Search page

Søket fant 36 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  2. Norsk og design og håndverk

    Dette er et opplegg om totemdyr. Det er utarbeidet av design og håndverkslærere på Røyken vgs. og norsklærer (Tor Hemma og Thorbjørn Carlsen).

    Thorbjørn Heen Carlsen - 06.11.2013 14:15

  3. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  4. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  5. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  6. Klagebrev til Stabburet (formelt brev)

    Hvorfor er det egentlig bilde av en gutt på leverposteiboksen til Stabburet, når det er bilde av jordbær på jordbærsyltetøyglassene? Elevene tar rollen til noen som er dypt indignert og forvirret av dette, og ønsker svar fra Stabburet.

    Dette er en humoristisk tilnærming til å skrive et formelt brev (klagebrev) for elever på restaurant og matfag og VG2 kokk og servitør og matfag. Elevene kan også reflektere rundt reklame, valg av virkemidler, merkevarebygging, etiske dilemma, osv.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 13:46

  7. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  8. Tverrfaglig rapport norsk og vg2 HFA Fredagslivsglede

    Rapport om Livsglede for eldre gjennom flere uker. Fokus på kommunikasjon og aktiviteter med eldre på et helse- og velferdssenter.

    trine.gunnersen.vikaunet@stfk.no - 10.02.2015 11:50

  9. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  10. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  11. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  12. Yrkesretting av norsk på TIP: rapport

    Beskrivelse

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men vurderingene kan også være muntlige.

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:38

  13. Samarbeid med lokalt næringsliv.

    Innhold og læringsmål:

    Ulike tema innafor programfag i Restaurant og matfag, f.eks Kost og livsstil og Bransjefag og miljø. Målet er at undervisningen blir mer kreativ, og at fagene kan knyttes opp mot den lokale industrien. Faglærer må på forhånd ha gjort avtale/kontrakt med den aktuelle industrien, f.eks fiskeindustri, slik at elevene/klassen kan besøke bedriften mens de har temaet på skolen. Elevene vil få mulighet til å sjekke ut forskjelllige arbeidsplasser i løpet av skoleåret, og dermed får de en liten oversikt slik at de kan velge rett yrke. 

     

    bjørg alise hansen - 10.02.2015 10:08

  14. Rapport etter utplassering i bedrift

    Etter at elevene har vært utplassert i bedrift i 4 uker, ble de bedt om å skrive rapport om utplasseringen. Elevene fikk bruke loggføringen fra utplasseringsperioden som «bakteppe» for rapporten. I tillegg kunne de bruke hjemmesiden til bedriftene. Flere av elevene hadde vært utplassert ved samme bedrift og kunne bruke hverandre til en viss grad.

    johhus - 06.03.2014 06:12

  15. Magasinprosjekt, skrive reportasje - VG2 Medier og kommunikasjonsfag

    Dette er et tverrfaglig opplegg, hvor elevene har et magasinprosjekt i programfag. I norsk skal læreren være med på å vurdere en reportasje. Programfaglærerene skal gå igjennom hva en reportasje er og hvordan denne skal skrives. Elevene skal få mulighet i norsktimene til å skrive reportasjen og få tilbakemelding på det å skrive tekst og få tilbakemeldinger på selve tekstproduksjonen.

    Anniken Solfjeld Pedersen - 05.02.2014 15:05

  16. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  17. FAGTEKST OM ET PORTRETT

    UNDERVISNINGSOPPLEGG TILPASSET:

    Tverrfaglig samarbeid norsk og design og håndverk VG1

    ØVING PÅ NØKKELKOMPETANSE; DE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE:

    Presentasjonsskriving

    PRESENTASJON:

    Caroline Nesbø Baker - 31.03.2014 10:47

  18. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  19. Å skrive fagtekster

    Norsklærer tar utgangspunkt i tema som er gjennomgått i programfagene. Eleven skal skrive fagtekst i norsk og bli veiledet i språk og struktur. Gjennom arbeidet oppnår elevene økt forståelse av tekst og av egen tankeprosess. De skal videre lære hvordan de bygger et avsnitt, tematisk og strukturelt, og de skal lære bruk av kilder.

    Foto: Kerstin Mertens, Samfoto, NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:11

  20. Å skrive refleksjonsnotat

    I denne oppgaven skal elevene lære å reflektere over en praktisk arbeidsoppgave innenfor helse og oppvekstfag. De skriver refleksjonsnotat hvor de reflekterer over stressituasjoner, fysiske og emosjonelle belastninger. Eleven skal også begrunne valg av framgangsmåte og samarbeidet med andre. 

    Bilde: Maskot, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 13:51

Pages