Search page

Søket fant 155 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  2. Prosent på kjøkkenet - smoothie

    Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33

  3. Konisitet - begrepstrening

    Elevene skal arbeide med begrepet konisitet ved å gjøre målinger på forskjellige gjenstander som er formet som en konus og beregne konisiteten.

    Foto: Kristine Lohne

    Kristine Lohne - 12.06.2013 19:47

  4. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  5. Planlegge et vaffelmåltid

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i matematikk og naturfag der et vaffelmåltid skal planlegges. I matematikk skal elevene arbeide med volum, forhold og prosent. I naturfag skal elevene arbeide med å finne næringsinnholdet i vaflene.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 21:26

  6. Bruk tallerkenmodellen og beregn næringsinnhold

    I dette undervisningsopplegget skal elevene lage lunsjporsjoner ved hjelp av tallerkenmodellen. En viktig målsetning er å kunne vurdere næringsinnhold opp mot anbefalinger.

    Det jobbes med følgende grunnleggende ferdigheter:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 01.10.2012 09:02

  7. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  8. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  9. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  10. Dan Meyer: Math class needs a makeover | Video on TED.com

    "I teach high school math. I sell a product to a market that doesn't want it but is forced by law to buy it." - Dan Meyer

    Noen som kjenner seg igjen i det?

    Aina Fardal - 13.05.2013 23:44

  11. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  12. Sammenligne priser mellom to apotek

    For et bofelleskap skal det kjøpes inn noen varer på et apotek. Det kan velges mellom "Apotek A" der vi får 20% rabatt, eller "Apotek B" hvor det er en rekke forskjellige tilbud. Elevene regner ut hvor det lønner seg å handle slik at det blir billigst for beboerne.

    Hvis man samler inn embalsje kan opplegget utvides slik at elevene spiller rollespill og går en tur på apoteket i klasserommet. Der får de med seg embalasjen og kan regne det hele hjem. Embalasjen kan senere brukes som konkreter i volumregning.

    Anders Fløtra - 06.03.2013 17:29

  13. Planlegge en timelapse

    I denne undervisningsaktiviteten skal elevene arbeide med oppgaver der de planlegger kjøreplanen for en timelapse. De må da arbeide med omgjøring av tidsenheter (minutter og sekunder), beregne antall bilder de trenger, intervall mellom hver gang de tar et bilde eller hvor lenge de må ta bilder .

    Begreper:

    Timelapse: en video der tiden ser ut til å gå raskere enn normalt. Frekvensen bildene er tatt i er mindre enn frekvensen bildene vises i.

    FPS (frames per second): bilder per sekund

    Kristine Lohne - 07.03.2013 16:06

  14. Høydemåling av store bygninger

    Høydemåling av bygninger. 2 – 3 elever samarbeider om opplegget.

    Noen elever har hatt sammenlignende oppgave med å måle trehøyde i produksjonsfaget ved hjelp av målepinne de holder i handa.

    Opplegget er i utgangspunkt beregnet for 1P elever, bestemme ukjent høyde på formlike trekanter, men denne kan også brukes for 1T elever der vi kan legge inn oppgave med å bestemme vinkel.

    jan-helge balto - 30.04.2013 12:30

  15. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  16. Utregning av garasjeoppgave

    Elevene får en oppgave der de skal bli kjent med formler og bruk. De vil også se at det er noe de regner på i programfaget sitt, og at det er nyttig i fremtidig yrke.

    Mille - 07.11.2013 09:38

  17. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  18. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  19. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  20. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

Pages