Search page

Søket fant 65 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Avfallshåndtering på kjøkkenet

    Bevisstgjøre elevene hvordan kildesorteringen foregår på kjøkkenet på skolen, hva som skjer med avfallet når det forlater skolen og hva det kan brukes til i neste omgang. I tillegg kan de som ønsker også ta med en deloppgave der elevene regner på økonomien i løpet av en produksjonsdag i form av svinn og dermed også trekke inn matematikk.

    Jan Helge Kjøstvedt - 23.10.2013 14:28

  2. Reklamefilm om miljø og gjenbruk

    PROSJEKTET: Lage en reklamefilm på mellom 30 og 60 sekunder med temaet miljø og gjenvinning.

    BESKRIVELSE AV REKLAMEFILMEN:

    Det skal lages en reklamefilm med temaet miljø og gjenvinning. Reklamefilmen skal rettes mot ungdom.

    Elevene tar utgangspunkt i brosjyrer lærer gir ut. Det kan være f.eks gjenvinning, resirkulering, gjenbruk m.m.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:43

  3. Avfallshåndtering byggfag - naturfag - norsk yrkesretting

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag og norsk mot bransjelære i bygg- og anleggsteknikk vg1. Undervisningsopplegg om avfallshåndtering, kildesortering og resirkulering.

    heer - 31.10.2013 12:35

  4. Bioenergi. Besøk på et Fjernvarmeanlegg

    I arbeidet med bioenergi og bærekraftig utvikling besøker vi et lokalt fjernvarmeanlegg . Elevere lager en fotostory der de presenterer prosessen fra flis til varme i huset.

    Tillatelse til bilde gitt av Hønefoss Fjernvarme (hentet fra deres nettside).

    Gerd Jørgensen - 07.11.2013 11:08

  5. Pant.no - Flåklypa - Resirkulasjon Totale

    Reodor Felgen forteller deg hvorfor du bør pante alt - alltid.

    Tove Gustafsson - 08.11.2013 12:37

  6. Varmepumpemodell som gir godt resultat

    Varmepumpemodell som gir godt resultat

    oddsol - 18.03.2014 10:37

  7. Avfallshåndtering - et eksempel på bærekraftig utvikling

    Dette undervisningsopplegget inneholder en powerpoint med bilder fra et bilopphuggeri fra Notodden. Gamle biler blir demontert og deler blir brukt om igjen. Metall, plast, gummi, glass og væsker blir gjenvunnet. Her er det grunnlag for å drøfte forbruksvalg og miljømessig tankegang. I starten av framsyninga er det en bildequiz fra Notodden. Denne kan brukere fra andre steder hoppe over eller bytte ut med egne bilder fra eget hjemsted. Bildene i dette opplegget er tatt av Anund Helgesen og kan brukes ikke kommersielt av hvem som helst, delt på samme vilkår. Kildehenvisning.

    Anund Helgesen - 28.11.2013 13:45

  8. Redesign

    På forhånd er det nødvendig at programfaglærer har gjennomgått emnet redesign og naturfaglærer har drøftet problemstillinger rundt temaet.

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å informere og drøfte temaet redesign.

    Sluttproduktet er en artikkel som (kan) vurderes med karakter.

    Laget av Linn Økland(norsklærer), Heidrun Framnes(programfaglærer), Ingunn Abrahamsen(programfaglærer), Bjarne Sørensen( naturfaglærer) og Eivind Rygh (naturfaglærer).

    Linn Økland - 03.12.2013 12:57

  9. Treverk som byggemateriale, energibærer og fornybar ressurs

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag mot bransjelære/ produksjon i bygg og anleggsteknikk. Treslagenes bruksområder og egenskaper, treverk som fornybar ressurs og energibærer, avfallshåndtering

    steinsv - 06.12.2013 10:58

  10. Grubletegning egne forbruksvalg

    grubletegning om egne forbruksvalg

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:42

  11. Bruke nettbasert animasjonsprogram (GoAnimate) til rollespill i Bærekraftig utvikling

    Undervisningsopplegg i naturfag i temaet: Bærekraftig utvikling. Her skal elevene lage en video i et enkelt nettbasert videoprogram (GoAnimate) som viser dialog mellom to eller flere rollefigurer som diskuterer begreper fra bærekraftig utvikling seg i mellom.Eksempler på begreper kan være : Bærekraftig utvikling, forbruksvalg, interessekonflikter, føre-var prinsippet, internasjonale avtaler o.l.

     

    Ressurser:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 25.03.2015 10:47

  12. ungenergi.no

    En lettfattelig informasjonskilde til fornybar energi

    Dette er nettsiden for deg som har lyst til å vite mer om fornybar energi, ny grønn teknologi, eller rett og slett ønsker å utforske forskjellige sider av grønn utvikling. 

    Av ungdom, for ungdom!

    trine.johnsen@stfk.no - 21.04.2015 10:53

  13. Holdningskampanje, reklame, informasjonsbrosjyre eller plakat om bærekraftig utvikling

    Innhold: Klassen ser samlet filmen "You will not believe your eyes" før refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Etter dette ser de filmen "Sir David Attenborough Plastic Ocean" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Videre viser lærer "Nedbrytingstid for ulike typer avfall" før ny refleksjon og diskusjon i grupper/plenum. Dette er ment å skulle aktivere elevenes forkunnskaper før oppgave gis.

    Til refleksjon: Hvor mye i pant pr flaske brus ville gjøre at elever orker å pante flasken?

    siv.gronmo@stfk.no - 02.12.2014 14:50

  14. Miljømerking

    I denne oppgaven skal du sortere ordene dit de hører hjemme. 

     

    Teksten er hentet fra NDLA. URL: http://ndla.no/nb/node/23304?fag=7 

    Hildegunn Moland - 16.03.2015 13:08

  15. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  16. Connecting People — Video — NRK Skole

    Mobilen er en uunnværlig dings vi drar med oss fra morgen til kveld. Det kommer stadig nye og mer avanserte typer mobiler. Så kaster vi den gamle, og kjøper oss en ny mobil. Høsten 2008 dro et team fra NRKs Forbrukerinspektørene ut i verden for å følge mobiltelefonene fra ''fødsel til død''. Journalistene brukte mobilselskapet Nokias kjente motto: ''Connecting people''. Turen gikk til Afrika og Kina, for i vår tid er de høyteknologiske produksjonsprosessene globale. Opplevelsene var mange og kontroversielle.

    larskristia - 05.02.2014 16:06

  17. Aktivitet: Din bit av jorden

    I denne aktiviteten kan elevene regne ut sitt eget forbruk og sammenligne dette med den økologiske kvoten for noen sentrale forbruksområder som f.eks. mat (kjøtt), klær (bomull og ull) og reiser (fossilt brensel). Med andre ord, analysere forbruket i forhold til det som hadde vært bærekraftig dersom alle mennesker skulle forbruke like mye.

    Aktiviteten har tre deler som kan gjøres uavhengig av hverandre. For hver del skal det beregnes et gjennomsnittlig forbruk for de elevene som deltar.

    Berit Reitan - 20.05.2014 08:29

  18. Naturfag.no: Energispillet – motivasjon og læring

    Energispillet er et simulatorbasert strategispill primært for elever i videregående skole. I spillet er poenget å disponere de ulike energiressursene på best mulig måte slik at man sikrer en bærekraftig utvikling. Miljø, klima, energiproduksjon, ressursbruk og kostnader henger nøye sammen. Det er viktig å gjøre kloke og veloverveide valg med tanke på disse faktorene.

     

    Dette undervisningsopplegget legger opp til at elever skal veksle mellom å spille Energispillet og jobbe med oppgaver i en wiki (Energispillwiki).

    Berit Reitan - 20.05.2014 09:23

  19. Miljøjournalistene

    Dette er en nettside hvor elevene skal skrive artikkel eller lage film om miljørelatert spørsmål.

     

    larskristia - 11.03.2015 11:56

  20. Emballasje og avfall

    Ny innpakning skal gjøre at vi kaster mindre mat.

    leskry - 22.05.2015 14:34

Pages