Search page

Søket fant 96 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tørkeprosessen i treverk

    Snekkertørt virke er trelast som er tørket til omlag 10-15 %. I dette forsøket skal vi følge tørkeprosessen i treverk gjennom å måle og presentere noen ulike variabler. 

    (Fint å gjøre i etterkant av opplegget "Mangfold i skogen". Men kan også gjennomføres som et uavhengig opplegg.)

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:13

  2. Modell av solfangeranlegg

    Ved hjelp av et solfangeranlegg kan vi ta vare på energien fra solstrålene og lagre det i form av termisk energi (varmeenergi) i en varmtvannstank. I dette forsøket lager vi en modell av et solfangeranlegg og forsøker om det er mulig å lagre den i et enkelt system.

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:43

  3. Film fra Skrivesenteret om skrivestrategier

    Filmen viser et helhetlig undervisningsopplegg som gir lærere kunnskap og ideer til hvordan de kan arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen. (www.skrivesenteret.no)

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:32

  4. Bruk av skriverammer

    Å gi rammer for skriving handler om å gi støtte til elevene på en slik måte at de kan se for seg tekstene de skal skrive. På denne sida har Skrivesenteret lagt ut skriverammer for debattartikkel både med og uten forslag til tekstbindere. Skriverammene er lagt ut både på bokmål og nynorsk.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:48

  5. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  6. Holdningskampanje. Kost - Livsstil - Helse

    Oppgaven er et samarbeidsprosjekt mellom programfag på medier og kommunikasjon og naturfag. 

    Elevene jobber sammen to og to. Oppgaven går ut på å lage en plakat og en folder, som skal henvende seg til egen aldersgruppe, og som har til hensikt å påvirke valg av kosthold og livsstil på en måte som kan bedre mottakernes nåværende og framtidige helse.

    Produktet kan ta utgangspunkt i både kosthold og livsstil, eller det kan bare ta for seg kosthold.

     

    Plakat

    Julie Bjørnstad - 02.02.2015 08:50

  7. Håndverktøy. Oversett fra norsk til engelsk

    Oversett det norske navnet på håndverktøyet til engelsk.

    Julie Bjørnstad - 16.03.2015 23:12

  8. Prosesser i varmepumpa

    I dette forsøket skal du gjennomføre aktiviteter som illustrerer prosesser som foregår i varmepumpa. De viktige delene i ei varmepumpe er kompressoren, kondensatoren, reduksjonsventilen og fordamperen. Vi skal demonstrere hva som skjer i tre av de fire.

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:28

  9. Utdrag fra "ambulanse" av Johan Harstad - arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:07

  10. Utdrag fra "vietnam. torsdag" av Johan Harstad. Arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:42

  11. Utdrag frå "Og så kan hunden komme" av Jon Fosse. Arbeid med innhald, form og formål i skjønnlitterære tekstar

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laga i samarbeid mellom FYR-koordinatorane i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempel på korleis norskundervisninga på yrkesfag kan gjerat treffsikker. Treffsikker undervisning er forankra i kompetansemåla og dei grunnleggjande ferdigheitene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, meining og mestring.

    Heile heftet finn du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 16:07

  12. Planlegge, lage og publisere video om hvordan tilberede et måltid

    Skrivesenteret har laget et opplegg som går ut på å planlegge, skape 

    og publisere en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan tilberede et måltid.

     

    Foto: J. Rynio StockFood / NTB Sxanpic. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 13:56

  13. Mangfold i skogen

    Gjennom en organisert aktivitetsdag i skogen får du innblikk i skogen som økosystem og mangfoldet der. Du kan studere de treslagene som finnes der, og du kan se på hvordan miljøet påvirker trær og andre planter.

    Fotograf: Kim Unstad. Lisens: CC-by-sa

    Julie Bjørnstad - 14.10.2014 14:17

  14. The Snowman

    Når snøen laver ned og legger seg som ei hvit dyne over landskapet, passer det å invitere «The Snowman» på besøk i klasserommet.

    Skrivesenteret har laget et undervisningsopplegg om glede, vennskap og fantasi med utgangspunkt i filmen "The Snowman". 

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 14:29

  15. Energioverføring og varmetap

    Energioverføring kan foregå på to måter, ved arbeid eller varme. Varmetap fra hus er overføring av indre energi fra huset til omgivelsene når det er kaldere ute enn inne.

    Fotograf: Kim Unstad. Lisens: CC-by-sa

    Isolasjon forsinker denne prosessen. I dette forsøket skal vi studere varmetap i 2 kasser (”hus”), en med isolasjon og en uten.

    Julie Bjørnstad - 14.10.2014 14:02

  16. Energiinnhold i ulike matvarer

    • Hvor mye veier en deig som gir 25 rundstykker - og hvor mange kJ inneholder den?
    • Hvordan regner man mellom kJ og kcal?
    • Hvordan regne ut hvor mange kJ, gram proteiner, fett og karbohydrater ulike mavarer inneholder?

    I vedlagte fil finnes mengdetreningsoppgaver til disse temaene.

    Julie Bjørnstad - 19.11.2014 22:04

  17. Matematikk i ei kasse med settepoteter

    (Foto: Tvedestrand og Åmli vgs.)

    Små, enkle regneoppgaver med utgangspunkt i mål og vekt på kasser med settepoter.

    Julie Bjørnstad - 12.09.2014 08:18

  18. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  19. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  20. Etikk i matvareproduksjonen

    Klassen skal undersøke ulike sider ved temaet etikk innenfor ulike programfagområder i restaurant- og matfag. Hva er etisk forsvarlig i matvareproduksjon for å gi en trygg og sunn utvikling? Hvordan se etikken i forhold til bruk av tilsetningsstoffer, ærlig markedsføring, bruk av bioteknologi (genmodifisert mat)? 

    Foto: Henrik Pyndt Sørensen, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:14

Pages