Search page

Søket fant 11 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  2. Innføring i bygningsberegninger

    Denne oppgaven er laget med tanke på å få matematikken mer forståelig og se sammenhengen mellom fagene og nytteverdien.

    Oppgaven har blitt brukt i programfag etter at vi har tatt for oss flere yrker og sett sammenhengen mellom disse.

    Julie Bjørnstad - 17.11.2015 22:10

  3. Muring av pipe

    I dette undervisningsopplegget skal elevene regne ut hvor mange teglstein de skal kjøpe - og hvor mye fugemasse de må lage - for å kunne bygge ei pipe.

    Foto: PDPhotos. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: pixabay.com

    Julie Bjørnstad - 10.02.2017 14:16

  4. Vannmengde i sand

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger på vannmengden i en bestemt mengde sand og finne prosentvis innhold av vann.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    1. Veie en bestemt mengde sand og måle volumet.

    2. Varme opp sanden til ca. 105 °C og la den stå til den er tørr.

    3. Veie opp sanden på nytt og beregne hvor mye vann det var i sanden. Vi skal også prøve å finne ut hvor mye volumet er minsket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i BA-faget dekker vi opp å beregne størrelser, vekt, volum og masse, samt måltaking.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 16:14

  5. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  6. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  7. Ventilasjonsrør

    Lite opplegg om å lage ventilasjonsrør. Material- og kostnadsberegning.

    Læringsmål:

    • Beregne omkrets av sirkel, overflate av sylinder og areal av rektangel. Se sammenhenger mellom diameter i sirkel og lengden på plata.
    • Øve på valsing og sammenføying av rør.

    kjekn - 05.02.2014 14:57

  8. Matematikkbruk ved bygg av bod

    Undervisningsopplegg i matematikk med tema bodbygging. Elevene skal beregne areal, lengder og materialer.

    Håkon Tveit - 27.10.2014 12:55

  9. Garasjegeometri

    Læringsmål: Eleven skal lære seg formlikhet, pytagoras og tangens med utgangspunkt i praktiske oppgaver fra verkstedet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elisabeth K - 13.02.2016 13:14

  10. Varmekabelberegning

    Vi skal beregne effekt, lengde, senteravstand.

    Læringsmål er matematiske beregninger, grunnleggende regnekunnskaper.

    Vil etter dette kunne beregne riktig varmekabel for et gitt rom.

    runeso15@student.uia.no - 01.03.2016 19:08

  11. Innovasjonscamp - norsk, matematikk og programfaget

    Mål: Elevene skal lage et undervisningsopplegg hvor norsk og matematikk brukes inn mot programfagene og prosjekt til fordypning.

    Arbeidsmetodikk: Basert på kreativt arbeid gjennom tanker bak innovasjonscamp, Ungt Entreprenørskap.

    Alle bilder, også i vedlegg: Ingrid Fløtra. Lisens: CC by-nc-sa

    Ingrid Fløtra - 10.04.2016 13:16