Search page

Søket fant 14 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    livstr - 07.11.2013 14:08

  2. Pant.no - Flåklypa - Resirkulasjon Totale

    Reodor Felgen forteller deg hvorfor du bør pante alt - alltid.

    Tove Gustafsson - 08.11.2013 12:37

  3. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  4. Enzymer bryter ned proteiner

    Forskerspiren og ernæring og helse for naturfag YF

    Mona Tau - 18.02.2014 20:34

  5. Avfallshåndtering - et eksempel på bærekraftig utvikling

    Dette undervisningsopplegget inneholder en powerpoint med bilder fra et bilopphuggeri fra Notodden. Gamle biler blir demontert og deler blir brukt om igjen. Metall, plast, gummi, glass og væsker blir gjenvunnet. Her er det grunnlag for å drøfte forbruksvalg og miljømessig tankegang. I starten av framsyninga er det en bildequiz fra Notodden. Denne kan brukere fra andre steder hoppe over eller bytte ut med egne bilder fra eget hjemsted. Bildene i dette opplegget er tatt av Anund Helgesen og kan brukes ikke kommersielt av hvem som helst, delt på samme vilkår. Kildehenvisning.

    Anund Helgesen - 28.11.2013 13:45

  6. Redesign

    På forhånd er det nødvendig at programfaglærer har gjennomgått emnet redesign og naturfaglærer har drøftet problemstillinger rundt temaet.

    Elevene skal uttrykke seg skriftlig ved å informere og drøfte temaet redesign.

    Sluttproduktet er en artikkel som (kan) vurderes med karakter.

    Laget av Linn Økland(norsklærer), Heidrun Framnes(programfaglærer), Ingunn Abrahamsen(programfaglærer), Bjarne Sørensen( naturfaglærer) og Eivind Rygh (naturfaglærer).

    Linn Økland - 03.12.2013 12:57

  7. Forsøk med solfangere

    Dette er et undervisningsopplegg som er rettet mot energi for fremtiden-delen i naturfaget der elevene får gjøre forsøk med solfangere.

    Opplegget skal gjøre forsøket mere interessant og fenge elevene ved å koble inn aktivitet på verkstedet i programfagstimene.

    Eirin Gjendemsjø - 14.10.2014 14:51

  8. Tema bioenergi

    Tema bioenergi

    jocsc - 27.03.2014 13:11

  9. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  10. Tema solceller

    Tema solceller

    jocsc - 27.03.2014 13:15

  11. Tema solfanger

    Tema solfanger

    jocsc - 27.03.2014 13:19

  12. Elevøvelse: Vi tester hudpleieprodukter.

    Elevøvelse der elevene tester hudpleieprodukter de bruker. Naturfagøvelsen knyttes opp som et ledd i et større tverrfaglig prosjekt (Norsk, programfaget helsefremmende og naturfag).

    Mette Sunde Kleive - 05.02.2014 16:15

  13. Samarbeid med 7.årstrinn

    På slutten av skoleåret inviterer en videregående klasse en 7.-klasse fra en skole i nærområdet.

    Vgs-elevene skal ta utgangspunkt i praktisk arbeid de har gjennomført i løpet av året for å lage et undervisningsopplegg for barneskoleelevene.

    Læringsmål vil variere.

    1112joga - 18.02.2014 19:14

  14. Sot og issmelting

    Sot og klimaendringer får stadig økende oppmerksomhet. Reduksjon i utslippene av sot kan være en måte å bremse den globale oppvarmingen på. Sot på snø og is gjør at snøen og isen smelter raskere. Sot eller “black carbon” som det kalles på fagspråket, er små partikler som oppstår ved ufullstendig forbrenning av fossilt brensel eller biomasse. Slike svarte sotpartikler absorberer sollyset.

    I denne øvelsen skal elevene sammenligne smelting av is med og uten sot og avgjøre om sot gir raskere smelting av is.

    fape2605 - 28.01.2014 18:55