annet verktøy du bruker på kjøkkenet.Lag en instruksjon som gjør at norsklæreren forstår og lærer hvordan den/det skal brukes.

    Grønnsak: vekst, rensing, sesong, bruksområder, tilbredningsmetoder med mer.

    Kjøkkenmaskin/ kjøkkenredskap: Bruk, rengjøring, ulike deler den er satt sammen av, forsiktighetsregler med mer.

    kjersti ottesen - 02.05.2013 13:57

  7. Kantinemat

    Er det skolens oppgave å passe på hva elevene skal spise? Eller et dette noe hver elev skal ta ansvar for selv? Bør det selges usunne matvarer i kantina på skolen? Eller bør den være sunn og riktig?

    Dette er spørsmål elevene i arbeid med denne oppgava, skal reflekter rundt og skrive om.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 12:33

  8. Vurdering av matblogg

    Å lære å vurdere en blogg / en sammensatt tekst.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 13:17

  9. Samefolkets dag

    Elevene skal lære om tradisjonell samisk matkultur og samenes språklige og litterære historie.

    I norskfaget:

    • Bli kjent med samisk sakprosa i oversettelse til norsk
    • Få innblikk i den norske flerspråklige situasjonen
    • Reflektere over samenes situasjon som språklig minoritet

    I kokk- og servitørfaget:

    rora0708 - 21.01.2014 15:12

  10. Høna eller egget - hvem har det verst?

    Diskusjon om etikk i kylling-/eggproduksjon. (Eller annen matproduksjon). Elevene presenterer en matreklame og peker på retoriske appellformer. Elevene skaffer informasjon fra matprodusenter som bakgrunn for videre refleksjon.

    Læringsmål

    • Elevene skal kunne bruke saklige argumenter i diskusjon.
    • Elevene skal kunne samle inn og vurdere faktaopplysninger.
    • Elevene skal bli bevisst etiske problemstillinger.

    Sluttprodukt

    rora0708 - 04.02.2014 10:36

  11. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

  12. Klagebrev til Stabburet (formelt brev)

    Hvorfor er det egentlig bilde av en gutt på leverposteiboksen til Stabburet, når det er bilde av jordbær på jordbærsyltetøyglassene? Elevene tar rollen til noen som er dypt indignert og forvirret av dette, og ønsker svar fra Stabburet.

    Dette er en humoristisk tilnærming til å skrive et formelt brev (klagebrev) for elever på restaurant og matfag og VG2 kokk og servitør og matfag. Elevene kan også reflektere rundt reklame, valg av virkemidler, merkevarebygging, etiske dilemma, osv.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 13:46

  13. Livvstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer. To til tre uker skulle være nok til dette arbeidet for å få læringsutbytte av det.

    Ressurser

    Cecilie Isaksen Eftedal - 08.12.2014 11:28

  14. Tverfagleg matglede ved Øyrane vgs.

    Infofilm om bruk av tverfagleg undervising på yrkesfag i vidaregåande skule. Filmen viser elevar og lærarar sine refleksjonar kring arbeid i restaurant og matfag/fellesfag skuleåret 2012-2013.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.08.2014 14:52

  15. Kokk - NDLA

    Kan du tenke deg å bli kokk? I dette yrkesportrettet får du et innblikk i en kokks hverdag og hans arbeidsoppgaver. Du får også vite noe om hvorfor det er viktig med de grunnleggende ferdighetene i fagene norsk, engelsk og matematikk, og hvordan kokken bruker disse ferdighetene når han utfører arbeidsoppgavene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.02.2014 09:22

  16. Restaurant og matfag, tverrfaglig skriftlig oppgave

    Alle programfagene, engelsk, norsk, matematikk

    baard007@gmail.com - 09.02.2015 16:35

  17. Instruksjon Restaurant og matfag, tverrfaglig, muntlig

    Elever instruerer innen tekniker, maskiner, rengjøring m.m., muntlig framføring norsk

    baard007@gmail.com - 10.02.2015 10:26

  18. Muntlig presentasjon. Mat- og kulturmøter

    Dette er en todelt oppgave (presentasjon og brosjyre) i forbindelse med kulturmøter. Elevene jobber parvis (eller individuelt). Oppgaven er å fordype seg i en utenlandsk rett og informere om denne for klassen. Målet kan være å bl kjent med matkultur og spisevaner i et annet land, og hvordan denne retten/tilberedningen er mottatt i Norge. Kan være et ønske at elevene jobber med en forholdsvis "ny"/nyintrodusert matrett i Norge(forrett, middagsrett, lunsjrett eller dessert).

    carly - 27.03.2014 11:46

  19. Samarbeid med lokalt næringsliv.

    Innhold og læringsmål:

    Ulike tema innafor programfag i Restaurant og matfag, f.eks Kost og livsstil og Bransjefag og miljø. Målet er at undervisningen blir mer kreativ, og at fagene kan knyttes opp mot den lokale industrien. Faglærer må på forhånd ha gjort avtale/kontrakt med den aktuelle industrien, f.eks fiskeindustri, slik at elevene/klassen kan besøke bedriften mens de har temaet på skolen. Elevene vil få mulighet til å sjekke ut forskjelllige arbeidsplasser i løpet av skoleåret, og dermed får de en liten oversikt slik at de kan velge rett yrke. 

     

    bjørg alise hansen - 10.02.2015 10:08

  20. Mattradisjoner i Norge

    Opplegget brukes som introduksjon til norsk tradisjonsmat og kultur.

    Elevene velger seg en tradisjonsrett som de presenterer.

    Læringsmål

    1. Elevene skal kunne tilberede en tradisjonsrett.

    2. Elevene skal kunne noe om bakgrunnen for retten.

    3. Elevene skal kunne holde en muntlig presentasjon.

    4. Elevene skal kunne skrive logg.

    rora0708 - 21.01.2014 15:38

Pages