Search page

Søket fant 70 resultater på 0.047 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  2. The Hunger Games - eventyr, myter og fortellerstruktur

    Mål: Elevene skal øves i filmforståelse, lesing, skriving, skildring, refleksjon og sjangerforståelse.

    Opplegget tar utgangspunkt i filmen The Hunger Games, basert på Suzanne Collins’ roman med samme tittel. (Bokens trilogi heter på norsk Dødslekene, Opp i flammer og Fugl Føniks.) Filmen blir i dette opplegget knytta til eventyr- og mytesjangeren, og opplegget forutsetter at elevene er kjent med sjangrene fra før av.

    Sluttproduktet er en skriftlig besvarelse på oppgaver til filmen. Denne vurderes med karakter. Karakterkriterier ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 28.05.2013 14:28

  3. Brotsmannskvad - elevarbeid i nynorsk

    Video som viser elevarbeid fra Elvebakken vgs i Oslo. Viser hvordan musikk og digitale verktøy kan brukes i nynorskundervisning.

    Monica Nordeng - 23.03.2013 12:59

  4. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  5. Teikneseriar - kva og korleis fortel dei?

    Arbeid med teikneseriar etter læringsmål om samansett tekst. Lærar kan velje å dele klassen i grupper eller å la elevane jobbe åleine. Arbeidet kan munne ut i munnleg presentasjon med samansett tekst, skriftleg analyse eller ein læringsdiskusjon. Ein kan også ha kombinasjonar av desse.

    brinor - 13.05.2013 16:57

  6. Egenvalg av samtidslitteratur

    Mål:

    • Finne fram til samtidslitteratur som omhandler tema elevene selv er interessert i ut fra egen studieretning.
    • Finne fram på biblioteket. Spørre bibliotekar.

    Grunnlag for refleksjon, diskusjon og tekstskriving som er knytta til egen studieretning. Kan brukes på alle studieretninger.

    inghja - 13.05.2013 17:00

  7. Leserinnlegg

    Elevene jobber systematisk med sjangeren leserinnlegg. Lærer gjennomgår sjangeren først. Deretter jobber elevene med oppgaver, og til slutt skriver de selv et leserinnlegg etter en mal. Målet med opplegget er at elevene blir sikre på innholdet og strukturen i et leserinnlegg. Men et like viktig mål er at de kan finne hovedsynspunkter i en tekst, og selv formidle egne synspunkter i egen tekst. Det er altså snakk om å utvikle både lese- og skrivestrategier. Elevene får det endelige leserinnlegget vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 09:08

  8. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  9. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  10. Ikkje tarv eg det skvipet | Stefan Andreas Sture - Academia.edu

    Dette er et forslag til et undervisningsopplegg rundt dikteren Olav H. Hauge og hans dikt "Til Kvase den vise". Opplegget er tenkt brukt i norskundervisningen på yrkesfag, men kan tilpasses bruk i andre sammenhenger også. Opprinnelig fra 2009.

    Stefan Andreas Sture - 11.11.2013 13:42

  11. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  12. Sakprosatekst med lesestrategiar

    ·

    Fotograf: Disdero Lisens: CC-by-sa

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 12:38

  13. Hvordan lese fagstoff?

    Elevene skal lese ett kapittel eller en utvalgt del fra lærebok i programfaget.

    Eleven skal få kompetanse i å trekke ut hovedpunkter fra en fagtekst gjennom en bevisst lesemåte.

    Eleven skal kunne lese og forstå tabeller og figurer.

    Fra læreplanen

    Fra «Formål med faget»:

    Faget (skal) stimulere til utvikling av gode læringsstrategier og (…) motivere til utvikling av (…) gode lese- og skrivevaner.

    Fra «Grunnleggende ferdigheter»:

    - Å kunne lese omfatter både å kunne informasjon i ulike tekster (og) å lære fag (…)

    rora0708 - 21.01.2014 14:24

  14. Samefolkets dag

    Elevene skal lære om tradisjonell samisk matkultur og samenes språklige og litterære historie.

    I norskfaget:

    • Bli kjent med samisk sakprosa i oversettelse til norsk
    • Få innblikk i den norske flerspråklige situasjonen
    • Reflektere over samenes situasjon som språklig minoritet

    I kokk- og servitørfaget:

    rora0708 - 21.01.2014 15:12

  15. Arbeid med novelle

    Arbeid med leseforståing og verkemiddel i novelle. Høver som del av eit større arbeid med novelle.

    brinor - 10.01.2014 13:02

  16. "I Urskogen", arbeid med novellesjangeren

    Tenkeskrivingsoppgaver og etterlesingsoppgaver i forbindelse med novella "I Urskogen" av Morten Harry Olsen. Etterlesingsoppgavene har et analytisk preg over seg.

    johhus - 13.01.2014 12:10

  17. Blå amason. Å lese novelle på yrkesfag

    Opplegget skisserer ulike muligheter for å utnytte novellen "Blå amason" av Gro Dahle, både i førlesingsfasen og som etterarbeid.

    rora0708 - 21.01.2014 10:21

  18. Søken etter det gode liv

    Tema: Kulturmøte

    Tverrfaglig samarbeid mellom samfunnsfag og norsk på vg2 yrkesfag på alle programfag.

    Grunnleggende ferdigheter: Eleven skal trene på å utvikle muntlig ferdighet gjennom samtale, intervju og presentasjon. I tillegg skal de øve på skriftlig ferdighet gjennom skriftlig refleksjonslogg.

    Produkt:

    • Intervju

    • Refleksjonslogg der du reflekterer over eget arbeid og egen læring

    Presentasjon

    asemo - 06.06.2014 13:47

  19. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  20. Prøysen i klasserommet

    Gjennomgang av både novellekjennetegn og informasjon om Alf Prøysen. Elevene jobber med elevhefte og skriver svarene i et skjema. Heftet leveres inn og kan brukes som utgangspunkt for en muntlig samtale med vurdering.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:30

Pages