Search page

Søket fant 17 resultater på 0.084 sekunder.

Søkeresultater

  1. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  2. Holdningskampanje, reklame, informasjonsbrosjyre eller plakat om bærekraftig utvikling

    Innhold: Klassen ser samlet filmen "You will not believe your eyes" før refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Etter dette ser de filmen "Sir David Attenborough Plastic Ocean" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Videre viser lærer "Nedbrytingstid for ulike typer avfall" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Dette er ment å skulle aktivere elevenes forkunnskaper før oppgave gis.

    Til refleksjon: Hvor mye i pant pr flaske brus ville gjøre at elever orker å pante flasken?

    siv.gronmo@stfk.no - 02.12.2014 14:50

  3. Miljømerking

    I denne oppgaven skal du sortere ordene dit de hører hjemme. 

     

    Teksten er hentet fra NDLA. URL: http://ndla.no/nb/node/23304?fag=7 

    Hildegunn Moland - 16.03.2015 13:08

  4. Valg av vinterdekk

    Elevoppgave der elevene skal innhente informasjon om vinterdekkk og ta et standpunkt for hvilke kriterier som bør være oppfylt for et godt vinterdekk.

    trine.johnsen@stfk.no - 13.04.2015 13:25

  5. Produksjon og markedsføring av kosmetiske produkter

    Dette er et tverrfaglig prosjekt i naturfag og programfag på service og samferdsel.

    Lærer har gjennomgått læreplanmålene i Ernæring og helse med fokus på kosmetikk og hovedbestandeler i kosmetiske produkter.

    Klassen deles inn i grupper på 3-5 elever.

    En såpe eller hudkrem produseres i naturfag på naturfagrommet (siden det lett kan bli litt søl mm). Produksjonsprosessen må planlegges med tanke på form, farge, konsistens, lukt, bruksområde, markedsføring og målgruppe:

    fape2605 - 29.01.2014 23:02

  6. Er det sunt med kosttilskudd? Argumentativ oppgave

    Metode: Elevene jobber i gruppe på tre og tre med å innhente informasjon. Grunnleggende ferdigheter: kunne lese, skrive og framføre. Sluttprodukt: Argumentativ tekst ca en A4 side der alle kilder beskrives og vurderes, samt framføring på 5-10 minutter. Teksten skal baseres på minst fire kilder fra internett.

    Dette prosjektet passer best etter at man har gjennomgått kapittelet om ernæring og helse i naturfag, samt kapittelet om informasjonsinnhenting i planleggingsfaget.

    13077103 - 30.01.2014 13:49

  7. Økologiske produkter og forbruksvalg

    Elevene får kunnskap om hva økologiske produkter er og hvordan økologiske produkter kan bidra til et bærekraftig forbruksmønster. Dette skal øke elevenes bevissthet rundt egne forbruksvalg av økologiske matvarer.

    Elevene skal se på utvalgte økologiske matvarer og vurdere disse i forhold til markedsføring og salg. Dette gjøres ved at elevene besøker en eller flere nærbutikker og ser på produktplassering og prisfastsettelse.

    elinj - 11.12.2013 12:09

  8. Produksjon og markedsføring i skjønn harmoni

    Dette opplegget kan brukes på Service og Samferdsel, vg1, i samarbeid med naturfag og matte.

    Elevene må jobbe etter kompetansemål i både naturfag, matte og alle programfagene sine.

    Foto: Olav Mørland. Lisens: CC by-nc-sa

    unnieggen77@gmail.com - 09.02.2015 17:39

  9. Tverrfaglig dag på kjøpesenteret

    "Fagdag" der elevene på Service og samferdsel besøker et kjøpesenter. Der dokumenterer de og svarer på en rekke oppgaver. De skal også handle inn til en lunsj, og tilbrede lunsjen for en gruppe andre elever. Opplegget tar med seg læreplanmål fra fellesfagene norsk og naturfag, men kan lett også inkludere andre fellesfag. Formell vurdering i norsk og naturfag. 

    Grunnleggende ferdigheter som berøres:

    - Muntlige ferdigheter: forberede/utføre/bearbeide, finne

    - Digitale ferdigheter: tilegne/behandle, produsere/bearbeide, kommunisere

    Hildegunn Moland - 12.11.2014 15:19

  10. Ut på tur!

    Tverrfaglig dag i fagene kommunikasjon og service, engelsk og naturfag. Kari og Lars vil på tur, og det blir elevenes oppgave å planlegge en reise til en by i Norge. Grunnleggende muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter øves opp.

    Hildegunn Moland - 19.05.2015 14:39

  11. Hold i torsken

    Elevene skal vurdere forskjellige transportalternativer for frakt av et produkt fra A til B, i et opplegg om bærekraftig utvikling og transport. Vi har laget et konkret eksempel med Lofoten fiskekaker som skal fraktes fra produksjonsstedet/fabrikken på Leknes til Grimstad hvor fiskekakene skal selges i butikk. Eksempelet kan justeres til lokale forhold og/eller relevante produkter.

    marlun - 02.12.2015 12:26

  12. De 25 viktigste handelstrendene i 2016

    Artikkel som kan brukes for å knytte sammen handel og forbruk, eks i naturfag på service og samferdsel.

    Hildegunn Moland - 12.01.2016 17:12

  13. Interaktiv plakat om livsstil

    Gruppearbeid der målet er å lage en interaktiv plakat om valgt tema. 

    Grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og digital kompetanse øves opp underveis.

    Hildegunn Moland - 12.01.2016 15:23

  14. Oppvarmingsoppgaver til tverrfaglig prosjekt "Markedsføring og produksjon av krem og leppepomade"

    Oppvarmingsoppgaver til tverrfaglig prosjekt "Markedsføring og produksjon av krem og leppepomade"

    eunikers - 08.02.2016 17:51

  15. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  16. Markedsføring og produksjon av krem og leppepomade

    Dette er en videreutvikling av undervisningsopplegget «Produksjon og markedsføring av kosmetiske produkter». http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/7144

    Tverrfaglig prosjekt på VG1 i alle programfag på service og samferdsel og naturfag.

    Lærer har i forkant av prosjektet gjennomgått læreplanmålet i Ernæring og helse med fokus på kosmetikk og hovedbestanddeler i kosmetiske produkter.

    Oppskrifter og forslag til hvor utstyret kan kjøpes ligger som vedlegg.

    eunikers - 09.02.2016 09:31

  17. Forbruksvalg sjokolade

    Dette er en videreutvikling av undervisningsopplegget "Hvillken sjokolade skal vi velge" presentert av naturfagssenteret: http://www.udir.no/contentassets/ce1ee4f32f564348b9b30fb20715e43a/barekraftnaturbruknaturfag-m.korsager.pdf

     

    Tverrfaglig prosjekt på vg1 i programfagene Planlegging og kommunikasjon og service og naturfag.

    Temaer for oppgaven er sjokolade med fokus på produksjonsmetode, næringsinnhold, pris, smak og merkevareprofilering

    eunikers - 10.06.2016 17:05