Search page

Søket fant 14 resultater på 0.046 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Terningkast 6

    Tverrfaglig samarbeid mellom norsk, matematikk, engelsk, dokumentasjon og kvalitet og tekniske tjenester.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene skal kunne:

    - Skrive arbeidsbeskrivelse på norsk og engelsk.

    - Skrive arbeidsrapport.

    - Produsere komponenter etter en arbeidstegning.

    - Velge materialer og verktøy i henhold til arbeidsoppdraget.

    - Regne med formlikhet og målestokk ut fra arbeidstegninger.

    - Bruke riktige måleenheter og måleredsskaper.

    - Regne ut overflate, volum og tetthet.

    lilan060753 - 13.05.2013 17:55

  3. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  4. Dok. & kval. Fagbegreper med forklaringer.

    Dra riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 14:28

  5. Dok.&kval.Fagbegreper

    Skriv inn riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 16:03

  6. Knallgass

    Eg har her laga ei enkel oppskrift på korleis du som lærar kan lage knallgass som eit demonstrasjonsforsøk i naturfag. Dette passar til alle studieretningar - men eg brukar det mest på TIP, elektro og byggfag.

    oddsol - 29.08.2013 13:26

  7. Eigne forbruksval

    Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35

  8. Finne toppfart

    Et 1-timers undervisningsopplegg om å finne toppfarten på en motor. Elevene skal regne med utveksling, omkrets, fart og forhold.

    Oppgavene er selvinstruerende og vanskelighetsgraden øker utover i oppgaven.

    Opplegget er laget med utgangspunkt i Godalen videregåendes ATV-prosjekt på TIP, men oppgavene kan lett overføres til andre skoler.

    Data som elevene trenger for å løse oppdraget: 

    • Omdreining for maks turtall
    • Forhold motorturtall/utgående aksel
    • Tannantall på tannhjul
    • Hjuldiameter

    Håkon Tveit - 20.01.2015 13:22

  9. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  10. HES in The Workshop

    -Kjenne til HMS/HES regler for aktuelle arbeidsplasser

    -Evne å gi ny, fremmespråklig medarbeider innføring i HMS/HES-reglement på engelsk.

    -Produsere en engelskspråklig plakat som beskriver arbeidsplassens/verkstedets HMS/HES-reglement

    Lisa Stornes - 17.11.2015 15:09

  11. HMS på verkstedet. Engelsk og TIP samarbeid

    Et felles startprosjekt omkring helse miljø og sikkerhet innen TIP og engelsk der elevene både skal få en grunnleggende innføring i viktigheten av HMS innen eget programfag og lære viktige begreper innen det samme temaet i engelskfaget. Målet er også at elevene skal være i stand til å bruke engelskfaget både muntlig og skriftlig for å beskrive områder innen eget utdanningsprogram.

     

    Opplegget kan tilpasses og endres for å kun være muntlig/ munne ut i muntlig prosjekt og/ eller i tillegg levere en skriftlig oppgave. 

    litlell87@gmail.com - 17.11.2015 15:52

  12. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  13. HMS-blad og farepiktogram

    Elevene skal finne fram til, lese og trekke ut sentral informasjon fra ulike HMS–blad. Som en føraktivitet skal elevene bli kjent med ulike farepiktogrammer, og jobbe med begrepsforståelse for å lettere trekke ut informasjon fra databladene. Elevene skal trekke ut informasjon fra en video, ta en quiss, jobbe med piktogrammer og tilslutt skrive korte tekster om ulike farlige produkter på bakgrunn av informasjon fra datablader

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 10:44

  14. Maling av sylinder

    Eleven skal planlegge og gjennomføre maling av en sylinder. Eleven får utdelt datablad og en tegning av en sylinder med gitte mål. Deretter skal eleven regne ut overflaten av sylinderen og vurdere hvor mye maling som trengs for å male sylinderen to strøk. Eleven må ut fra romtemperatur beregne når andre strøk kan påføres. Det skal tas hensyn til verneutstyr og riktige arbeidsstillinger. Til slutt skal eleven skrive og levere et refleksjonsnotat.

    mailir10@student.uia.no - 06.02.2018 18:53