Search page

Søket fant 385 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. FYR-oppgave i matematikk for Vg1 service og samferdsel

    I oppgaven får du oppgitt innkjøpskostnader for skriver, toner og papir. Du skal beregne kostnaden per utskrift.

    arvidr06@student.uia.no - 30.03.2017 19:25

  2. Beregning av omdreiningstall på dreiebenk

    Oppgaven viser eksempel på hvordan omdeiningstall på dreiebenker beregnes.

    jareistad@gmail.com - 30.03.2017 19:14

  3. Rørbøying

    Oppgaven inneholder utfordringer relatert til å finne bøyeradiuser, målenøyaktighet

    bjornd09@student.uia.no - 30.03.2017 18:52

  4. Starte egen bedrift - hva koster det?

    Elevene jobber i grupper og skal bestemme seg for hvilken type bedrift de ønsker å starte opp. Deretter skal de finne ut hva de trenger til oppstarten, undersøke priser og finne ut hvor mye de trenger å låne. Til slutt skal de bruke ulike lånekalkulatorer og regne ut hvor mye det koster å låne pengene de trenger.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:30

  5. Anskaffelse av bil og førerkort - på tide å spare?

    Elevene skal beregne kostnader og mulige finansieringsalternativer for innkjøp av bil og anskaffelse av førerkort klasse B. Elevene kan velge mellom noen gitte biltyper med oppgitt pris, men de må selv finne ut hva det koster å ta førerkortet. Elevene skal beregne ulike alternativer for finansiering og vurdere hva dette koster på lang sikt.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:16

  6. Innred ditt eget rom - praktisk bruk av geometri

    Elevene har på forhånd hatt i lekse å måle soverommet sitt og beregne arealet. Elevene jobber alene eller to og to og bruker hele økta på oppgaven. Det er også muligheter for videreutvikling av oppgaven – evt differensiering for elever som ønsker noe ekstra. Dersom oppgaven samles inn, kan man komme tilbake til oppgaven et par ganger i løpet av året.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 15:14

  7. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16

  8. På egne bein

    Elevene skal få forståelse for lønn, skatt, lån, avgifter, budsjett, regnskap, forhold og prosent. Kort sagt: Elevene skal få en forståelse for hvordan man planlegger og tar beslutninger vedr. personlig økonomi.

    Foto: Sara Johannessen, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 13:26

  9. Matematikk i elektrofag

    Elevene skal forbedre de grunnleggende ferdigheter i matematikk ved bl.a. anvendelse av Ohms lov.

    Elevene skal få en større forståelse for betydningen av matematikk i elektrofag. De skal kunne vurdere/evaluere oppgavene og resultatene i forhold til hvor relevant dette er i faget.

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 12:45

  10. Ohms lov og effektloven

    Elevene skal jobbe med Ohms lov og effektloven. Elevene skal:

    • Regne med formler
    • Gjøre om på formler
    • Måle og finne strøm, spenning og motstand
    • Lage og lese av graf.
    • Lære om proporsjonalitet

    Bilde: Hannes Grobe (Schulhistorische Sammlung Bremerhaven). Lisens: CC by. Kilde: Wikimedia commons   

    Julie Bjørnstad - 19.01.2017 15:38

  11. Pannacotta med smak av tverrfaglighet

    Elevene skal lage en pannacotta, og må i den forbindelse gjøre beregninger om volum, pris og næringshold.

    ase.midttun@hfk.no - 07.12.2016 12:46

  12. Vafler og matematikk

    • Elevene skal bli kjent med begrepet forholdstall
    • Elevene skal lære å regne med forholdstall
    • Elevene skal få praktisk innsikt i prosent
    • Elevene skal få en hyggelig, motiverende og praktisk start på det nye matte-året

    Foto: Helsedirektoratet. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 13:07

  13. Klippe plen med robotgressklipper

    Elevene skal lære å bruke målestokk, regne mellom ulike måleenheter, beregne areal av ulike figurer, formelregning og prosentregning.

    Foto: Holger Casselmann. Lisens,: CC by-sa. Kilde: wikimedia commons

    Julie Bjørnstad - 28.10.2016 15:37

  14. Girutveksling med sykkel

    Elevene skal lære hvordan utveksling mellom tannhjul kan beskrives som et forhold mellom størrelsene på ulike tannhjul.  Elevene skal også kunne vise at hvor langt de kommer per tråkk og utvekslingsforholdet er proporsjonale størrelser.

    Foto: eak_kkk. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 28.10.2016 15:24

  15. Næringsrik mat i barnehagen

     

    Foto: Einar Gjærevold. Lisens: CC-by-sa. Kilde: ndla.no

     

    Innhold:

    Sette sammen et enkelt måltid med hensyn til energi og næringsinnhold for barn i barnehagen

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Kortfattet og punktvis presentasjon av undervisningsopplegget som skal vise:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 13:30

  16. Blodsukker, diabetes og livsstil

    Foto:Science Photo Library/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde. ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Kortfattet og punktvis presentasjon av undervisningsopplegget som skal vise:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 11:42

  17. Helse og livsstil

    Elevene skal lage, gjennomføre og presentere en undersøkelse om helse og livsstil.

    Elevene skal se sammenhengen mellom programfag, matematikk og engelsk og oppnå forståelse for viktigheten av disse fellesfagene også i videre arbeid med programfagene.

    Flere detaljer i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 07.06.2016 09:11

  18. Naturfagundervisning hos dekkgrossist

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag for TIP. Følgende fag involvert: naturfag, matematikk, tekniske tjenester, kvalitet og dokumentasjon. Stort innslag av praktiske oppgaver for elevene.

    ingaar@vgs.nfk.no - 31.05.2016 11:50

  19. Rammeskjev bil

    Vi er så heldige å ha tilgang til en Toyota Hilux og jeg har satt opp et undervisningsopplegg der vi bruker Pytagoras' i praktisk arbeid. Mange av våre elever er interessert i bil og har som ønske / mål å bli bilmekaniker eller lakkerer / oppretter. Mål for timen er å bruke Pytagoras' læresetning til beregninger og i praktisk arbeid.

    Kom gjerne med tilbakemeldinger på endringer og uklarheter.

     

    Hilsen

    Kjetil Hallén

    kjetil.hallen@t-fk.no - 27.04.2016 11:27

  20. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

Pages