Search page

Søket fant 75 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Plantegning av kulturhus

    Dere skal ut fra eget hode lage en forenklet skisse av en plantegning for et kulturhus. Bygget skal inneholde følgende:

    • en stor og en liten kinosal
    • et galleri
    • et kafé-område

    Oppgaven kan gjennomføres alene eller i grupper. Husk å vise alle utregninger!

    Plantegningen skal bestå av minst 3 ulike geometriske figurer, og dere skal selv sette på ytre mål for veggene.

    Aina Fardal - 14.05.2013 10:09

  2. Varmekabler

    Geometri, areal, målestokk.

    Elevene får i oppdrag å legge varmekabler på et bad.

    • De skal tegne badet i målestokk, beregne lengde på kabelen, velge riktig kabel i forhold til ønsket effekt.

    (De kan legge varmekabelen, men det er ikke nødvendig.)

    Oppgaven er lagt ved som ressurs.

    Gro Esekielsen - 30.01.2013 15:25

  3. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  4. ‪Hvordan tegne med topunktsperspektiv

    Mer videoer: http://gekos.no/workshop/video.html Video om tegning av 2-punktsperspektiv. Videoen er på engelsk.

    Fin å bruke som innledning til perspektivtegning. Passer for alle programområder.

    Line Johnsen - 13.05.2013 17:16

  5. Å regne ut virkelig areal ut i fra arbeidstegning

    Bruke målestokk til beregninger

    Framstille arbeidstegninger

    Regne med forhold

    GAbelsen - 13.05.2013 17:55

  6. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  7. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  8. Gjødsel: ressurs - men miljøproblem

    Yrkesrettet oppgave i Matematikk VG1 på Naturbruk.

    Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en artikkel om gjødsel som ressurs, men og som et potensielt miljøproblem. Artikkelen er delt i tre arbeidsoppdrag. Det er laget spørsmål til innholdet i teksten som elevene skal svare på underveis.

    Grunnleggende ferdigheter:

    - å kunne uttrykke seg muntlig

    - å kunne uttrykke seg skriftlig

    - å kunne lese

    - å kunne regne

    Det er en fordel om eleven bruker digitalt verktøy til grafisk fremstilling i oppgaven.

    harbre - 14.05.2013 09:09

  9. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  10. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  11. Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd

    Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.

    Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56

  12. Diameter, slaglengde og volum

    Måler og tegner to forskjellige motorsylindre i verkstedet.

    I matematikktimen tas tegningene frem og det regnes på sylindervolum, enheter gjøres om og det regnes til slutt på motorstørrelse.

    Anders Fløtra - 18.11.2013 07:38

  13. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  14. Kommuneprosjekt: Helse- og sosialtjenesten

    Elevene skal "konstruere" en kommune som inneholder bygninger knyttet til oppvekst, kommunehelsetjeneste, fylkeskommunal helsetjeneste, statlig helsetjeneste og NAV. Elevene skal lage en forenklet plantegning av barnehage. Elevene skal presentere kommunen/bygningene i en muntlig presentasjon.

    Læringsmål

    Få kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert i:

    • Kommunen
    • Fylket
    • Stat

    Få kunnskap om lovverk som regulerer helse - og oppvekstsektoren

    rora0708 - 04.02.2014 09:25

  15. Ny Barnehage

    Det blir bygget en ny barnehage i bygden din. Du får i oppdrag og se på uteområdet rundt barnehagen. Her skal det settes opp ulike lekeapparater. Du får klar beskjed om at sikkerheten er meget viktig! Ellers får du ganske frie tøyler av kommunen. Det eneste kommunen krever er først en skisse hvor du tegner inn de lekeapparatene du ønsker barnehagen skal ha (tegn riktig i forhold til kart/virkelighet). Kommunen poengterer også at du ikke skal overstige et budsjett på 500 000 kr. Let på internett og finn ca. pris på apparatene og pris på sand/bark (brukes til sandkasse, eller mykt underlag).

    Espen Sudbø - 22.11.2013 12:10

  16. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  17. Matematikk i produksjon


    Foto: Torkil Skogestad (C)

    Tverrfaglig prosjekt på TIP mellom fagene dokumentasjon, produksjon og matematikk. Matematikklærer bruker ekstra timer til dette, og alt arbeid foregår i tilknytning til elevenes verksted. Oppgaven passer midt i vårhalvåret, og har som overordnet målsetting å gi elevene en helhetlig forståelse for fagene, og spesielt matematikken som verktøy i produksjon.

    evada - 25.03.2014 21:56

  18. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  19. Oppgave i oppmåling

    Målet med denne oppgaven er å prøve ut forskjellige måleredskaper i praksis. Dere vil da bedre kunne bedømme lengder og høyder. Vi skal gjøre ulike målinger i korridoren og senere vurdere måleresultatene våre. Vi skal se på måleavvik og krav til målenøyaktighet. Arbeidet gjøres i samarbeid mellom to personer, og dere vurderes etter oppnåelse av kompetansemål, samarbeid og tidsbruk.

    magmor - 09.04.2014 10:52

  20. Simlean

    Med spillet Simlean kan elevene være byggeleder på en byggeplass. Simlean beskriver kompleksiteten på en byggeplass. Som byggleder må eleven ta avgjørelser i forhold til bestillinger, lagerkostnader og personell. Målet med spillet er å finne den mest kostnadseffektive måten å lede byggeprosessen på.

    harbre - 14.05.2013 09:38

Pages