Search page

Søket fant 6 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  2. Kommuneprosjekt: Helse- og sosialtjenesten

    Elevene skal "konstruere" en kommune som inneholder bygninger knyttet til oppvekst, kommunehelsetjeneste, fylkeskommunal helsetjeneste, statlig helsetjeneste og NAV. Elevene skal lage en forenklet plantegning av barnehage. Elevene skal presentere kommunen/bygningene i en muntlig presentasjon.

    Læringsmål

    Få kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert i:

    • Kommunen
    • Fylket
    • Stat

    Få kunnskap om lovverk som regulerer helse - og oppvekstsektoren

    rora0708 - 04.02.2014 09:25

  3. Logg og prosjekt til fordypning

    Elevene fører ukentlig logg over de oppgavene de utfører i programfaget. Loggen kan skrives i norsktimene eller den kan være hjemmelekse. Etter 2-3 mnd. får elevene en større oppgave hvor de må gjøre rede for og reflektere over opplæringen i perioden.

    Læringsmål

    • Kunne gjøre notater underveis i en arbeidsprosess. Kunne skrive tekst med hovedpunkter og god oversikt.
    • Kunne reflektere over egen utvikling.

    Grunnleggende ferdigheter

    rora0708 - 21.01.2014 09:29

  4. Fra skogen til havet eller Fra skogen til huset

    Elevene skal lage en PowerPoint-presentasjon om kjøkken- eller trebåtbygging. Presentasjonen skal blant annet inneholde valg av modell, materialvalg, oversikt over nødvendig utstyr og kostnadskalkyle.

    Læringsmål:

    rora0708 - 21.01.2014 13:28

  5. Mattradisjoner i Norge

    Opplegget brukes som introduksjon til norsk tradisjonsmat og kultur.

    Elevene velger seg en tradisjonsrett som de presenterer.

    Læringsmål

    1. Elevene skal kunne tilberede en tradisjonsrett.

    2. Elevene skal kunne noe om bakgrunnen for retten.

    3. Elevene skal kunne holde en muntlig presentasjon.

    4. Elevene skal kunne skrive logg.

    rora0708 - 21.01.2014 15:38

  6. Ansett meg!

    Eleven skal lære å skrive de formelle nyttetekstene søknad og CV ved å vise til fagkunnskaper de har fått gjennom yrkesfaget sitt. I tillegg skal de lære om jobbintervjusituasjonen ved å spille den i et rollespill. Her må elevene reflektere over rollen og tilpasse språket etter situasjonen.

    Grunnleggende ferdigheter i norsk:

    • Muntlig og skriftlig kommunikasjon
    • Klare å ta på seg rollen som arbeidstaker, både skriftlig og muntlig

    Fra “Formål med felles programfag”:

    rora0708 - 27.01.2014 13:11