Search page

Søket fant 13 resultater på 0.04 sekunder.

Søkeresultater

  1. Ordbok på TIP - NDLA

    På TIP brukes det en del sammensatte ord, og disse deler ofte elevene slik at det blir særskriving. Av erfaring er det vanskelig å få elevene til å bruke ordbøker, og mange av de sammensatte ordene sliter elevene med å finne. For å gi elevene en hjelp, kan de bruke lista med ord som ligger vedlagt i "Ordbok på TIP - NDLA". I tillegg kan de føye til egne ord i løpet av året.

    asemo - 06.06.2014 11:43

  2. Top 5 Used Car Buying Secrets

    You will learn the Top 5 Used Car Buying Secrets that some people selling cars don't want you to know. http://www.carreality.com Where Cars & Reality Collide.

    Lisbeth Andersland - 20.02.2014 13:13

  3. Yrkesretting av norsk på TIP: rapport

    Beskrivelse

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men vurderingene kan også være muntlige.

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:38

  4. Yrkesretting av engelsk på TIP: Writing a Report

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på engelsk. Undervisningsopplegget bør gå over noen uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. 

     

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 18:00

  5. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  6. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  7. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  8. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  9. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  10. Tilhengerlås / A Trailer Hitch Lock

    Læringsoppdrag "Tilhengerlås" i sammenføyning innneholder både norsk og engelsk-oppgaver. Vurdering skal gis i begge fag: programmfag og engelsk.

    Gunta Dale - 09.02.2016 00:24

  11. Rapport på Yrkesfag - omvendt undervisning

    Dette er ein video som er laga for å gje elevane oversyn over kva ein rapport på yrkesfag eigentleg er. Kva typar rapportar har vi og kva type rapport er nyttig i kva samanheng?

    Videoen er primært knytt mot faget Prosjekt til fordjuping og Norsk, men det er også lagt inn tilknyting til læreplanmål for programfaga på vg1 og vg2, for å syne den tverrfaglege samanhengen mellom rapport som sjanger og bruken av rapport i dei ulike fagområda.

    Siv Reidun - 14.11.2013 15:26

  12. Volum av figurar

    Elevane skal kunne måle og rekne ut volum av figurar.

    Geir Løland - 12.02.2013 09:56

  13. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20