Search page

Søket fant 15 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Planlegge, lage og publisere video om hvordan tilberede et måltid

    Skrivesenteret har laget et opplegg som går ut på å planlegge, skape 

    og publisere en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan tilberede et måltid.

     

    Foto: J. Rynio StockFood / NTB Sxanpic. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 13:56

  2. Etikk i matvareproduksjonen

    Klassen skal undersøke ulike sider ved temaet etikk innenfor ulike programfagområder i restaurant- og matfag. Hva er etisk forsvarlig i matvareproduksjon for å gi en trygg og sunn utvikling? Hvordan se etikken i forhold til bruk av tilsetningsstoffer, ærlig markedsføring, bruk av bioteknologi (genmodifisert mat)? 

    Foto: Henrik Pyndt Sørensen, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:14

  3. Trøndersk matkultur

    Elevene skal undersøke den trønderske matkulturen i sitt prosjekt. Hva kjennetegner den trønderske matkulturen og hvordan har den utviklet seg i historien og fram til i dag? Formålet med oppgaven er å øke elevenes bevissthet om matkulturen i Trøndelag og hvilke produkter som dyrkes fram. 

    Foto: Lance Fisher, flicker.com / Lisens: CC by-sa 2.0

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:37

  4. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  5. Observasjon

    Elevene skal undersøke observasjon som metode innenfor helse- og oppvekstfag.  Hva styrer personens blikk under observasjonen, og hva er formålet med observasjonen?  Hvordan skille mellom subjektivt og objektivt blikk, og hvordan bruke skjønn og se helhet?

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:48

  6. Mat i historien

    Klassen skal undersøke matens utvikling i norsk historie, fra norrøn tid og fram til i dag.  Her kan elevene komme inn på matvaner og bordskikker, og mat som medisin. I dette arbeidet skal de spesielt arbeide med kildemateriale på nett, og lære å anvende disse i arbeidet. 

    Foto: NTB Scanpix / Lisens CC by-nc-sa

    Elevene skal holde framføring om emnet, og arbeide spesielt med framføringssituasjonen. De skal lære å tilegne seg fagkunnskap, og reflektere over emnet gjennom skriving. 

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 15:16

  7. Kvalitet

    Klassen skal utforske betydningen av «kvalitet» innenfor sitt fagområde. Ordet kommer fra latin qualitas og betyr «egenarten til et produkt». Hva betyr kvalitet innen mat- og restaurantfag, eksempelvis i et ernæringsmessig og hygienisk perspektiv, og hvem bestemmer kvaliteten: kunden eller fagarbeideren? 

    Foto: Magnar Kirkenes, VG, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 11:17

  8. Kosthold og livsstil

    Klassen skal utforske temaet mat og livsstil i moderne tid. Her skal elevene lage en eller flere problemstillinger som knyttes opp mot emnet. Har økonomi en betydning for hva mennesker i dag spiser, og er det andre faktorer som spiller inn? Hvilke helsemessige konsekvenser har mat og livsstil for befolkningen?

    Foto: Helge Sunde, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 11:37

  9. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer i norsk arbeidsliv. Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og målet er at elevene skal få et bevisst forhold til ulikhet og mangfold, i sitt eget og andres arbeid.

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa 

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:21

  10. Mat og kultur

    Elevene skal undersøke matens betydning i ulike kulturer. Ettersom måltidet er en kulturfaktor i alle samfunn skal elevene også utforske fellesskapet og ritualene rundt måltidene.   Hva kan barn lære under måltidet? Her kan de fysiske og psykiske aspektene ved måltidet undersøkes nærmere. Elevene kan også se på maten i norsk bygdekultur sammenlignet med framveksten av en moderne matkultur i byene.

    Foto: Mikkel Østergaard, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 15:02

  11. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer, i tillegg til å se nærmere på den flerkulturelle konteksten i norsk arbeidsliv. Elevene bruker erfaringer fra praksis og sakprosatekster som grunnlag for analysen.

    Foto: Ambro / freedigitalphotos.net

    Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og i den forbindelse kan prosjektet hjelpe elevene å få et bevisst forhold til ulikheter, holdninger og mangfold.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:02

  12. Grenser i relasjonene

    I dette prosjektet skal elevene utforske grensene i relasjonene, både fysiske, psykologiske og verbale grenser. Formålet er at de skal bruke egne erfaringer og kunnskap i møte med litterære tekster og psykologisk teori, for å tilegne seg kunnskap om grensene i menneskelige relasjoner.

    Foto: Sira Anamwong / freedigitalphotos.net 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 15:01

  13. Å skrive rapport

    I dette prosjektet skal elevene lære om ulike former for rapportering. De skal lære om rapportens hensikt, og hvor og når rapporter skrives, og hvilke institusjoner som bruker rapport i sine systemer. Her skal eleven også drøfte utfordringer knyttet til overføring av informasjon.

    Foto: Berit Roald, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:03

  14. Personvern og etikk

    Oppbygning av hjemmesidene i IKT-fagene. Bruk av HTML, CSS og Dreamweaver til å utarbeide hjemmesider.

    Julie Bjørnstad - 02.06.2016 14:59

  15. Salgssamtalen

    Oppgaven gis etter teoretisk gjennomgang av kjøper- og selgerrollen og salgssamtalen i programfaget. Deretter kan elevene jobbe selvstendig i grupper á to. Elevene skal lage et rollespill med selger og kjøper. Samtalen skal filmes og gjøres tilgjengelig.

    Begge lærere fungerer som veiledere og er tilstede ved fremvisning av filmene. 

    Se vedlegg for flere detaljer.

    Julie Bjørnstad - 03.06.2016 11:27