Search page

Søket fant 11 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  3. Prosjekt Hudkrem

    I dette prosjektet blir det jobbet på tvers av flere fag (matematikk, engelsk, naturfag, norsk og programfag DH). Elevene får i oppdrag å produsere en hudkrem hvor sluttproduktet skal presenteres på en kreativ måte i krukke eller eske. Det må fastsettes en pris på produktet og det skal markedsføres i England. Hele prosessen skal dokumenteres i norsk.

    ragnhild.baglo - 11.03.2014 10:02

  4. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  5. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  6. FYR- design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk

    Design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk.

    Sluttprodukt: et valgfritt ferdig sydd tekstilprodukt.

    cj@huldranloke.no - 01.03.2016 20:20

  7. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  8. IDÈBANK FOR TVERRFAGLIG SAMARBEID mellom fellesfag og programfag på medier og kommunikasjon

    Målet med denne idébanken er å gjøre det enkelt for deg som lærer å sette i gang tverrfaglig opplæring på egen skole. Banken inneholder ideer til undervisningsopplegg/oppgaver med tilknyttede kompetansemål. Ved å ta tak i en idé du liker og kontakte en lærer du vil samarbeide med i det andre faget, er du allerede i gang! Utfra dette kan dere i samarbeid lage et detaljert undervisningsopplegg med vurderingskriterier. Ta også gjerne med elevene underveis! Ideene er, som det ligger i navnet, mulig å tilpasse eller lage en vri på ved å endre tema, kompetansemål eller omfang.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 08:47

  9. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  10. Hvordan virker solcellen?

    Løs oppgaven mens du ser på e-forelesningen.

    Kilde: NDLA.no http://ndla.no/nb/node/12919?fag=7 

    Hildegunn Moland - 05.01.2016 13:50

  11. Sukkermonsen

    Elevene undersøker hvilke matvarer som finnes i skolekantina. Elevene lager video med forslag til nye matretter.

    Læringsmål

    rora0708 - 04.02.2014 10:01