Search page

Søket fant 39 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kontorfaglig kommunikasjon; ulike typer formelle brev

    Undervisningsopplegget skal gi elever trening i ulike skriveroller tilknyttet kontorfaglig arbeid. De skal lære å skrive ulike typer formelle brev.

    Her utfordres elevene ift skriftlig formell kommunikasjon i forespørsler, tilbudsbrev, bestillingsbrev, ordrebekreftelse og reklamasjonsbrev.

    I denne sammenheng vektlegges krav til tekstenes form, fokus (innhold) og formål for å øke elevenes bevissthet om rammene rundt målrettet kommunikasjon.

    bjorgk - 14.05.2013 10:05

  2. Rapport om sikkerhet

    Presentasjon

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en en studietur til Skagen med Color Line. Elevene har fått i oppdrag å undersøke sikkerhet og sikkerhetstiltak på Color Line, samt foreta en risikoanalyse på bakgrunn av tre uønskede hendelser på ferja. De har også fått utdelt en spørsmålsguide til hjelp i dette arbeidet (se under læringsaktiviteter). Informasjonen elevene samler skal danne grunnlaget for et sluttprodukt i form av en rapport om sikkerhet som skal vurderes i både norsk og service og samferdsel.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.12.2012 09:58

  3. Reklameprosjekt med utgangspunkt i egen elevbedrift

    Elevene skal ta utgangspunkt i sin elevbedrift. Med bakgrunn i teorikapitlet om reklame i læreboka skal de produsere reklamemateriell, henholdsvis en plakat og en brosjyre.

    Når reklamemateriellet foreligger, skal de skrive to dokument, en virkemiddelanalyse hvor de analyserer og reflekterer over utarbeidelsen og effekten av materiellet og et markedsstrategidokument.

    Fokus for opplegget er kreativ utfoldelse og teoriforankret arbeid innenfor programfaget Kommunikasjon og Service.

    bjorgk - 13.05.2013 15:10

  4. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  5. Foredrag med PowerPoint om sosiale medier

    Lærere i programfaget kommunikasjon og service og norsklærer samarbeider om et felles undervisningsopplegg, der elevene skal utarbeide en presentasjon med bruk av PowerPoint. I programfagtimene har elevene fått en grundig innføring i bruk av PowerPoint, mens i norsktimene har de jobbet med muntlige ferdigheter. Elevene holder presentasjonen både for norsklærer og programfaglærer. Det settes to karakterer, en karakter i programfag og en i norsk.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 06.03.2013 16:14

  6. Svinn og kriminalitet

    Sikkerhetsfaget, økonomi, norsk og samfunnsfag. Dette opplegget inkluderer også faget samfunnsfag. Vi har valgt å ta med kompetansemål:

    • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer (udir)

    Turid V. Tveiten - 30.01.2014 14:31

  7. Konflikthåndtering i rollespill

    Norsk VG2

    • Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
    • Mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
    • Kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner

    Sikkerhet VG2

    • Vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktsituasjoner

    Grunnleggende ferdigheter: Muntlige og digitale

    Metode: Rollespill

    18056901 - 30.01.2014 14:31

  8. Rekruttering, ansettelse, søknad/CV og intervju

    Opplæring i rekrutterings- og ansettelsesprosesser, skrive søknad/CV og gjennomføring av intervju i samarbeid med lokalt næringsliv.

    yvobu - 27.03.2014 10:52

  9. Valgte jeg rett da jeg begynte på Service og samferdsel?

    Tverrfaglig oppgave i 2 deler.

    Norsk og programfag og PTF.

    Gjøre seg kjent med yrkene som Service og samferdsel fører til, og søke jobb i praksis.

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 14:55

  10. Tverrfaglig oppgave i regnskap og norsk

    Se side 1 i oppgaven

    elevene leser , skriver og bruker regneark for å løse oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:48

  11. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  12. Kommunikasjon i servitøryrket - NDLA

    Video om viktigheten av god kommunikasjon i servitøryrket og hva som kjennetegner denne kommunikasjonen.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.04.2013 09:26

  13. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  14. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  15. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18

  16. Artikkel om samferdsel

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på service og samferdsel, vg1.

    I denne oppgaven skal elevene skrive en resonnerende tekst, artikkel, om samferdsel.

     

    Oppgaven:

    «All varetransport i Norge bør foregå på jernbane.»

     Skriv en artikkel der du reflekterer over denne påstanden. Drøft fordeler og ulemper ved varetransport på jernbane med hensyn til samfunnsøkonomi, miljø og bedriftsøkonomi. 

     Anbefalt disposisjon:

    Overskrift (informativ eller fengende)

    Innledning

    asemo - 25.02.2015 12:49

  17. Å selge en forretningsidé

    Undervisningsopplegget innebærer at elevene arbeider med forretningsidéen sin, både i tekstform og i bildefortelling (Photostory 3). Forretningsidéen som tekst inngår som deltekst i et større dynamisk kjernedokument kalt forretningsplan. Kjernedokumentet er hoveddokumentet der ulike fagtekster legges inn underveis gjennom hele vg1 SS.

    bjorgk - 10.04.2013 14:33

  18. Adaptasjon av eventyr: vi lager hørespill!

    Elevene skal velge seg ut et eventyr og utarbeide et manus til et hørespill. Elevene har fått en innføring i adaptasjon og sjangeren hørespill i forkant av arbeidet. Manuset skal godkjennes av faglærer før elevene setter i gang med å ta opp hørespillet. Det ferdige resultatet blir vurdert av faglærer og elevene.

    Læringsmål:

    alle skal vite hva som kjennetegner en dramatisk tekst

    alle skal forstå begrepet adaptasjon

    alle skal adaptere et eventyr til et manus og fremføre det som hørespill

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 14:45

  19. Tverrfaglig filmprosjekt - Service og samferdsel

    Oppdraget går ut på at elevene skal lage en reklamefilm hvor de skal markedsføre Drammen vgs. Filmene skal kunne brukes under Åpen dag og ved foreldrebesøk for å fronte Service- og Samferdselslinja.

     

    • Elevene skal vurderes i kompetansemål innen norskfaget og markedsføringsfaget.
    • Elevene skal vise kompetanse i norsk skriftlig, muntlig, sammensatte tekster, reklame og IKT, samt programfaget markedsføring.

    Espen Solberg - 06.11.2013 15:19

  20. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

Pages