Search page

Søket fant 6 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tørkeprosessen i treverk

    Snekkertørt virke er trelast som er tørket til omlag 10-15 %. I dette forsøket skal vi følge tørkeprosessen i treverk gjennom å måle og presentere noen ulike variabler. 

    (Fint å gjøre i etterkant av opplegget "Mangfold i skogen". Men kan også gjennomføres som et uavhengig opplegg.)

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:13

  2. Modell av solfangeranlegg

    Ved hjelp av et solfangeranlegg kan vi ta vare på energien fra solstrålene og lagre det i form av termisk energi (varmeenergi) i en varmtvannstank. I dette forsøket lager vi en modell av et solfangeranlegg og forsøker om det er mulig å lagre den i et enkelt system.

    Julie Bjørnstad - 27.10.2014 13:43

  3. Solceller

    Alt arbeidet utføres i naturfagstimene, en dobbelttime, ikke noe i programfaget.

    Elevene har allerede lært om serie- og parallell-kobling i elektrofaget. De har også lært hvordan de kan beregne effekt.

    Julie Bjørnstad - 16.09.2016 14:25

  4. Bærekraftig forbruksvalg

    Undervisningsopplegget skal skape kunnskap om og bevisstgjøre elevene på egne forbruksvalg, og i hvilken grad de er bærekraftige.

    Foto: kevin. Lisens CC by. Kilde: flickr.com

    Naturfag:

    Julie Bjørnstad - 28.10.2016 14:57

  5. Spytt inneholder mer enn du tror

    Elevene skal gjøre et forsøk som viser at spytt inneholder enzymet amylase. Amylase spalter stivelse.

    Som introduksjon - repetere strukturen på de ulike karbohydratene.

    Denne øvelsen fungerer godt som overgang til å snakke om fordøyelsen, og for å illustrere enzymers funksjon generelt.

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 11:21

  6. Solovn

    Elevene skal bygge en modell av en solovn i papp og aluminiumsfolie. Denne skal testes ut (naturfag). Når modellen er godkjent, skal elevene bygge prototype på verkstedet (programfag).

    Foto: Erik Burton. Lisens: CC by. Kilde: flickr.com

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 14:35