Search page

Søket fant 68 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  2. Fagtekst om helsefremmende arbeid

    Tverrfaglig skriveoppgave i norsk og helsefremmende arbeid. De programfaglige temaene er ernæring, kosthold og næringsstoffer.

    Elevene skal skrive en individuell oppgave der de velger mellom sjangrene artikkel og essay. Sjangerkrav og tekstoppbygging /struktur gjennomgås i norsktimene. Lærer kan her modellere artikkel eller essay før skrivingen tar til.

    Siden elevene skriver artikkel eller essay knyttet til programfaget, er det et krav at de bruker fagterminologi i tekstene. Bevisstgjøring av form, fokus og formål med teksten(-e) (skrivetrekant)

    bjorgk - 13.05.2013 16:59

  3. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  4. Å automatisere, positivt eller negativt? Skriv en artikkel.

    Fagområde:

    Norsk og automasjon (elektrofag vg2)

    De grunnleggende ferdighetene:

    Eleven skal trene på skriving av fagtekst. Å finne gode kilder og å bruke dem på en god måte, er også et mål i dette undervisningsopplegget.

    Presentasjon:

    I norskfaget jobbes det med artikkelskriving og kildebruk. Opplegget krever kunnskap fra programfaget automasjon.

    Sluttprodukt:

    Skriv en artikkel der du drøfter fordeler og ulemper ved at arbeidsoppgaver automatiseres. Avslutt med din egen vurdering av saken.

    asemo - 13.05.2013 18:05

  5. Fornybar energi - fagartikkel på elenergi

    Fagområde:

    Norsk og elenergi (elektrofag, vg2)

    De grunnleggende ferdighetene:

    Eleven skal trene på skriving av fagtekst. Å finne gode kilder og å bruke dem på en god måte, er også et mål i dette undervisningsopplegget.

    Presentasjon:

    I norskfaget jobbes det med artikkelskriving og kildebruk. Opplegget krever kunnskap fra programfaget elenergi (og fra elektrofag fra vg1).

    Sluttprodukt:

    Velg deg en fornybar energikilde du vil skrive om, og drøft fordeler og ulemper ved den. Avslutt med din egen vurdering av saken.

    Skriv ca 600 ord.

    asemo - 14.05.2013 08:55

  6. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  7. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  8. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  9. Kommuneprosjekt: Helse- og sosialtjenesten

    Elevene skal "konstruere" en kommune som inneholder bygninger knyttet til oppvekst, kommunehelsetjeneste, fylkeskommunal helsetjeneste, statlig helsetjeneste og NAV. Elevene skal lage en forenklet plantegning av barnehage. Elevene skal presentere kommunen/bygningene i en muntlig presentasjon.

    Læringsmål

    Få kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert i:

    • Kommunen
    • Fylket
    • Stat

    Få kunnskap om lovverk som regulerer helse - og oppvekstsektoren

    rora0708 - 04.02.2014 09:25

  10. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

  11. Sporing av rovdyr

    Tverrfaglig undervisningsoppleg i fagene prosjekt til fordypning-reindriftsfaget, kroppsøving og samfunnsfag.

    Mål: Lære å spore, gjenkjenne og registrere rovdyr i et reinbeiteområde

    ingrid.m gaup - 29.11.2013 15:23

  12. Fra skogen til havet eller Fra skogen til huset

    Elevene skal lage en PowerPoint-presentasjon om kjøkken- eller trebåtbygging. Presentasjonen skal blant annet inneholde valg av modell, materialvalg, oversikt over nødvendig utstyr og kostnadskalkyle.

    Læringsmål:

    rora0708 - 21.01.2014 13:28

  13. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  14. Elektro og norsk - artikkel om el.avfall

    På vg2 lærer elevane om farleg avfall og handsaming av dette både i programfaget og i samfunnsfag. I norsk skal elevane lære å skrive informative tekstar og skrive tekstar med fagterminologi frå programfaget.

    Elevane skal finne og bruke fleire kjelder til informasjon for å kunne svare godt på oppgåva. Det er ein føresetnad at programfaglærar har gått igjennom fagstoff i klassen først, og om ein får samfunnsfaglæraren med er det sjølvsagt eit pluss.

    brinor - 09.01.2015 12:51

  15. Dok. & kval. Fagbegreper med forklaringer.

    Dra riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 14:28

  16. Dok.&kval.Fagbegreper

    Skriv inn riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 16:03

  17. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  18. Digitale verktøy for reportere

    Her finner du en oversikt over en rekke nyttige digitale verktøy for en reporter.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:29

  19. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  20. Tverrfaglig om fordøyelsessystemet DH

    Eksempel tverrfaglig oppgave hvor oppgavene er spesifisert under hvert fag.

    lisema@vfk.no - 27.11.2014 15:15

Pages