Search page

Søket fant 23 resultater på 0.043 sekunder.

Søkeresultater

  1. Word Search Puzzles

    Ei nettside som har mange word puzzles (nokre har mange ord, andre færre). Mange av puslekryssa er relaterte til generelle engelskspråklege tema, men mange er også nyttige innanfor yrkesretta engelsk (t.d. Computer Jargon, Tools, Restaurant etc.). Det er løysingsforslag til alle puslekryssa. Skroll ned på sida, og finn det du treng!

    kribef - 31.07.2013 10:22

  2. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  3. Writing a Formal Letter

    Writing a formal letter/ an inquiry. The pupils are going to refurbish a flat and need to write an inquiry and purchase the materials and tools they need (appendix).

    kirth060866 - 14.11.2013 13:33

  4. A Carpenter in the UK - Engelsk - NDLA

    Are you thinking of becoming a carpenter when you are finished at school? Would you consider working abroad in an English-speaking country after your apprenticeship is completed? This interview will give you an idea of what it is like to work as a carpenter in England.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.01.2014 15:50

  5. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  6. Forsøk med solfangere

    Dette er et undervisningsopplegg som er rettet mot energi for fremtiden-delen i naturfaget der elevene får gjøre forsøk med solfangere.

    Opplegget skal gjøre forsøket mere interessant og fenge elevene ved å koble inn aktivitet på verkstedet i programfagstimene.

    Eirin Gjendemsjø - 14.10.2014 14:51

  7. Building Foundations - NDLA

    The first step in house construction is building the foundations. What is important in the building of foundations? What are some of the materials and equipment that are used. After watching these three short videos you should be familiar with some of the different stages in building foundations and be able to communicate about this in English. Different tasks about the topic are also included.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.02.2013 14:16

  8. Heavy Construction Equipment - NDLA

    Subject Material: At a construction site a variety of heavy construction machines are required to carry out the work. In this text you can learn some of the terminology connected with this type of equipment. You can also work with the topic in different tasks.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.02.2013 14:12

  9. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  10. Presentasjon fra murerverkstedet

    Dere skal presentere for resten av klassen planlegging, gjennomføring og egenvurdering av en av øvelsene på murerverkstedet i høst. 

    Dette er en individuell oppgave.

    Dere skal presentere i en ca 5- 10 min presentasjon hvordan dere planla og bygde øvelsen, og gjerne en vurdering av hvordan du syntes det gikk.

    Sørg for å bruke eventuelle tegninger og beskrivelse av øvelsen i deres framlegg, bilder fra selve byggingen og det ferdige produkt.

    Per Arthur Christensen - 17.11.2015 14:50

  11. Construction and woodworking tools

    Finn det korrekte norske ordet. 

    maria.storevik@sfj.no - 08.02.2016 16:24

  12. Toolbox

    Elevene skal kunne lage en verktøykasse og kunne forklare hvordan de gjorde det de gjorde, hvorfor de brukte de materialene de brukte, og hvilke verktøy og redskaper de brukte.

    Alt må foregå på engelsk.

    Dette skal presenteres for en person som ikke kan noe om byggfaget.

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 17:20

  13. A Plumber's Toolbox

    Elevene tar med verktøykassa til engelsktimen.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:12

  14. My dream house

    Opplegget gjennomføres i klasserommet. Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i teksten, lærer faglig vokabular knyttet til dette programområde gjennom å besvare gjennomtenkte innholdsspørsmål med tanke på progresjon.

    Basert på oppgave hentet fra læreverket Workshop ( Gyldendal) og bearbeidet av Marina Braathen, Skedsmo vgs.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 15:17

  15. A Painter's Toolbox

    Elevene tar med seg verktøykassa til engelsktimen. Elevene skal vite hva verktøya heter på engelsk. Og de skal kunne fortelle, på engelsk, hva verktøyet brukes til.

    Gjennomføringen av opplegget bør skje parallelt med programfaget, når eleven jobber med maling. Har man klasser som er delt inn på en slik måte at ikke alle jobber med de samme tingene på verksted bør opplegget gjennomføres etter at alle elevene har vært innom maling.

    Julie Bjørnstad - 10.06.2016 14:52

  16. My workshop

    Elevene får presentert en mal for hvordan de skal skrive om arbeidet på verkstedet. Malen heter workshop log og inneholder faste punkter som elvene skal fylle ut og levere inn hver uke (se vedlegg).

    Elevene blir presentert for ord som kan være nyttige å kunne innenfor yrkesfaget. Vokabular som kan knyttes til og brukes om yrkesfaget blir presentert i starten av prosjektet, sammen med loggen. Jeg har valgt å la elvene øve på de nye ord i gloseboka.no. Her kan de logge seg inn og jobbe med de glosene som er relevant for sitt tema, f.eks. treteknikk eller rørlegging.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:34

  17. The Bricklayer

    Elevene skal finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i teksten. De skal forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i teksten, samtidig som de skal reflektere.

    Elevene skal snakke sammenhengende om et tema i eget programfag samt trene sosiale ferdigheter (kommunikasjon - å snakke og å lytte).

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 16:49

  18. Kvadrat og kubikk

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

    Arbeidsoppdraget går ut på

    1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
    2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
    3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:44

  19. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  20. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

Pages