Search page

Søket fant 393 resultater på 0.044 sekunder.

Søkeresultater

  1. Beregning av sukkerinnhold i drikke

    Dette er et opplegg der eleven regner sukkerinnholdet i forskjellige drikker. Eleven blir også bevisst helseeffekter av sukkerinntak samt kostrådene fra helsedirektoratets anbefalinger.

    tone.bremseth@gmail.com - 19.03.2018 13:33

  2. Mål og vekt

    mTeoretisk og praktisk gjennomgang av mål og vektbegreper som brukes på kjøkkenet

    Elevene skal kunne  finne riktig mengde på ulike gitte størrelser gjennom praktiske oppgaver:

     

    1. vei opp 250 gram hvetemel

    2. mål opp 7 dl sukker

    3. mål opp 1/2 liter vann

    4. vei opp et kvart kilo sukker

    5. mål opp trekvart liter vann

    6. hvor mange dl melk inneholder litermålet?

    7. hvor mange gram havregryn ligger i stålbollen?

    8. hvor mange hekto skinke ligger på tallerkenen?

    hegesu17@student.uia.no - 19.03.2018 12:56

  3. Bytte kledning

    • Elevforutsetninger:
    • De fleste elevene skal kunne regne areal og lengder. Men er forberedt på at noen ikke kan det helt.

     Oppgave:

    Elevene skal bytte kledning på boligen de bor i.

    1. De skal regne ut areal av kledning som skal byttes.

    2. Legge frem typen kledning de ønsker og en alternativ type kledning.

    3. Begrunne hvorfor de valgte den kledningen over den andre.

    sindsk17@student.uia.no - 19.03.2018 12:32

  4. Luftpumpe

    Eleven skal i denne oppgaven lage en enkel luftpumpe. Oppgaven skal være utført på en sikker måte i henhold til HMS. Eleven skal selv velge og vurdere materialer og tenke på kostnader.  Det ferdige produktet skal til slutt pumpe opp en ballong.

    Det skal skrives en rapport hvor eleven forklarer materialvalg, kostnader og viser til tegninger av produktet.

    Se vedlegg for tegning og bilder som kan brukes som idè og igangsetting og utførelse.

    mailir10@student.uia.no - 20.02.2018 09:40

  5. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25

  6. Mengde- og kostnadsberegning restaurant

    Dette er et fellesopplegg der både mattelærer og faglærer jobber sammen.

    Læringsmål:

    Eleven skal kunne mendeberegning og kunne bruke de ulike måleenhetene og vekt: kg, hekto, gram, liter dl, cl.

    Eleven skal bruke regneark til å lage kalkyler for ferdig produkt, hva det koster å lage.

    Innhold, ferdigheter og metode:

    Elevene skal jobbe på kjøkkenet med praktisk utførelse av oppgaven. Oppgaven er å lage en ferdig serveringsklar rett etter oppskrift og kostnadsberegne produktet og vise dette via kalkyleutregning.

     

     

    rigmob17@student.uia.no - 06.02.2018 18:54

  7. Maling av sylinder

    Eleven skal planlegge og gjennomføre maling av en sylinder. Eleven får utdelt datablad og en tegning av en sylinder med gitte mål. Deretter skal eleven regne ut overflaten av sylinderen og vurdere hvor mye maling som trengs for å male sylinderen to strøk. Eleven må ut fra romtemperatur beregne når andre strøk kan påføres. Det skal tas hensyn til verneutstyr og riktige arbeidsstillinger. Til slutt skal eleven skrive og levere et refleksjonsnotat.

    mailir10@student.uia.no - 06.02.2018 18:53

  8. Restaurering av gapahuk

    Denne oppgaven er en FYR-oppgave for fagene Naturbasert produksjon for VG1 på Naturbruk og matematikk 1 P-Y, matematikk for VG1 yrkesfagligeutdanninngsprogram.

    Elevene skal i matematikk jobbe med temaet geometri. De skal beregne arealer, mengder og lengder.

    I naturbasert produksjon skal elevene være med på restaurering av gapahuken, beise og legge på takstein. De skal også sette opp et sauegjerde.

    Aktuelle læringsmål for 1P-Y er:

    ltespe17@student.uia.no - 06.02.2018 18:35

  9. FYR-oppgave i matematikk for Vg1 service og samferdsel

    I oppgaven får du oppgitt innkjøpskostnader for skriver, toner og papir. Du skal beregne kostnaden per utskrift.

    arvidr06@student.uia.no - 30.03.2017 19:25

  10. Beregning av omdreiningstall på dreiebenk

    Oppgaven viser eksempel på hvordan omdeiningstall på dreiebenker beregnes.

    jareistad@gmail.com - 30.03.2017 19:14

  11. Rørbøying

    Oppgaven inneholder utfordringer relatert til å finne bøyeradiuser, målenøyaktighet

    bjornd09@student.uia.no - 30.03.2017 18:52

  12. Starte egen bedrift - hva koster det?

    Elevene jobber i grupper og skal bestemme seg for hvilken type bedrift de ønsker å starte opp. Deretter skal de finne ut hva de trenger til oppstarten, undersøke priser og finne ut hvor mye de trenger å låne. Til slutt skal de bruke ulike lånekalkulatorer og regne ut hvor mye det koster å låne pengene de trenger.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:30

  13. Anskaffelse av bil og førerkort - på tide å spare?

    Elevene skal beregne kostnader og mulige finansieringsalternativer for innkjøp av bil og anskaffelse av førerkort klasse B. Elevene kan velge mellom noen gitte biltyper med oppgitt pris, men de må selv finne ut hva det koster å ta førerkortet. Elevene skal beregne ulike alternativer for finansiering og vurdere hva dette koster på lang sikt.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:16

  14. Innred ditt eget rom - praktisk bruk av geometri

    Elevene har på forhånd hatt i lekse å måle soverommet sitt og beregne arealet. Elevene jobber alene eller to og to og bruker hele økta på oppgaven. Det er også muligheter for videreutvikling av oppgaven – evt differensiering for elever som ønsker noe ekstra. Dersom oppgaven samles inn, kan man komme tilbake til oppgaven et par ganger i løpet av året.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 15:14

  15. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16

  16. På egne bein

    Elevene skal få forståelse for lønn, skatt, lån, avgifter, budsjett, regnskap, forhold og prosent. Kort sagt: Elevene skal få en forståelse for hvordan man planlegger og tar beslutninger vedr. personlig økonomi.

    Foto: Sara Johannessen, NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 13:26

  17. Matematikk i elektrofag

    Elevene skal forbedre de grunnleggende ferdigheter i matematikk ved bl.a. anvendelse av Ohms lov.

    Elevene skal få en større forståelse for betydningen av matematikk i elektrofag. De skal kunne vurdere/evaluere oppgavene og resultatene i forhold til hvor relevant dette er i faget.

    Julie Bjørnstad - 07.02.2017 12:45

  18. Ohms lov og effektloven

    Elevene skal jobbe med Ohms lov og effektloven. Elevene skal:

    • Regne med formler
    • Gjøre om på formler
    • Måle og finne strøm, spenning og motstand
    • Lage og lese av graf.
    • Lære om proporsjonalitet

    Bilde: Hannes Grobe (Schulhistorische Sammlung Bremerhaven). Lisens: CC by. Kilde: Wikimedia commons   

    Julie Bjørnstad - 19.01.2017 15:38

  19. Pannacotta med smak av tverrfaglighet

    Elevene skal lage en pannacotta, og må i den forbindelse gjøre beregninger om volum, pris og næringshold.

    ase.midttun@hfk.no - 07.12.2016 12:46

  20. Vafler og matematikk

    • Elevene skal bli kjent med begrepet forholdstall
    • Elevene skal lære å regne med forholdstall
    • Elevene skal få praktisk innsikt i prosent
    • Elevene skal få en hyggelig, motiverende og praktisk start på det nye matte-året

    Foto: Helsedirektoratet. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 13:07

Pages