Search page

Søket fant 69 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  3. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  4. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  5. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  6. Lærerens bil - hvor mye koster det egentlig?

    Med utgangspunkt i opplysninger fra læreren skal elevene anslå hvor store kostander læreren har på bilen i løpet av ett år.

    Kristine Lohne - 17.03.2014 17:40

  7. Vekstfaktor og busspriser

    Fotograf: Leif Jørgen Ulvatne. Leverandør: NKI-forlaget.
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Læringsmålene for denne oppgaven er å regne prosentvis økning og nedgang med vekstfaktor. Eleven kan regne i små grupper eller alene.

    Line Johnsen - 05.12.2013 12:10

  8. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  9. Oppgave i oppmåling

    Målet med denne oppgaven er å prøve ut forskjellige måleredskaper i praksis. Dere vil da bedre kunne bedømme lengder og høyder. Vi skal gjøre ulike målinger i korridoren og senere vurdere måleresultatene våre. Vi skal se på måleavvik og krav til målenøyaktighet. Arbeidet gjøres i samarbeid mellom to personer, og dere vurderes etter oppnåelse av kompetansemål, samarbeid og tidsbruk.

    magmor - 09.04.2014 10:52

  10. Oppsett av budsjett og regnskap

    Denne lenken viser hvordan du kan sette opp enkle budsjett

    TMK Twitter - 13.09.2011 13:44

  11. NRK TV - Schrödingers katt - 08.11.2012 Matematikk i Naturen

    Velg sekvens 6. Matematikk i naturen.

    Fibonacci tallrekke - det gylne snitt

    magmor - 31.10.2013 14:32

  12. Filetering, mengde- og kostnadsberegning av fisk

    Eleven skal filetere fisk, beregne svinn i gram og prosent, og foreta mengde- og kostnadsberegning

    Tidsbruk er 3 timer.
    1 time til gjennomgang av oppgave før kjøkkenøkt, og 2 timer til utregning etter kjøkkenøkt

    Oppgaven til elevene

    Forarbeid: Veiing av fisk, før og etter filetering

    a) Ut fra vekt, foreta utregning av svinn i gram og prosent

    Butikkpris filèt kr 120,-Butikkpris rundfisk kr 80,-

    magmor - 30.01.2013 14:16

  13. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  14. Lese og anvende en grafisk framstilling (BMI)

    Et enkelt opplegg der elevene skal kunne lese og bruke en litt utradisjonell grafisk framstilling.

    Grafen gir informasjon i meter, tommer, kilogram og pund (gir grunnlag for anslag og omregning).

    Læringsmål: Kunne lese grafer, kunne bruke grunnleggende ferdigheter og anslag.

    Arvid Feldhusen - 13.05.2013 15:43

  15. Er ditt forbruk bærekraftig?

    Et undervisningsopplegg i naturfag og matematikk som passer for alle utdanningsprogram, der elevene skal kartlegge og vurdere sitt eget forbruk. I tillegg skal de bli kjent med kommunens ordning for sortering og gjenvinning av avfall.

    Opplegget gjennomføres i grupper og munner ut i en presentasjon som vurderes med karakter.

    2810mjka - 24.10.2013 14:34

  16. Matematikk på betongverkstedet

    Elevene skal ta nødvendige mål på arbeidsstasjonene på verkstedet. Etterpå skal beregningene gjøres i matematikktimen.

    Line Johnsen - 07.11.2013 11:22

  17. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

  18. Eigne forbruksval

    Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35

  19. Finne toppfart

    Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.

    Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.

    Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.

    Data som elevene trenger for å løse oppdraget: 

    • Omdreining for maks turtall
    • Forhold motorturtall/utgående aksel
    • Tannantall på tannhjul
    • Hjuldiameter

    Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22

  20. Melk- og fløtepakke. Volum og omregning mellom volumenheter

    Formålet med undervisningsopplegget er en livsnær tilnærming til beregning av volum og omregning mellom volumenheter ved måling av melke- og fløtepakker, samt viktigheten av å måle nøyaktig.

    «Føre bevis for» at: 1 dm³ = 1 liter og at f.eks. 1 dm³ = 1000 cm³.

    Temaet er repetisjon og kan innledes med idémyldring knyttet til volum og volumenheter (noen knytter volum kun til lydstyrke).

    Hva er grunnflate?

    Måling av melk- og fløtepakken – G ∙ h = l ∙ b ∙ h.

    magmor - 12.11.2013 11:33

Pages